Lekkage en slecht doorslapen

1
Hallo,

Vorig jaar september constateerde de Ruysdaelkliniek ernstige obstructieve slaapapneu bij mij (AHI 40.6). Na enkele maanden experimenteren heb ik met hulp van mijn CPAP-leverancier, longarts en jullie suggesties uiteindelijk begin van dit jaar een goede combinatie gevonden van drukinstelling op mijn Resmed AirSense 10 (5,6, EPR uit), masker (neusdoppen AirFitP30i), verwarmde slang (28 graden en vochtigheid 6) en kinband (Topaz verstelbaar). Daarmee kwam mijn AHI onder de 2.0 en sliep ik redelijk, al werd ik nog wel 3 - 4 keer per nacht wakker en had dan met name tegen de ochtend soms moeite om weer in slaap te vallen.
De laatste weken slaap ik helaas weer slechter, zelden meer dan 1,5 uur achtereen en 5x per nacht wakker, ondanks het gebruik van een combinatie van natuurlijke slaapmiddelen (2x 3 mg melatonine, 2 x5 mg cannabidiol, 3 ml wild lettuce). Ben dan ’s middags regelmatig zo moe dat ik een powernap van een half uur houd om de avond mijn ogen open te kunnen houden.
Op mijn Resmed display (slaaprapport) heb ik bijna elke nacht wel een rood icoon v.w.b. lekkage en dat zie ik ook terug in mijn SleepyHead statistieken (regelmatig nachten met 20 – 40% van de tijd boven de leksnelheidsgrens).
Aan mijn instellingen is niets veranderd, merk wel dat de kinband wat lijkt te zijn uitgerekt (ik gebruik die nu 7 maanden, zou toch een jaar mee moeten kunnen?). Ik stel hem zo strak mogelijk in, maar kan dan nog wel mijn kaak bewegen. Verder is alleen mijn gewicht wat afgenomen (van 78 naar 73,5 kilo).

Vragen:
1. Wat is de oorzaak van mijn toegenomen lekkage?
2. Zou de lekkage mijn slechte doorslapen verklaren? Of heeft dat misschien (ook nog) een andere oorzaak?

Zie uit naar jullie reacties.
Hartelijke groeten,
Stefan

Re: Lekkage en slecht doorslapen

3
Hoi Stefan, sorry bericht gemist. De Topaz kinband rekt bij mij ook uit.

Vivisol verkoopt ook de Kinband AG. Dit zijn niet verstelbare kinbanden. Dus vaste band L, M, S. kosten circa €24,00

Ik denk dat de druk niet correct is ingesteld. Als de druk goed is ingesteld zal de mond ook beter dicht blijven en de AHI omlaag gaan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Lekkage en slecht doorslapen

4
Als ik mag aanhaken: ik ben pas begonnen met CPAP en ik word steeds wakker door het geluid van de lucht die uit mijn mond lekt. Ik heb een kinband van Resmed gekocht, maar die verschuift en/of rekt.

@Ruud: Is de vaste band die je noemt wat jou betreft de beste oplossing?

Hoe zou de druk aangepast moeten worden om lekkage door de mond te voorkomen?

@Stefan: als ik afval dan is dat als eerste in mijn gezicht, dus ik kan mij voorstellen dat dit ook effect heeft op de pasform van de kinband en/of masker.

Bovendien zag ik dat de drukinstelling gebaseerd wordt op basis van de BMI. Zou dat kortom ook gevolgen kunnen hebben op de effectiviteit van de behandeling?

Re: Lekkage en slecht doorslapen

5
Miguelito schreef: 21 nov 2021, 10:46 Bovendien zag ik dat de drukinstelling gebaseerd wordt op basis van de BMI. Zou dat kortom ook gevolgen kunnen hebben op de effectiviteit van de behandeling?
Dat is niet zo. De juiste druk is de druk die werkt voor u.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Lekkage en slecht doorslapen

6
De juiste druk is een kwestie van uitproberen. Ik weet niet met welk merk Cpap je slaapt, maar bij Resmed kun je de druk met 0,2 cmh2o verhogen, en met Philips of een ander merk met 0,5 cmh2o.

Een vaste band heeft als voordeel dat het klittenband niet aanwezig is. Vaak loopt deze 'vol' met stof, pluisjes en krullen de randen om.

Nadeel is dat je wel precies moet weten welke maat je nodig hebt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Lekkage en slecht doorslapen

7
RuudJ schreef: 21 nov 2021, 14:57 De juiste druk is een kwestie van uitproberen. Ik weet niet met welk merk Cpap je slaapt, maar bij Resmed kun je de druk met 0,2 cmh2o verhogen, en met Philips of een ander merk met 0,5 cmh2o.
Begrijp ik dan goed dat lekkage door de mond minder wordt door een hogere druk? Dat klinkt paradoxaal, hoewel de CPAP verpleegkundige ook zei dat de druk juist mondademen zou verminderen.

Met OSCAR zie ik trouwens steeds een AHI (meestal CA) rond het moment van de lekkage vlak voordat ik wakker wordt. En als ik wakker word dan hoor ik mijn lippen briezen. Ik dacht dat de AHI foutief geregistreerd werd, namelijk als gevolg van een 'arousel' door het lekken. Of moet ik het anders zien: wordt de lekkage door de mond veroorzaakt doordat de lucht niet naar de longen kan?
RuudJ schreef: 21 nov 2021, 14:57 Een vaste band heeft als voordeel dat het klittenband niet aanwezig is. Vaak loopt deze 'vol' met stof, pluisjes en krullen de randen om.

Nadeel is dat je wel precies moet weten welke maat je nodig hebt.
Ik las in een andere post dat je 'drie' kinbanden gebruikt. Als de vaste alleen het voordeel heeft van klittenbandgedoe. Welke kinband is een aanrader?

NB Wat ben ik ontzettend blij met dit forum! Het maakt het leven van een beginnende apneupatiënt een stuk makkelijker.

Re: Lekkage en slecht doorslapen

8
Als je druk marginaal is dan kan je gaan wrikken en werken met tong en kaken tijdens Flow Limitation (RERA) waardoor lucht kan ontsnappen door de mond.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i