Langer of korter slapen?

1
Vanwege ademstops is de kwaliteit van slaap minder goed. Ik begreep dat een te kort aan goede slaap voor klachten zorgt. Ook begreep ik dat juist de ademstops zelf voor klachten zorgen.

Nu vraag ik me het volgende af. Wat zou beter zijn?

A ) 9 uur slapen met gem. 15 ademstops (dus 135 ademstops totaal)
B ) 6 uur slapen met gem. 15 ademstops (dus 90 ademstops totaal)

In situatie A is er langer geslapen, maar in situatie B heeft het lichaam minder ademstops te voorduren?
Ik ben erg benieuwd wat jullie visie hier op is.

Re: Langer of korter slapen?

2
Ik vraag mij af of apneu gereduceerd moet worden tot een wiskundige benadering. Is dat wel de juiste vraagstelling?
In mijn optiek is 'lekkere slaap' en uitgerust wakker worden het beste. Hoe voel je je? Het komt bij mij wel eens voor dat ik na 6 uur slaap het gevoel heb dat het een lekker nachtje was. En bij 9 uur soms denk: mag ik nog even verder slapen? En andersom natuurlijk ook.

Een gemiddelde zegt ook niet alles, het is niet altijd een x aantal stops per uur, het is een wiskundige benadering en kunnen ook 60 in een uur zijn en gemiddeld dan 5 per uur (bijvoorbeeld, alsusnaptwatikbedoel).

Re: Langer of korter slapen?

3
Ik zit rond de 10 ademstops. Ik heb wel klachten. Met name vermoeide hersenen en ook wel hoofdpijn als ik lang aan het woord ben geweest.

Ik sliep meestal rond de 8 uur. Sinds vorige week slaap ik met CPAP (nu minder dan 2 ademstops), maar ik slaap wel korter (5,5 à 6 uur). Ik merk goed dat ik minder uitgerust ben (en zelf meer slaperig). De vraag is nu of het verstandig is om er mee te slapen. Ik begreep dat herstellen van apneu veel tijd nodig heeft. Ik ben van plan gewoon CPAP te blijven gebruiken, ook al word ik iets minder uitgerust wakker. Kunnen jullie je vinden in mijn keuze om gewoon door te gaan met CPAP?

Re: Langer of korter slapen?

4
Je moet eigenlijk altijd even je info noteren bij een hulpvraag

* Apparaat merk
* Apparaat model (REF nummer op sticker)
* Masker model (REF op zak)
* Instelling van druk en modaliteit (CPAP / APAP etc.)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Langer of korter slapen?

5
Hier wat meer informatie...

Philips Respironics
DreamStation
Auto CPAP (500X150)
Neusmasker: https://www.philips.nl/c-p/HH1121_01/dr ... al-contact
druk: 9.0 cmWK

AHI < 2
RERA rond de 3

Ik kan er prima mee slapen. Geen lek of andere problemen.
Ik gebruik Sleepyhead om de gegevens uit te lezen.

De concentratieproblemen zijn langzaam door de tijd heen gekomen.
Zoals ik het begreep heeft dat ook tijd nodig om te verdwijnen. Of kan dat snel gaan?
Zonder CPAP gaat het sowieso niet weg, dat heb ik al jarenlang gemerkt.

Re: Langer of korter slapen?

8
Monlekkage kan niet worden afgelezen van totaaloverzichten. Het zijn korte voorbijgaande incidenten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Langer of korter slapen?

10
Even helemaal naar het begin, je vergeet dat ademstops minimaal 10 sec duren om te worden geregistreerd als ademstops.

Dus als ademstops 15 of 20 sec duren en je hebt er op een nacht 90 of je hebt er 50 die 40 sec of meer dan een minuut duren dan zijn die 50 schadelijker dan die 90.

Dus je moet het zo niet bekijken.

Het komt veel voor dat een therapie die aanslaat ervoor zorgt dat je eerder wakker wordt omdat de slaap beter is en dat je daardoor uitgeruster wakker wordt. Je moet de negatieve aspecten ook zien als iets wat in jaren is opgebouwd en dit gaat echt niet door het gebruik van de therapie in een korte tijd over.

Mondlekkage zorgt ervoor dat de uitademing niet wordt vastgelegd door het apparaat. In die lekkage periode wordt ook de ademstops daardoor niet goed of helemaal niet geregistreerd. Dan kan het zijn dat de ahi score laag wordt weergegeven, terwijl dit misschien verkeerd is.

Het dicht plakken van de lippen raad ik af, bij een stroomstoring geeft dit een vervelend effect. Beter is dan een kinband te dragen die de mond sluit bij spier ontspanning tijdens het slapen. Bij een stroomstoring ga je dan al gauw wakker worden en kun je als nog via de mond ademen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Langer of korter slapen?

11
RuudJ schreef: 12 sep 2021, 21:02 Dus als ademstops 15 of 20 sec duren en je hebt er op een nacht 90 of je hebt er 50 die 40 sec of meer dan een minuut duren dan zijn die 50 schadelijker dan die 90.
In mijn getallenvoorbeeld nam ik (voor het gemak) aan dat de ademstops allemaal even lang duren. Ik begrijp dat als de ademstops langer duren dat het meer impact heeft.
RuudJ schreef: 12 sep 2021, 21:02 Het komt veel voor dat een therapie die aanslaat ervoor zorgt dat je eerder wakker wordt omdat de slaap beter is en dat je daardoor uitgeruster wakker wordt.
De ellende ik dat ik juist niet uitgeruster wakker word, maar het tegenovergestelde.
RuudJ schreef: 12 sep 2021, 21:02 Je moet de negatieve aspecten ook zien als iets wat in jaren is opgebouwd en dit gaat echt niet door het gebruik van de therapie in een korte tijd over.
Daar kan ik me goed in vinden. Ik blijf het CPAP apparaat gewoon gebruiken en hoop dat de klachten op de lange termijn minder worden.
Het dicht plakken van de lippen raad ik af, bij een stroomstoring geeft dit een vervelend effect. Beter is dan een kinband te dragen die de mond sluit bij spier ontspanning tijdens het slapen. Bij een stroomstoring ga je dan al gauw wakker worden en kun je als nog via de mond ademen.
Goed punt. Ik denk dat ik zo'n kinband eens ga bestellen. Bedankt voor de info!

Re: Langer of korter slapen?

12
Even een update:

Ik heb de afgelopen nachten met kinband geslapen om mondlekkage te voorkomen. Voor mijn gevoel was er geen sprake van mondlekkage, maar de praktijk laat zien van wel. Met kinband is mijn AHI gedaald van tussen de 1,5 en 3,5 naar onder de 0,5. Ook de RERA is gedaald van gemiddeld 3 naar onder de 1. Wellicht versnelt dit het herstel van mijn klachten. O:-) Uit een nieuw slaaponderzoek bleek dat mijn AHI (zonder CPAP) rond de 20 zit.

Re: Langer of korter slapen?

13
Dennis1 schreef: 03 okt 2021, 10:45 Ook de RERA is gedaald van gemiddeld 3 naar onder de 1.
Negeer die waarde. Het is een fake, CPAPs kunnen geen RERAs meten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i