Ernstiger verloop Corona bij Apneu?

1
Dag allen,

Bij mij enorme twijfel of ik mij wel of niet laat vaccineren tegen Covid.
Ik:
-vrouw
-46 jaar
-ernstig overgewicht (veel buikvet)
-de cpap behandeling slaat nog niet aan

In een Apneu magazine van 2020 las ik dat apneu patiënten:
-geen groter risico hebben om corona te krijgen
-als ze corona krijgen 50% meer kans hebben op een ernstiger verloop vd ziekte
-als ze corona krijgen 50 % meer kans hebben om op de IC terecht te komen.

Dat was de info uit 2020.
Zijn er ook recentere cijfers bekend nu we ruim een jaar verder zijn?

Re: Ernstiger verloop Corona bij Apneu?

2
Doornroosje schreef: 05 aug 2021, 09:31 Bij mij enorme twijfel of ik mij wel of niet laat vaccineren tegen Covid.
Vanwaar die twijfel? COVID-19 is een zeer ernstige ziekte waar nog steeds bijna dagelijks mensen aan dood gaan. De vaccinatie heeft nauwelijks bijwerkingen. Er werd wel eens iets gemeld van bloedstolsels bij Astra Zeneca, maar dat middel wordt niet meer gebruikt in Nederland. Janssen heeft hetzelfde probleem, maar in veel mindere mate. De kans op die bloedstolsels is bij Janssen minder dan 1 op 1.000.000.

Van de vaccinaties heb je dus geen last, maar als je COVID-19 krijt lig je (zeker met zwaar overgewicht) binnen de kortste keren op de IC naar adem te happen. Ik zou het wel weten.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Ernstiger verloop Corona bij Apneu?

3
Dank voor je reactie Peter.
Ik twijfel om enorm veel redenen. Teveel om op te noemen.
Heb dus een twijfel, ik zeg niet dat ik m niet wil nemen.

Ben alleen benieuwd, wat zeggen de cijfers? Komt idd 50% van de apneu patiënten met Corona op de IC terecht?
Als de cijfers idd zo zijn, zou dat voor mij een reden zijn om hem wel te nemen.
Wie o wie kan hier meer info over geven?

Re: Ernstiger verloop Corona bij Apneu?

4
Doornroosje schreef: 05 aug 2021, 10:44 Ben alleen benieuwd, wat zeggen de cijfers? Komt idd 50% van de apneu patiënten met Corona op de IC terecht?
Ik denk niet dat er cijfers zijn voor de combinatie Corona/Apneu. Wel lees ik overal in de pers dat mensen met obesitas veel meer kans hebben op een foute afloop, dus met ziekenhuisopname, IC-opname en overlijden. Exacte cijfers heb ik niet, maar die zijn vast wel ergens te googelen.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Ernstiger verloop Corona bij Apneu?

5
Niemand zal je informatie kunnen geven om de eenvoudige reden dat die informatie er (nog) niet is.
Daar bestaat de ziekte nog niet lang genoeg voor.
We weten er domweg nog niet genoeg over.

Wel weet ik uit ervaring dat covid een ziekte is die je liever voorkomt.
Ik heb een milde vorm gehad en ben twee weken lang een natte krant geweest.
Middels één simpel prikje (of twee) is dit te voorkomen.

Mensen die zeggen dat het "maar een griepje" is hebben het duidelijk niet zelf gehad.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Ernstiger verloop Corona bij Apneu?

6
Dank voor je reactie Menno!
Ik onderschat t zeker niet, daarom doe ik ook onderzoek en probeer op basis daarvan mn beslissing te nemen.

In een corona magazine uit 2020 meen ik een artikel gelezen te hebben waarin de cijfers stonden. (50% meer kans op IC opname/50% kans op ernstiger verloop van ziekte) Was benieuwd waar deze cijfers vandaan kwamen en of er ook recentere cijfers bekend zijn.

Re: Ernstiger verloop Corona bij Apneu?

7
Wellicht zijn er cijfers te vinden.
Al betwijfel ik of de relatie apneu-covid serieus onderzocht is.
Covid is te jong en apneu te weinig voorkomend voor de medische onderzoekers om er aandacht aan te besteden.
(Geen feit, mijn mening).

Maar ik vind ze niet interessant.
Ik heb in mijn zeevaartcarriere legio injecties gehaald omdat het land waar ik heen ging dat nu eenmaal vereiste.
Soms wist in niet eens wat er ingejenst werd.
Je kreeg een berichtje "tropencocktail halen bij de GGD. Hij is al betaald" en dan deed je dat.
Wat er allemaal in zat kon je later teruglezen op het stickertje in je gele boekje.
Miljoenen ouders laten hun baby vaccineren.
En nu met dit vaccin gaan er opeens allemaal spookverhalen rond, 99% ontsproten aan breinen en niet aan feiten.

Medische laboratoria en farmaceuten hebben maandenlang de handen ineen geslagen ipv elkaar te beconcurreren.
Gegevens gedeeld.
Samen getest.
Samen tot een product gekomen.
Ik ga ervan uit dat de ontwikkelaars en onze minister(s) beter weten hoe de feiten liggen dan Henk en Ingrid op Feestboek/ Haaljegram of niTwitter.

Dus heb ik de vaccinatie gehaald.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Ernstiger verloop Corona bij Apneu?

8
Menno M. schreef: 06 aug 2021, 11:44 Dus heb ik de vaccinatie gehaald.
Heel goed. Als het al niet voor jezelf is, dan toch voor alle anderen. Als voldoende mensen gevaccineerd zijn zijn we na een klein golfje deze winter van het virus af. Als te weinig mensen zich laten vaccineren zitten we over tien jaar nog steeds met vervelende maatrelen.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Ernstiger verloop Corona bij Apneu?

9
Zo denk ik er ook over.
Tegelijk vind ik de "integriteit van het lichaam", zoals dat in de grondwet heet, een groot goed.
Niemand kan of mag je dwingen een medicijn in te nemen.
Of het nu een bloeddrukpilletje is of een covidvaccinatie.
En dat is een groot goed

Vreselijk dubbel is dat.
Zeker als de morele verplichting zo groot is.

Maar wat je ook doet: het is volgens Henk en Ingrid nooit goed.
Neem je hem wel dan ben je een mak schaap en neem je hem niet dan ben je een wappie.🤔
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Ernstiger verloop Corona bij Apneu?

11
De algemene verwachting is dat covid niet meer verdwijnt.
Daarbij komen er telkens nieuwe sterkere mutaties
Dan is het niet meer de vraag OF je het krijgt maar WANNEER je het krijgt.
Waarschijnlijk krijgen wij apneu 'ers het de helft zwaarder en wordt kans op ziekenhuis opname groot, zoniet onvermijdelijk.
Ik zou het wel weten, vaccineren!

Re: Ernstiger verloop Corona bij Apneu?

12
Ziekenhuisopname is gelukkig niet onvermijdelijk.
Ik heb er niet gelegen en mijn meeslurfende echtgenote gelukkig ook niet.
Of we het erger gehad hebben dan een niet apneuer is niet te zeggen.
Dan zou iemand zonder apneu maar voor de rest exact dezelfde (fysieke) omstandigheden het ook gehad moeten hebben en zou het daarmee vergeleken moeten worden.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Ernstiger verloop Corona bij Apneu?

13
Gelukkig maar Menno, dat jullie er ongeschonden uit zijn gekomen.
Ik ging even uit van hetgeen topicstarter aanhaalde.

In een Apneu magazine van 2020 las ik dat apneu patiënten:
-geen groter risico hebben om corona te krijgen
-als ze corona krijgen 50% meer kans hebben op een ernstiger verloop vd ziekte
-als ze corona krijgen 50 % meer kans hebben om op de IC terecht te komen.

Ik neem aan dat dit onderzocht is.

Re: Ernstiger verloop Corona bij Apneu?

14
Henk22 schreef:Ik neem aan dat dit onderzocht is.
Ik vind het wel storend dat in de magazine nogal wat vrijblijvende uitspraken worden gedaan zonder enige verwijzing naar de bron. Dat is onwetenschappelijk. In de wetenschap is iets nooit 'permanent waar.' Publicaties kunnen ingetrokken worden, methodologie kan bekritiseerd worden (bijv. SERVE-HF) en verklaringen van toen kunnen achterhaald raken door nieuwe inzichten.

Uiteindelijk moet de lezer de mogelijkheid hebben om een stelling terug te leiden naar de bron. Anders komt het neer op "tut tut, geloof me maar."
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i