Mondlekkage P30i

1
Ik ben mijn therapie gestart met een Resmed Airsense 10 Autoset en P30i neusmasker. Voor mij een prettig masker, maar ik word regelmatig wakker door mondlekkage. Dat is tamelijk vervelend.

Verder denk ik in Oscar ook een verband te zien tussen het optreden van mondlekkage (grafiek Lekstr.sterkte) en het optreden van incidenten (CA/OA/H) en/of flow limitations. Kortom, die mondlekkage mag van mij wel wat minder.

Is dit nu een kwestie van een juiste drukinstelling of zijn sommigen nu eenmaal veroordeeld tot de kinband?
Als ik het goed begrepen heb, is een hoge druk gerelateerd aan een hoger risico op mondlekkage. Hebben we het dan over EPAP of over IPAP of allebei?

Ook las ik ergens dat een zachte halskraag kan helpen om mondlekkage tegen te gaan. Die heb ik nog liggen vanwege een eerder experiment. Zijn er onder jullie die een (positieve) ervaring hebben met het gebruik van een halskraag als het gaat om mondlekkage?

Maakt zo'n kinband trouwens onderdeel uit van het basispakket of moet je hem zelf bestellen?
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Mondlekkage P30i

2
Hoi Dirk

Ik heb ook een P30i en werk met epr op stand 3.
Ik heb een cpap met vaste druk van 7.8 en dus een uitademdruk van 4.8, hiermee kan ik makkelijk uitademen.
Ik gebruik een tooltje dat heet faceformer [https://www.faceformer.nl/] die heeft mij dusver geholpen dat ik al een poos zonder kinbandje slaap.
zelf had ik een paar kinbandjes van aliexpress gehaald, dat zijn minimalistische bandjes met veel rek.
Ik denk echter dat als je het probleem aankaart bij de toeleverancier, dat ze moeilijk kunnen weigeren je er een te verstrekken.

Re: Mondlekkage P30i

3
Hallo Henk,

Dank je wel, daar had ik nog nooit van gehoord. Heb jij de faceformer 's nachts ook in of gebruik je hem alleen om je mondspieren te trainen?

Ik ga vannacht de zachte halskraag weer eens uit de kast pakken. Eens kijken wat dat doet. Maar die faceformer heb ik genoteerd, waarvoor dank!
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Mondlekkage P30i

4
Die faceformer was een tip van een ander forumlid.
Ik sliep toen al met een klein kinbandje van ali en dat werkte voor mij.
Alleen wou ik toch graag zonder slapen en ik heb hem aangeschaft.
Ik heb hem 's nachts niet in gedaan, wel geprobeerd maar hield mij wakker.
Officieel moet je rechtop zittend oefeningen doen, maar ik had daar geen zin in en wou er ook geen tijd voor vrijmaken.
Ik ben s avonds voor de tv dat ding in gaan doen en oefeningetjes doen.
Die houden in dat je met de faceformer in de mond telkens je lippen gaat spannen en ontspannen.
na een poosje was het effect dat ik voelde dat ik de mond wat makkelijker gesloten kon houden, net of er wat meer spanning op mijn lippen stond, ook gaat de tong automatisch stevig tegen het gehemelte zitten.

Re: Mondlekkage P30i

5
Ik slaap ook met het P30i neusdoppen masker en met een ASVAUTO.

De EPAP druk ligt bij mij tussen 4.0 en 5.4 cmh2o.
De IPAP druk ligt tussen 8,0 en 16,4 cmh2o.

De lekkage die bij mij, ondanks het gebruik van drie kinbanden, nog vrijwel dagelijks optreedt, gebeurt voornamelijk vanaf druk 12 tot 16 cmh2o.

Dus bij de IPAP druk en niet bij de EPAP druk.

Soms is de lekkage een paar minuten, maar ook een 50 tot 60 minuten komt bij mij voor.

Wel heb ik in te gaten dat mijn lekkage minder is bij het gebruik van het Small frame dan bij het gebruik van het standaard frame.

Ik hoor mezelf ook nog wel eens snurken. Komt vooral ergens bij mijn strottenhoofd vandaan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Mondlekkage P30i

6
Dirk, naar aanleiding van jouw opmerking over het uit de kast halen van de zachte nekkraag heb ik afgelopen nacht deze ook weer eens gebruikt. Hoewel het maar 1 nacht was, was het resultaat een stuk beter. Lekkage 0.000 dat wil zeggen dat het onder de 24 liter per minuut is gebleven. De nacht daarvoor was nog 7 lekkages met 368 seconden lekkage tijd. Mijn hypopneu was gehalveerd in aantal. het waren er slechts 2, nu dus 1. Mijn UF2 gebruikersinstelling was 9 (75 sec) nu slechts 1 (9sec)

In afbeeldingen is dit nog beter zichtbaar vooral de Stroombeperking (Flow Limitation) en de lekstroomsterkte valt hierbij op.


Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Mondlekkage P30i

7
Zo Ruud, dat zijn mooie resultaten! Het 95%-percentiel is bij zowel FL als LR flink afgenomen. Dan weet je opeens weer waar je zo'n ding voor had gekocht.
Welk merk kraag heb jij als ik vragen mag? Ik heb de Futuro van 3M, maar ben er niet zo enthousiast over. Hij blijft bij het klittenband niet goed recht zitten en sluit daardoor in de loop van de nacht niet goed meer aan.

Overigens heb ik zelf de kraag vannacht niet geprobeerd. Ik ben nog bezig met het bepalen van de optimale drukinstellingen op basis van de dagelijkse OSCAR output. Dat proces wil ik bij nader inzien niet verstoren door 'externe' factoren, zoals de kraag.
In de volgende fase ga ik gedurende langere tijd met dezelfde instellingen slapen om mijn lijf te laten wennen aan de therapie. In deze periode wil ik ook gaan variëren met zaken als een kraag, MRA, etc om te zien wat het doet. Wordt vervolgd.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Mondlekkage P30i

8
Ruud.. petje af, slapen met drie kinbanden en nekkraag. Ik heb zwaar respect voor je.
Keurige waarden op de index schaal.
Ervaar je veel verschil met de S-bipap? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat nou slaapt zo'n ASV.
Buiten dat hoop ik dat je dagen ook beter zijn geworden.
Nogmaals respect!

Re: Mondlekkage P30i

9
Henk22 schreef: 26 sep 2021, 12:07 Ervaar je veel verschil met de S-bipap? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat nou slaapt zo'n ASV.
Een ASV voelt in de eerste plaats net als een BiPAP, maar hij kan "actief" worden als hij vindt dat je ademhaling gecorrigeerd moet worden. Dat voelt als "gesjor aan je ademhaling" als je wakker bent. Met de ASV ben ik voor het eerst de Ramp functie gaan gebruiken, niet om de druk te verlagen maar omdat tijdens de Ramp periode het "gesjor" wordt uitgesteld.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Mondlekkage P30i

11
Deze nekkraag heb ik in gebruik

https://www.thuiszorgwinkelonline.nl/shop/bandages-braces/nek/ortel-c1-soepele-anatomische-halskraag

Ik had met het slapen met de Bipap S met de Backup Rate nog steeds problemen met de overgang tussen in- en uitademing en vice versa.

Daardoor was de flow limitation nog steeds niet goed. De top van de inademing flow was niet rond en was vaak schuin aflopend.

Hoewel de ahi al veel beter was als met de cpap wilde ik toch weten wat een ASV voor mij kon betekenen.

De ASV, bij mij in ASVAUTO stand, ademt veel meer op een natuurlijke manier. Net alsof je niet aan het apparaat ligt.

Ik ben dan ook zeer tevreden met het apparaat en hoewel een ahi niets zegt (PLP 😉), ben ik tevreden dat deze zienderogen nu richting het jaargemiddelde van 1 per uur gaat. Eindelijk meer controle na de start in 2011 Toen de start ahi van 16 bij de slaaptest, door een verkeerde afstelling door de leverancier opliep naar 39/uur en nu met de Resmed Aircurve Pacewave en het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker, ondanks drie kinbanden en nekkraag omlaag gebracht kan worden. Drie kinbanden blijkbaar nodig vanwege gaten in mijn verhemelte, die achterbleven, na sluiting van mijn open verhemelte bij de geboorte.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Mondlekkage P30i

12
Dank voor de link Ruud. Mijn kraag heeft een kleine inkeping ter hoogte van de kin. Voor ons doel niet zo handig. Die van jou onthou ik.

Zo'n ASV maakt wel nieuwsgierig zeg. Omdat ik geen apneus heb (alleen hypopneus en flow limitations), heb ik genoeg aan een EPAP van 4 en moet de muziek komen van de pressure support. Ben benieuwd of een PS van max 3 (EPR) voldoet of dat er meer nodig is. We gaan het zien. Eerst maar eens een poosje proberen.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Mondlekkage P30i

13
Bedankt voor de ASV uitleg.

Als ik het goed begrijp pakt de ASV op stand AUTO het wat op een natuurlijker aanvoelende wijze aan dan standaard ASV?
Gebruik jij ook de Ramp/Aanloop functie Ruud? Of start je meteen met therapie druk.
Merk je dan niet dat de ASV op een gegeven moment invalt met corrigerende handelingen?
Ook ik vind het interessante materie, en om dan te lezen dat het toch zo humaan kan werken.
Over X aantal jaar iedereen standaard ASV ;)

Re: Mondlekkage P30i

14
Henk22 schreef: 26 sep 2021, 15:02 Als ik het goed begrijp pakt de ASV op stand AUTO het wat op een natuurlijker aanvoelende wijze aan dan standaard ASV?
Nee, ASVAuto betekent dat de EPAP wordt aangepast zoals een normale AutoSet dat zou doen. Dus snurken -> EPAP omhoog, apneu -> EPAP omhoog etc.

Modus "ASV" is ASV met vaste EPAP.
Henk22 schreef: 26 sep 2021, 15:02 Over X aantal jaar iedereen standaard ASV
Er zijn artsen die het daarmee eens zijn. Maar dan moeten de rest van de artsen eerst begrijpen hoe ASV werkt. En die eerste moet ik nog tegenkomen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Mondlekkage P30i

15
Henk ik maak geen gebruik van de rampknop of aanlooptijd/druk.

Ik begin al op EPAP druk 4,0 tot 5,4 cmh2o.

Het apparaat past de ademhaling aan door de ademhalingen voor het incident te meten en dit over te nemen. Ik merk soms wel dat de druk ondersteuning toeneemt. Maar het ademt goed en totaal geen last van pijn tussen de schouderbladen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Mondlekkage P30i

16
De mondlekkage is de laatste paar dagen wat minder. Eigenlijk zonder dat ik daar nu iets speciaals voor heb gedaan.

Wel begint het masker in de loop van de nacht flink te irriteren en word ik wakker met een ronduit pijnlijke neus. Het zijn een soort drukplekken onderaan, in de hoeken van de neusgaten en bij het tussenschot.

Is dit een kwestie van wennen? Ik slaap er nu een week mee maar het lijkt vooralsnog alleen maar pijnlijker te worden. Vreemd eigenlijk, dat zo'n zacht masker dit soort drukplekken geeft.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Mondlekkage P30i

17
Ik vraag me af waarom jullie je mond niet gewoon dichtplakken voor het slapengaan. Zelf gebruik ik hiervoor Tegaderm Film, een hele dunne plakkende medische folie, die oa wordt gebruikt om infusen vast te zetten. Ook tatoeages worden hiermee afgedekt. Plakt goed, irriteert de huid niet en laat zich eenvoudig en pijnloos verwijderen. Mocht je 's nachts naar adem happen dan doe je je mond wijd open, waardoor de folie onder spanning komt en gelijk losschiet.
Misschien niet de goedkoopste maar voor mij wel de meest comfortabele en effectieve oplossing voor mondademen

Re: Mondlekkage P30i

18
Even een vraag aan DirkV, je melde iets over pijnlijke neus bij gebruik P30i. Heb sinds korte tijd ook dit masker, afgelopen nacht kreeg ik ook last van een pijnlijke neus, onderin bij het neusschotje en neusvleugels, heb jij daar nog last van?
Verder een prima masker, dus zou balen als ik die niet meer kan gebruiken door een pijnlijke neus.
Resmed Airsense 10 autoset, Masker Resmed Airtfit P30i, Slaaponderzoek AHI 49,3.

Re: Mondlekkage P30i

19
Waarschijnlijk gebruik je een te kleine maat neusdoppen. Hierdoor gaan de doppen te ver de neusgaten in en komt het tussenstuk tussen de doppen in , in aanraking met het neusschot. De constante druk daarop kan zeker een pijnlijk gevoel opleveren. Een grotere maat neusdoppen uitproberen is mijn advies. Heb je het P30i masker van Resmed dan krijg je standaard de small en medium maat neusdoppen meegeleverd. Gebruik je nu al de medium maat, vraag dan aan je leverancier om de Large maat, zij horen deze kosteloos op te sturen. Succes en laat even weten of het probleem dan is opgelost.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Mondlekkage P30i

20
Het neusstuk van een P30i is makkelijk te vervangen door een neusstuk van de N30i. Bij de N30i projecteert het masker niet in de richting van de neus. Wellicht het proberen waard :)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i