Re: Tweede diagnose

21
Ik ken dit kussen niet wat jij in een ander bericht vraagt: https://somnishop.nl/shop/tegen-rugsnurken/alle-producten-tegen-rugsnurken/anti-snurkkussen/lina-cpap-kussen/

Ik zelf heb jaren geleden het Original Royal King pillow van traagschuim gekocht van het merk Putnam. Het was toen zo 10 pond goedkoper dan nu. Ik slaap er nog steeds mee.

https://www.amazon.co.uk/Putnam-Advanced-Visco-Memory-Pillow/dp/B01GS0O60K
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tweede diagnose

22
Traagschuimkussen kan ik inderdaad (ook) aanbevelen. Je kunt dan, als je op je zij ligt, op de rand liggen. Er is dan voldoende ruimte voor de gaatjes in het masker (die daar expres zitten...) om hun lucht kwijt te raken zonder herrie.

Verder verandert de vorm van je gezicht in de loop van de nacht als je ligt. Dat werd mij destijds netjes uitgelegd. Het betekent dat als je masker 's-avonds "goed" zit, hij best te los kan zitten 's-ochtends. Dat is normaal. Soms doe ik 'm ook wel eens wat strakker als ik wakker ben 's-nachts.

Let op: als je masker te strak zit, dan kan die juist ook gaan lekken. Wat vaak helpt (bij mij) is even het masker van je gezicht af "trekken" (recht naar voren) zodat de sillicone afdichtingen weer even maximaal kunnen uitzetten.

Re: Tweede diagnose

27
Het is wel een aanslag zeg, nu 2 weken onderweg en max gebruiksduur is 39 minuten geweest. Ik heb soeciaal kussen, haak aan de muur, maar hoe geavanceerd een full face dreamwear ook moge zijn, als je er deels oo ligt word ik wakker, ook lichte lekkage als ik niet orecies in 1 houding bljf liggen. Door de spanning van een slechte nacht (wat door ME bij mij heel hard aankomt) word ik wakker met migraine. Ik sla een nachtje over en dan verder. Maar van die 39 min lag ik er zeker 30 wakker dus t wil nog niet echt.

Re: Tweede diagnose

28
De Dreamwear FF is niet heel verfijnd, in mijn ervaring presteert de ResMed F30i (variatie op hetzelfde thema) stukken beter. De F30i is veel beter bestand tegen lekage, en het neusstuk blijft veel beter aan je neus "kleven" zodat de gaatjes goed onder de neusgaten blijven. De oude Dreamwear FF wilde me heel vaak "afknijpen" omdat de opening onder m'n neusgaten vandaan verschoof.

Ik heb de F30i zelf een keer uit de VS en uit Duitsland geimporteerd, maar ondertussen hebben 3 leveranciers 'm wel in assortiment (maar alleen voor directe clienten tot mijn grote ergernis (*)) dus u zou bij uw leverancier kunnen informeren.

Tot slot: Mocht de weerstand bij het ademen u verhinderen om in te slapen, dan is er altijd nog BiPAP. Met BiPAP voelt ademen net zo makkelijk (of zelfs makkelijker) dan ademen in de open lucht. BiPAP is duurder, en artsen die begrijpen hoe BiPAP werkt zijn zeldzaam dus het zal wel een strijd worden om zo'n ding geleverd te krijgen. Zelf kopen is ook nog een optie, daar heb ik dan weer veel ervaring mee :)

(*) Het Nederlandse medische systeem is van mening dat ik geen recht heb op adequate middelen om mijn slaap-ademstoornis te behandelen. Ik ben genoodzaakt geweest om mijn eigen ASV a ~1500 euro zelf te importeren, en verzekeringsrichtlijnen verhinderen dat ik als client bij een OSAS leverancier kan worden aangemenld.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Tweede diagnose

29
Maar als je masker niet goed bevalt, dan moet je toch gewoon een andere krijgen? Zowel via apneu-verpleegkundige als via de leverancier van de CPAP heb ik altijd de mogelijkheid gehad om andere maskers te proberen. Uiteindelijk had ik vrij snel dat het neusmasker wat ik oorspronkelijk kreeg gewoon het allerbeste werkt/voldoet, maar ik heb ook twee types full-face maskers en een neusdoppenmask liggen.

Re: Tweede diagnose

31
marcom schreef: 27 okt 2021, 22:28 Mijn leverancier stelt dat de Philips ff een zeer luxe masker is, maar ik zal es vragen om dat neusdoppenmasker
Tja, ze kunnen zo veel zeggen :')
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Tweede diagnose

33
De reactie is niet juist, maar ook niet raar vanuit het perspectief van kostenbesparing.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Tweede diagnose

34
Ik zou dan niet voor het Philips masker gaan. Het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker is stiller en voelt beter aan dan het Philips Dreamwear Neusdoppen masker.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tweede diagnose

35
Ik wil nog iets vragen, mss weet iemand dat.
Ik heb snachts een gem zuurstofgehalte van 79% in mn bloed, met een minimum van 76%.
Dat lijkt me niet ok maar zal arts soecifiek vragen.
Echter….in t rapport staat dat dit in slaap maar ook in waak is. Hoe kan dat? Dat ovrleef je bijna niet denk ik dan bij wijze vzn spreken

Re: Tweede diagnose

36
Het kan ook een meetfout zijn. Dergelijke incidenten zou je moeten correleren met de ademhaling, als er op dat moment geen apneu is dan is het vrijwel zeker een meetfout.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i