Schone apparaten.

1
Omdat ik niet weet waar ik dit moet plaatsen zet ik het item onder vragen over apparatuur, al is het meer een mededeling.
Zelf zit ik met astma (ook inspannings astma) en waak er voor om de apparatuur schoon te houden.
Mijn maskerkussen maak ik minimaal om de dag schoon, meestal elke dag en wekelijks in een sopje.
Mijn P10 gaat in een hoogfrequent schoonmaakbakje vanwege het filter wat anders op de duur minder toegankelijk word.
De P30i is wat lastiger maar houd ik ook zo schoon mogelijk.
Het filter van mijn Resmed elite10 verwissel ik het liefst 1 of 2 maandelijks, dit ook omdat de mensen om ons heen graag houtkachels stoken. :@
Alleen doen ze bij de leverancier daarover wat moeilijk, ik heb misschien wat teveel aan de bel getrokken want ze sturen voorlopig denk ik niet meer. Gelukkig is Ali.... Er nog. ;)
Er is een topic waar een forumlid laat zien wat er in een flink gebruikt apparaat aan smerig vuil kan zitten.
Daarom zou ik ook graag zien dat de apparaten 1 keer jaarlijks worden schoongemaakt, alleen ben ik bang dat ik een roepende in de woestijn zal zijn.
Nou heb ik geen smetvrees maar mijn longen en het beetje capaciteit wat ik heb zijn me heilig, het is sowieso naast het hart een van de belangrijkste organen.
Ik vrees dat dit schoonmaken dus niet zal plaats vinden, daarom zit ik in dubio.
Momenteel zie ik apparaten op marktplaats verschijnen voor prijzen zeer ver beneden marktprijs.
Ik zag dat bergen Philipsen worden gedumpt voor 4 tientjes. Elite 10 voor 100 euro, Maar ook nieuwe Resmed apparaten zijn niet de hoofdprijs.
Ik lees dat bepaalde forum medewerkers ook zelf hun apparatuur hebben aangeschaft.
Ik wil eigenlijk zeker weten dat ik een schoon apparaat heb, daarom denk ik erover om er zelf een aan te schaffen en zelf het schoonmaak onderhoud te doen. Ik heb Electronica achtergrond en kan zelf echt wel een rubbertje schoonblazen.
Kortom het steekt mij dat dat er zo weinig onderhoud service is, en dat dit zo weinig belicht wordt.
Zijn er meer die er zo over denken?

Re: Schone apparaten.

2
Henk22 schreef: 31 jul 2021, 16:52 Nou heb ik geen smetvrees maar mijn longen en het beetje capaciteit wat ik heb zijn me heilig, het is sowieso naast het hart een van de belangrijkste organen.
Als het voor jou medisch noodzakelijk is dat het apparaat ieder jaar van binnen schoongemaakt wordt kun je dat bij je verzekering aankaarten. Die moeten er voor zorgen dat je therapie krijgt die je beter maakt, niet zieker. Ze zullen ongetwijfeld om bewijs vragen, maar ik denk dat jouw behandelend arts wel een briefje kan schrijven. En dan moet de verzekering opdracht geven aan de leverancier om het apparaat schoon te houden.

Dat de leverancier dat niet uit zichzelf doet snap ik ook wel. Hij moet daar extra tijd en geld aan besteden en krijgt er geen extra vergoeding voor.

Ik zou het dus via deze weg spelen. Zelf een apparaat aanschaffen kan altijd nog.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Schone apparaten.

3
Hoi Peter, bedankt voor je reaktie.
Wat je schrijft zal ik zeker overwegen te doen, al heb ik daar niet veel vertrouwen in.
Ik vraag me af of toeleveranciers wel een technische werkplaats hebben.
Buiten dat, zou het niet voor iedereen essentieel zijn om een schoon apparaat te hebben?
Ik snap dat het een financieel probleem is, het budget is beperkt tot levering van apparaat en maskers plus toebehoren en ik kan me voorstellen dat het eventueel niet toereikend is.
Deze apparaten zijn een betrekkelijk jonge ontwikkeling en waarschijnlijk is er nog niet op deze manier naar gekeken.
Misschien goed om deze kant daarom ook eens te belichten.

Re: Schone apparaten.

4
Ik heb een paar dagen terug de stoute schoenen aangetrokken en de airsense opengeschroefd.
Ik had enkele youtube videos goed bestudeerd en ben het avontuur aangegaan.
Voorzichtig het frontje er af en de buiten kant afgenomen. Eerste indruk was... Zeer schoon allemaal.
Het modempje is wat tricky, een heel fijn print stekkertje, maar ook gelukt.
Ik durfde hem niet helemaal te demonteren, daarom alleen het motorbehuizing dekseltje afgenomen en het stukje schuimrubber schoon geblazen. Ik moet zeggen er kwam zo goed als niets af.
Kortom gezegd, het was eigenlijk niet nodig geweest.
Alles voorzichtig weer gemonteerd en aangesloten. Het apparaat werkt als vanouds.
Ik heb nu wel vertrouwen in mijn Resmed en durf het wel weer een paar jaar aan.
Ik zeg er maar even bij dat dit op mijn eigen risico is gebeurd, waarbij ik dus het risico heb gelopen om een eventueel verprutst apparaat te moeten vergoeden. Dit om maar aan te geven dat je wel wat kundig moet zijn om zoiets te doen.
Voor mezelf geeft het rust om te weten dat er geen smerigheid door het apparaat in mijn longen kan komen.