zelfdiagnose

1
Ik heb een ResMed AirSense 10 Autoset. Hoe kan ik het apparaat zo instellen dat 'ie mijn ademen niet ondersteund, maar in plaats daarvan (bv. voor een paar nachten) mijn apnoe- en snurk-gedrag meet?

Re: zelfdiagnose

2
Het apparaat instellen zodat hij *niets* doet is niet mogelijk. De laagste stand van 4 cmH2O doet toch nog *iets*. Daarbij kan het voorkomen dat het ademen op 4 cmH2O erg moeilijk gaat. Dan kan je experimenteren met stand 5 cmH2O en EPR op 1. Als het nog te zwaar gaat, dan 6 cmH2O en EPR op 2, en tot slot 7 cmH2O met EPR op 3.

En welkom! Ik ben hier de afgezant van zelfdiagnose. Zo ben ik ook begonnen in 2017. Zoals mijn sig hieronder aangeeft heb ik pas 3,5 jaar later officiele diagnose gekregen na een hoop gesteggel.

Piraat ahoy 😉
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: zelfdiagnose

3
Hallo piraat,

Dank voor je snelle reactie.
Ik heb er o/a een CARA Full Face masker bij gekregen. Die heeft een opening in de masker zelf, die niet aan de slang zit.
Ik had gehoopt dat het apparaat, zeg maar, mee kijkt, zonder iets te actief te doen. Voor een soort nulmeting. Om te kijken of ik echt een apnoe probleem heb (naast mijn snurken).

Zijn er misschien andere manieren voor zo een zelfdiagnose nulmeting?

Groetjes, Floor

Re: zelfdiagnose

4
De beste/goedkoopste manier is om een eenmalig bruikbare WatchPAT One kit te bestellen uit Engeland. Dat kost ~200 euro maar dan heb je wel een volledig beeld met RDI.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: zelfdiagnose

6
Niet precies antwoord op je vraag, maar wel iets om rekening mee te houden.

De Resmed machines kunnen de mate van flow limitations (FL) in een grafiek (Oscar) weergeven. Voor een bepaalde categorie patiënten is dat erg interessante informatie. Nu is dit uiteraard een benadering en is een 'handmatige' beoordeling van de flow grafiek nog steeds de gouden standaard. Maar die FL grafiek geeft wel een snelle eerste indruk en kan ook handig zijn om dagen over een periode heen te vergelijken.

Anyway, die meting van de flowgrafiek doen de Resmed apparaten alleen, als ze in de auto modus staan. Anders krijg je een lege grafiek als resultaat.
Als je dus met een vaste druk instelling wilt testen, bijv. druk 5 en EPR 1 dan kan je hiervoor het beste de auto mode gebruiken (en niet de CPAP mode), ook al gaat het om een vaste druk. De instelling in auto mode wordt dan min=5 max=5 en EPR1. Het resultaat is hetzelfde als de CPAP modus met drukinstelling 5 / EPR1. In CPAP mode worden echter geen FL geregistreerd. In auto mode wel, ook al is de instelling in dit geval effectief gezien hetzelfde als in CPAP mode.

In een AirCurve 10 VAuto werkt dit overigens precies hetzelfde. In S-modus geen FL meting, alleen in VAuto modus. Ook hier beter dus de VAuto modus gebruiken in plaats van de S-modus, ook als je met een vaste EPAP/IPAP wilt testen.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: zelfdiagnose

7
Dirk, ik slaap al jaren met een Resmed AirSense 10, enkele maanden met een Resmed Aircurve ST Bipap en sinds kort met een Resmed Aircurve cs 10 Pacewave. De Resmed AirSense 10 in Apap zowel Cpap modus geven in OSCAR gewoon de Stroombeperking (Flow Limitation) grafiek weer. Ook de voorganger van Oscar, SleepyHead geeft deze grafiek weer in Cpap modus. Dus wellicht ligt dit probleem dan bij jou zelf?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar