Voorstellen en een vraag over mra

1
Hallo allemaal,
Ten eerste: wat fijn dat er een forum bestaat voor slaapapneu patiënten.
Ik ben 45 jaar en de laatste maanden was ik extreem vermoeid en had ik vaak hoofdpijn. Na een slaapapneu onderzoek blijkt dat ik 14 ademstops per uur heb en dus niet in aanmerking kom voor een masker. De KNO arts gaf aan dat een beugel voor mij niet fijn zou zijn ivm mijn fibromyalgie. De neuroloog vindt echter dat dit de enige optie is. Ik moet eerlijk zeggen dat als ik erover lees, de info mij niet motiveert. Het idee dat de stand van je tanden bv kan wijzigen na verloop van tijd vind ik niet fijn. Ook heeft een vriendin van me zeer slechte ervaringen met een beugel.
Ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn met een beugel en wat jullie advies is.
Ik vraag me ook af of er niet meer behandelmogelijkheden zijn.
Ik kijk uit naar jullie reacties.
Groetjes van Chantal

Re: Voorstellen en een vraag over mra

2
Hallo Chantal, woon je in Nederland of in België? Je hoeft absoluut niet akkoord te gaan met een MRA als je in Nederland woonachtig bent. Ook ik had in 2011 een AHI score van 16 per uur en vanwege mijn boven prothese werd mij een Cpap aangeboden. Zeker als je al problemen hebt, zou ik de MRA niet accepteren. Je vroeg of er andere methoden zijn? Dit hangt ook af van hoe jou AHI score is opgebouwd. Je kunt last hebben van Centraal apneu of Obstructief apneu of beiden (mixed) en hypopneus. Dan hangt het er ook nog vanaf in welke lighouding jij deze hebt. Als je in zijligging een score hebt van onder de 5 per uur (of onder de 10 per uur = limiet) en in rugligging minimaal 2 keer of meer dan in zijligging, dan is er ook nog de behandeling met een Slaap Positie Trainer (NightBalance) van Philips die je in korte tijd aanleert om op je zij te gaan slapen. Bij mij (in een test van 28 dagen) ging de rugligging van 40% omlaag naar 9 %.

In het sub-forum Naslag kun je veel informatie vinden over de soorten Apneus en over de verschillende apparaten die er zijn.

Dus houd je 'poot' stijf wat betreft je behandeling en ga voor een andere behandelmethode. De Cpap, de SPT worden allen vergoed uit het basispakket van de Zorgverzekeraar net zoals de MRA.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen en een vraag over mra

3
Hi Chantal,
Alhoewel mijn longarts mij juist een cpap wilde voorschrijven (25 ademstops per uur) heb ik erop aangedrongen om een MRA aan te meten.
Daar ging hij mee akkoord. Helaas heb ik nooit kunnen wennen aan dat grote ding in mijn mond. Vervolgens ben ik overgestapt naar een cpap (waar ik ook nog steeds mee worstel, toch heb ik wel al beter resultaat)

Wat ik destijds niet wist: een MRA wordt aangemeten (nav happen of scan van je gebit). Er was voor mij geen verdere keuze.
Er blijken dus wel degelijk verschillende MRA's te bestaan, hiervan zag ik een advertentie in he apneu magazine.
Onthou dit voor als je in de toekomst toch voor een MRA wilt gaan. Weet dat er keuze is en dat je kunt kijken naar wat t beste bij jou past.
Informeer van tevoren bij de tandarts die m gaat aan meten of hij deze keuze mogelijkheid voor jou kan bieden of dat hij gebonden is aan een merk.
Succes!
groet M

Re: Voorstellen en een vraag over mra

4
Hoi Chantal,

Ik had in die onderzoeksnacht een gemiddeld AHI van 12 (wel 19 op mijn rug) maar bij mij zeiden ze juist dat je pas een bitje krijgt als een masker niet werkt. Ik kreeg een neusmasker. Wat een verschillen per behandelaar. Zo zie je maar weer: beter zelf alles uitzoeken en keuzes maken en daar dan voor gaan, want behandelaars zeggen ook maar wat ze voorgekauwd krijgen en in wiens belang?

Succes, Sam1