Definitie AHI (oxi 3% of 4%)

1
De American Academy of Sleep Medicine (AASM) definieert een hypopneu als:
1. Een 30% reductie in airflow voor tenminste 10 seconden, gecombineerd met:
2. - Ofwel een arousal
- Ofwel een desaturatie van tenminste 3%.
Als ik het goed begrijp, accepteert de AASM echter ook de definitie uitgaande van een desaturatie van 4% (ipv 3%).

Nu lees ik in de Nederlandse Richtlijn Diagnostiek en behandeling van OSA bij volwassenen (2017) van alles over de AHI, maar niets over de onderliggende definities van apneus en hypopneus.

Op welk oxi criterium zijn in Nederland afgenomen PSG's nu gebaseerd? Het 3% of 4% criterium?
Of kan dit misschien zelfs per ziekenhuis verschillen? Dat zou potentieel nogal wat kunnen uitmaken voor de AHI score.

Wie weet hoe dit zit? En waarom de OSA richtlijn hier geen heldere uitspraak over doet?
Is deze discussie wellicht een gepasseerd station? (Voor de AASM blijkbaar niet.)

Ben erg benieuwd!
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Definitie AHI (oxi 3% of 4%)

3
Dank voor de link Ruud. Het lijkt alsof het hier gaat over de definitie die PAP fabrikanten hanteren, klopt dat?

En komt dit definitieverschil ook terug in PSG's? Dat zou toch wel apart zijn.
In ziekenhuis 1 hanteert men dan een ander criterium dan in ziekenhuis 2. Met alle consequenties voor de uitkomsten..
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Definitie AHI (oxi 3% of 4%)

4
In slaaprapporten die men mij opstuurt, kom ik vaak beide percentages tegen met de daarbij behorende uitkomsten. Natuurlijk ook wel eens alleen 3 of 4 %. Wat je noemde over de definitie van hypopneu in de lijst, klopt dat dit inderdaad door fabrikanten wordt toegepast.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Definitie AHI (oxi 3% of 4%)

5
Ik las onlangs een PSG rapport van 'mijn' ziekenhuis en daar stond niet in welk criterium ze hanteren, laat staan dat ze beide AHI waarden presenteren.
Maar dat is wel bijzonder zeg, dat verschillende ziekenhuizen verschillende definities hanteren. Ik heb laatst zelf een Watchpat onderzoek gedaan en daar was de AHI bij 3% zomaar 9 punten hoger dan bij 4%.
Weet je ook waarom hier niet meer eenduidigheid in wordt nagestreefd? Ik zou verwachten dat een richtlijn hier gewoon een heldere uitspraak over doet.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Definitie AHI (oxi 3% of 4%)

6
DirkV schreef: 24 aug 2021, 23:11 Maar dat is wel bijzonder zeg, dat verschillende ziekenhuizen verschillende definities hanteren.
Ik heb ooit een Goodknight cpap gehad die een AHI aangaf van rond de 6. Toen hij werd omgeruild voor een Philips kwam mijn AHI opeens onder de 1 uit. Druk voelde niet anders aan, ik voelde me ook niet anders. Kennelijk hebben die apparaten ook andere definities van AHI.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Definitie AHI (oxi 3% of 4%)

7
Bij een xPAP kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen. Die kunnen sowieso weinig met het arousal criterium en daarnaast zou je kunnen stellen dat de AHI bruikbaar is voor het volgen van de therapie.
Maar als dit ook speelt bij PSG's (bedoeld voor screeningsdoeleinden) dan is dat wel een dingetje. Dat is immers de horde die genomen moet worden alvorens je überhaupt aan therapie toekomt.
Ik had in ziekenhuis 1 een AHI varierend van 15-20. Uitsluitend hypopneus en weinig tot geen resultaat van CPAP, APAP of MRA. Na een verhuizing kwam ik in ziekenhuis 2 en daar was mijn AHI 0,5.
Dan ben je vervolgens hartelijk gefeliciteerd, want het ziekenhuis sluit dan het dossier. Einde verhaal en op zoek naar een andere oorzaak voor je chronische klachten.
Ongelooflijk om te bedenken dat dit dus zomaar veroorzaakt kan zijn door het hanteren van het 4% oxi criterium in ziekenhuis 2 terwijl ziekenhuis 1 met de (gevoeligere) 3% rekende.
Ik ben nu 7 jaar verder en nog steeds zoekend naar een oorzaak.
Om dit soort gedoe te voorkomen wil je toch toe naar een eenduidige definitie? Ik begrijp niet zo goed waarom daar in de OSA richtlijn geen standpunt over is ingenomen. Als iemand me dat nog eens kan uitleggen graag!
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i