Net diagnose CSAS gekregen

1
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier ':)
In 2017 heb ik door een aneurysma en twee hersenbloedingen hersenschade opgelopen wat denk ik de oorzaak van de slaap apneu is. Dat en na 70kg te zijn afgevallen ben ik nu door depressie en herbeleving hersenbloeding afgelopen jaar weer 30kg aangekomen wat naar mijn idee de apneu heeft verergert.
Ik heb 20 september een afspraak voor een cpap en dacht dat ik daarmee zeker weten geholpen zou zijn maar ik lees nu het een en ander waardoor ik flink ben geschrokken, en ik was al wat angstig :grimacing:
Ik heb het idee dat het de ene week erger is dan de andere. Wie kan mij wat meer vertellen over csas uit eigen ervaring? Al die medische verhalen zijn veelal hetzelfde. Alvast bedankt!

Re: Net diagnose CSAS gekregen

2
Welkom op het Apneu forum.
maar ik lees nu het een en ander waardoor ik flink ben geschrokken
Wij weten natuurlijk niet wat je gelezen hebt waardoor je zo geschrokken bent. Heb je dit toevallig gelezen?

CSAS (50 % of meer van de ademstops die van Centrale aard zijn) wordt eerlijk gezegd niet opgelost met een cpap of met een apap.

Als je daar last van hebt, dan is een ander hulpmiddel veel beter geschikt. Csas, de oorzaak is vaak nog onbekend en dus ook de oplossing is er dan niet, maar het bestrijden ervan kan zeer goed met een ASV.

Daar er op dit moment problemen zijn met het merk Philips, kun je je beter richten op het merk Resmed. De Resmed Aircurve CS PaceWave is het apparaat dat de beademing overneemt tijdens de ademstop. Hierdoor zie je geen registratie meer van de Centrale ademstops. Mocht er nog wel ademstops zijn, dan zijn deze vaak van obstructieve aard. De EPAP druk (uitademingsdruk) is dan nog te laag. Ik heb een AHI van zo 2,4/uur met hypopneus en centrale ademstops. Nu ik zelf een PaceWave heb aangeschaft, is mijn AHI nog tussen 0,0 en 0,5 per uur bestaande uit Hypopneus. Meestal 1 tot 3 per uur.

Maak je niet druk om de oorzaak van csas, genezing is er niet, alleen een goed hulpmiddel verkrijgen kan het beste en het snelst werken en helpen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar