Introductie en wat vragen mbt Dreamstation

1
Mijn vrouw gebruikt al jaren een Dreamstation en de tijd voor mij is gekomen om me daar eens wat meer in te verdiepen. Hoewel ze in het dagelijkse gebruik daar goed mee overweg kan, beschouwt ze het apparaat al snel kapot als het iets anders doet dan dat ze gewend is. Omdat ik soms een gebruikersfout vermoed of gewoon onbekendheid met de minder gangbare mogelijkheden, wil ik me zelf eens in de materie en het apparaat gaan verdiepen. Wellicht biedt dat mogelijkheden om haar te helpen als het weer eens 'mis' gaat.

Wij zijn beiden eind 60 en genieten van het leven als pensionado's. We gaan regelmatig met de camper op pad. De cpap gaat natuurlijk altijd mee en daarvoor heb ik een accuaansluiting met stabilisator gerealiseerd zodat mijn vrouw lekker kan slapen ook als we geen 230V hebben. Tot zover de korte introductie. Nu de twee (korte) vragen:

1) De laatste tijd klaagt ze dat de cpap 's-nachts meerdere keren spontaan uitgaat. Ik heb dat zelf ook eens waargenomen. Ze wordt dan wakker en zet hem dan handmatig weer aan. Volgens haar is het apparaat kapot en binnenkort wordt hij omgeruild; dat gaat overigens wel heel eenvoudig. Toch vraag ik mij af of hier wellicht sprake is van normaal, maar voor mijn vrouw ongewenst gedrag. Ik heb ergens gelezen dat de cpap in bepaalde situaties automatisch kan uitschakelen. Wie weet hier het fijne van?
2) Toen mijn vrouw haar leverancier belde dat de cpap kapot zou zijn, moest ze even met haar smartphone naar het apparaat lopen. Zo konden ze 'zien' welke cpap zij heeft. Dit heeft ze altijd zo gedaan en ik ben toch wel erg benieuwd welke techniek hiervoor wordt gebruikt. wie praat me bij?

Tot zover mijn eerste vragen.
Groet,
Egbert

Re: Introductie en wat vragen mbt Dreamstation

2
Charm schreef: 16 aug 2021, 14:22 2) Toen mijn vrouw haar leverancier belde dat de cpap kapot zou zijn, moest ze even met haar smartphone naar het apparaat lopen. Zo konden ze 'zien' welke cpap zij heeft. Dit heeft ze altijd zo gedaan en ik ben toch wel erg benieuwd welke techniek hiervoor wordt gebruikt. wie praat me bij?
Geen idee, maar ik ben wel heel geïnteresseerd wat ze precies voor communicatie met het apparaat uitvoeren. Ik heb onlangs gemerkt dat het menu met wat extra opties is uitgebreid terwijl bij levering uitdrukkelijk gezegd is dat er geen modem of simkaartje of zo in zat. Ik ben dus een beetje bang dat ze hem ook op afstand uitlezen zonder mijn toestemming.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Introductie en wat vragen mbt Dreamstation

3
Peter vdS schreef: 16 aug 2021, 21:36 dat er geen modem of simkaartje of zo in zat
Dat kunt u makkelijk zelf controleren. Als u het dekseltje opent aan de overzijde van het dekseltje van de filters, dan ziet u een lege sleuf als er geen modem inzit. Als er toch een module inzit kunt u deze eruit trekken. Het is waarschijnlijk het beste om dat te doen met de netspanning eraf.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Introductie en wat vragen mbt Dreamstation

4
Egbert, gebruikt jouw vrouw een neusdoppenmasker? Gebruikt zij de Smartstart, dus de machine start door het inademen en stopt nadat het masker wordt afgedaan automatisch? Dus zonder de aan en uitknop te gebruiken!
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Introductie en wat vragen mbt Dreamstation

5
persluchtpiraat schreef: 16 aug 2021, 22:21 Dat kunt u makkelijk zelf controleren. Als u het dekseltje opent aan de overzijde van het dekseltje van de filters, dan ziet u een lege sleuf als er geen modem inzit. Als er toch een module inzit kunt u deze eruit trekken. Het is waarschijnlijk het beste om dat te doen met de netspanning eraf.
Ja, dat weet ik. Er zit geen modem in, maar toch worden er op magische manier opties aan het menu toegevoegd. Ik lees hierboven dat iemand een mobiele telefoon in de buurt van de cpap moest houden. Dat lijkt te duiden op near field communication (NFC) en de rest van de communicatie via de internetverbinding van de telefoon. Een heel stiekeme manier om toch op afstand met die apparaten te kunnen communiceren.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Introductie en wat vragen mbt Dreamstation

6
RuudJ schreef: 16 aug 2021, 23:54 Egbert, gebruikt jouw vrouw een neusdoppenmasker? Gebruikt zij de Smartstart, dus de machine start door het inademen en stopt nadat het masker wordt afgedaan automatisch? Dus zonder de aan en uitknop te gebruiken!
Ja die gebruikt ze. Ze zet hem altijd met de hand aan ik krijg de indruk van haar dat het ook automatisch gaat. Ze heeft geen idee of de smartstart optie aanstaat en het zegt haar ook niets.

Re: Introductie en wat vragen mbt Dreamstation

7
Peter vdS schreef: 17 aug 2021, 07:41 Dat lijkt te duiden op near field communication (NFC) en de rest van de communicatie via de internetverbinding van de telefoon.
Dat heeft de Dreamstation niet. Wel ingebouwde bluetooth. Het lijkt me sterk dat hele firmware images op deze manier worden overgezet, maar in het klinisch menu dingen aanpassen en zo opties zichtbaar maken is niet ongebruikelijk. Het idee is dat de patiënt tegen zichzelf beschermd moet worden en niet zomaar overal aan mag zitten.
Peter vdS schreef: 17 aug 2021, 07:41 Een heel stiekeme manier om toch op afstand met die apparaten te kunnen communiceren.
Ik zie niet wat er stiekem aan is. Je moet zelf DreamMapper installeren, account maken, registreren bij leverancier etc. Ik vind het minder stiekem dan wat ResMed doet, gewoon elk apparaat op het internet zetten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Introductie en wat vragen mbt Dreamstation

8
persluchtpiraat schreef: 17 aug 2021, 13:51 Ik zie niet wat er stiekem aan is. Je moet zelf DreamMapper installeren, account maken, registreren bij leverancier etc. Ik vind het minder stiekem dan wat ResMed doet, gewoon elk apparaat op het internet zetten.
Ik heb geen DreamMapper geïnstalleerd. Wel zie ik de laatste tijd opties die aan het menu toegevoegd zijn en die over DreamMapper gaan. Die opties waren er voorheen echt niet en zijn dus op magische wijze door iemand aan het apparaat toegevoegd terwijl ik het apparaat nooit met het internet verbonden heb (en dat ook niet wil).
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Introductie en wat vragen mbt Dreamstation

9
Peter, is jouw dreamstation misschien via het sd kaartje uitgelezen door de fabrikant of leverancier? Zou het een mogelijkheid zijn dat men dan op het sd kaartje een update hebben geplaatst en dat die bij terugplaatsen is geïnstalleerd?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Introductie en wat vragen mbt Dreamstation

10
RuudJ schreef: 17 aug 2021, 23:46 Peter, is jouw dreamstation misschien via het sd kaartje uitgelezen door de fabrikant of leverancier? Zou het een mogelijkheid zijn dat men dan op het sd kaartje een update hebben geplaatst en dat die bij terugplaatsen is geïnstalleerd?
Nee. Ik heb hem nu een half jaar en er is verder niemand bij in de buurt geweest. Wel lees ik hem regelmatig zelf uit via Oscar, dus het kaartje komt wel in mijn computer, maar daar draait geen software die er vanuit het internet iets op kan zetten.
Ik heb dit forum verlaten.