Therapie onderbreking wegens slaapendoscopie

1
Ik ben onlangs gestart met CPAP. Ook krijg ik ergens in de komende maanden een slaapendoscopie, om vast te stellen waar de problemen gelokaliseerd zijn en of een MRA eventueel zinvol is. Nu heb ik ooit ergens gelezen dat het beter is om voorafgaand aan een PSG een poosje geen CPAP te gebruiken. Geldt dit ook voor een slaapendoscopie? En zo ja, met welke termijn moet ik dan rekening houden?

Omdat ik nog maar kort bezig ben met CPAP, zou ik een eventuele onderbreking van de therapie niet langer willen laten duren dan strikt noodzakelijk. Ik vraag me hierbij af of het type apneu en de type therapie hier nog op van invloed is. Ik heb geen obstructieve apneus. Wel hypopneus (AHI=17) en waarschijnlijk nog overige flow limitations, die niet in de PSG werden gescoord. Vanwege deze karakteristiek zijn mijn CPAP instellingen vooral gericht op het genereren van pressure support. Binnen de mogelijkheden van de Autoset doe ik dit door EPR op 3 te zetten, bij een minimum druk van 7. De max druk staat ingesteld op 10, maar het 95%-percentiel IPAP komt doorgaans niet boven een druk van 9.

Als ik dit met anderen vergelijk, zijn dit alleszins bescheiden drukinstellingen (bandbreedte EPAP:4-6 en bandbreedte IPAP:7-9). Is een 'afkoelingsperiode' bij dergelijk lage instellingen ook noodzakelijk? Of speelt dit eigenlijk vooral bij hogere (EPAP) drukinstellingen?

Alvast dank voor jullie inzichten!
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Therapie onderbreking wegens slaapendoscopie

2
Het stoppen is voor een slaap endoscopie niet nodig. Je wordt in een kort roesje gebracht, men kijkt met de endoscoop via een neusgat wat er gebeurt en trekt eventueel handmatig de onderkaak naar voren om te controleren of de luchtweg dan genoeg geopend wordt. Dit alles duurt bij elkaar 15 minuten.

Het stoppen met de cpap twee weken van te voren is er hoofdzakelijk voor bij die slaaptest en om te kijken of je niet meer met de cpap behoeft te slapen omdat je apneu vrij zou kunnen zijn, meestal door veel gewichtsverlies.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar