Beslissing nemen MRA of positietrainer, is kno een speler en is de schadelijkheid in lijn met de zwaarte vd apneu?

1
:blush: Ik ben nieuw hier en een beetje overweldigd. :see_no_evil:

Er is bij mij lichte apneu vastgesteld door de longarts dmv een polygrafie. Vooral in rugligging en dan echt het minimum (AHI 5, ODI 6, gemiddelde saturatie van 95% en laagste van 86%) en alleen hypopneus. Nu heeft de longarts mij doorgestuurd naar de kaakchirurg voor het onderzoeken of een MRA beugel voor mij mogelijk is. Dat zou volgens haar het meeste effect kunnen hebben, de positietrainer zou te vaak ook overlast kunnen geven vanwege de trillingen dus daar was ze niet echt enthousiast over aan de telefoon. Nu was ik al blij als er ook maar iets te doen is wat mijn belastbaarheid/energie etc kan verbeteren dus ik ben er meteen mee akkoord gegaan, dokter had het volgens mij ook al besloten. Toch is er nu wat twijfel ontstaan aangezien ik gelezen heb dat de standsverandering van de kaak door de beugel ook voor serieuze problemen kan gaan zorgen. Het blijft natuurlijk een beetje invasief.... zo'n positietrainer is dat minder...

Graag zou ik van mensen hier hun ervaringen horen en wat ze denken over mijn situatie ☺️ zodat ik een beetje goed beslagen ten ijs kan komen bij de kaakchirurg en kno arts (waar ik ook naar toe ben verwezen door de longarts ivm problemen met mn holtes en oren door allergie, ms kan dat ook nog meespelen in de hypopneus?)

En wat ik mij daarnaast ook afvraag trouwens, is de schadelijkheid van lichte apneu ook zo dat t echt noodzakelijk om er iets voor te gaan gebruiken? Zijn de gevolgen in de lijn met/ afhankelijk van de mate en ernst vd apneu? Of kan je met lichte apneu ook verstrekkende schade oplopen?

Bij voorbaat dank.

Re: Beslissing nemen MRA of positietrainer, is kno een speler en is de schadelijkheid in lijn met de zwaarte vd apneu?

2
djoizzz schreef: 26 aug 2021, 11:50 En wat ik mij daarnaast ook afvraag trouwens, is de schadelijkheid van lichte apneu ook zo dat t echt noodzakelijk om er iets voor te gaan gebruiken? Zijn de gevolgen in de lijn met/ afhankelijk van de mate en ernst vd apneu? Of kan je met lichte apneu ook verstrekkende schade oplopen?
Je kan in onbehandelde toestand eigenlijk niet weten hoe vermoeid je bent. Dat weet je pas als je de stappen maakt mbt. vooruitgang. Ik memoreer verder dat PGs echt waardeloos zijn (en PSGs zoals in Nederland onder goedkoop/haast beleid maar marginaal beter). Ik heb nooit hoger "gescoord" dan 2.7. Sleutelwoord: flow limitation.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Beslissing nemen MRA of positietrainer, is kno een speler en is de schadelijkheid in lijn met de zwaarte vd apneu?

3
Allereerst Welkom op dit forum.
Vooral in rugligging en dan echt het minimum (AHI 5, ODI 6, gemiddelde saturatie van 95% en laagste van 86%) en alleen hypopneus.
Als de AHI in zijligging onder de 10 of zelfs onder de 5 per uur ligt en in rugligging 2 keer zoveel als in zijligging, dan zou ik zeker voor de Slaap Positie Trainer gaan in eerste instantie. Deze wordt vergoed vanuit het basispakket en is als deze niet een goed resultaat geeft ook zo weer te retourneren naar de leverancier en voor her gebruik inzetbaar. De periode moet zeker twee tot drie maanden duren om het resultaat te bekijken, één maand is zeker tekort. Zelf heb ik de Nightbalance getest in 28 dagen en mijn rugligging ging van 40 % naar 9 % in die tijdsperiode.

Een MRA kan problemen veroorzaken, maar hoofdzaak is dat deze aangemeten en gemaakt moet worden en ook in een langere periode moet worden ingesteld. Bovendien is deze op maat gemaakt en dus niet herbruikbaar. Wel wordt deze ook vergoed vanuit het basispakket, tenminste als je in Nederland woonachtig bent. De MRA kan altijd nog ingezet worden. Wel moet je eigenlijk altijd een slaapendoscopie onder lichte narcose 'eisen' om te laten controleren of de MRA sowieso voor jou enig nut heeft. Het gebeurd maar al te vaak , dat je maanden tot aan een jaar verloren laat gaan omdat de MRA niet werkt en dat men dit al kon weten d.m.v. een slaapendoscopie uit te voeren. Dit kost natuurlijk ook verzekeringsgeld en dit is dan ook vaak de reden dat men dit tegenwoordig overslaat met alle nadelen van dien.
de positietrainer zou te vaak ook overlast kunnen geven vanwege de trillingen dus daar was ze niet echt enthousiast over aan de telefoon
Wie is zij om voor jou te beslissen, dat jij daar last van zou kunnen krijgen? Mag je daar zelf niet over oordelen? Het trillen voel je in je onderbewustzijn en je weet dat dit ophoudt als in je in zijligging gaat liggen. De eerste twee dagen leert het toestel hoe jij slaapt. en bouwt dit uit tot de 10de dag met trillingen en werkt dan full time met verschillende trilritmes. Het wordt veelvuldig toegepast en kan zeer goed werken en is het minst belastende therapie. Een MRA kost veel geld en dit gaat rechtstreeks het afvoerputje in als het niet werkt.
ivm problemen met m'n holtes en oren door allergie,
Laat niet in je 'snijden' daar dat vaak onomkeerbaar is. Vaak helpt dit ook helemaal niet en kan de ahi nog verhogen. Trouwens deze problemen kunnen ook met een cpap therapie voor meer problemen zorgen. Sneller verstopping van de holtes van de neus e.d. door de koude lucht. (Verwarmde slang wordt ook vaak toegepast vanwege dit probleem.)
kan dat ook nog meespelen in de hypopneus?
Hypopneus ontstaan doordat de luchtweg deels belemmert wordt. Dus het zijn GEEN ademstops, maar ademhalingen met een verminderd teugvolume. Men spreekt van een hypopneu als het volume 30 tot 50 % daalt in enkele ademhalingen. Vaak ontstaat daar een 3 % zuurstofdaling in het bloed (bij 30 % verlaging van ademteugvolume) of 4 % zuurstofdaling in het bloed (bij 50 % verlaging van het ademteugvolume). Een hypopneu wordt vaak gevolgd door een arousal, dit is een (bijna)ontwaakmoment. Hierdoor kun je niet in je diepe slaap komen en dus vermoeid wakker worden.
is de schadelijkheid van lichte apneu ook zo dat t echt noodzakelijk om er iets voor te gaan gebruiken?
Apneu gaat niet over met het toenemen van de jaren en wordt alleen maar erger. De schade (als je al klachten hebt nu) nemen ook toe. Niet zichtbaar, maar zuurstof tekort is schadelijk voor je gehele lichaam inclusief organen aan de binnenzijde en de huid aan de buitenzijde. Plus dat je vergeetachtig wordt, en niet meer mee kan in het arbeidsproces. Relaties lopen maar al te vaak stuk door het hebben of krijgen van een kort lontje naar de ander toe. Ontslagen en ziekmeldingen spelen ook daarin mee. Dus denk niet licht over apneu, het wordt niet voor niets een sluipmoordenaar genoemd, die er jaren over doet om toe te slaan. Denk aan 5 tot 8 jaar voordat men de diagnose apneu krijgt. Dus hoe eerder erbij des te beter. Onbehandelde apneu kan uiteindelijk dodelijk zijn of zwaar invalide kun je ervan raken.

Daarom, bel op en geef aan dat je eerste voor de SPT gaat en deze zekere een drie tot vier maanden wilt uit proberen.

Mocht je toevallig veel met een gebogen hoofd (Hoofd geknikt met de kin richting de borstkas) slapen dan zou een zachte halskraag ook nog een oplossing kunnen zijn als je deze in bed draagt. Er zijn mensen die echt hypopneus hebben opgelost dmv zo kraag.

Denk er eens over na. (kost circa €25)

Succes en laat even weten via een update wat het geworden is.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Beslissing nemen MRA of positietrainer, is kno een speler en is de schadelijkheid in lijn met de zwaarte vd apneu?

4
Allereerst bedankt voor de reacties. Ik moet het allemaal even op mij laten werken merk ik, voel me best overweldigd door de info en de te nemen beslissingen (loop ook nog bij andere artsen oa mbt hoge ferritine waarde nl wat ook nog meespeelt, slaapapneu kwam er even tussendoor gerold). Ik ga mijzelf eerst even de tijd gunnen het te laten bezinken en ook wat meer info vergaren bij de artsen. Uiteraard geef ik tzt een update