philips dreamstation in relatie tot hart.

1
Beste apneu'ers.
Afgelopen maanden heb ik het gevoel dat er in mijn lichaam m.b.t. mijn hart, er iets niet goed gaat tijdens mijn slaapperiode. Namelijk, dat als ik wakker wordt na enkele uren vast te hebben geslapen met het Philips Dreamstation-apparaat, lijkt het alsof mijn hart extra moet werken of pompen. Er lijkt een soort spanning rond mijn hart te zijn ontstaan. Als ik het luchtmasker heb afgegooid hersteld mijn lichaam (hart/longen??) zich na ca 10 minuten weer. Mijn idee is, dat ik teveel afgewerkte lucht met CO of CO2 tijdens mijn slaap heb in geademd waardoor mijn bloedwaarden niet meer optimaal zijn gworden. Dat is mijn gevoel. Of dat klopt weet ik niet. Bij mij leeft wel de gedachte dat je met het luchtmasker altijd een deel van je eigen afgewerkte lucht weer inademt via de luchtslang in tegenstelling tot het feit dat je zonder luchtmasker altijd verse lucht in je longen krijgt. Mijn vraag is, kan dit zo zijn en heb ik het bij het rechte eind? Of is er een mogelijkheid, dat mijn apneuapparaat niet goed is ingesteld? Ik hoop graag op het forum hierover iets te horen. Bij voorbaat alle dank.
Vriendelijk groetend Gerard Nijmeijer uit Huizen.

Re: philips dreamstation in relatie tot hart.

2
GerardN schreef: 01 okt 2021, 09:54 Bij mij leeft wel de gedachte dat je met het luchtmasker altijd een deel van je eigen afgewerkte lucht weer inademt via de luchtslang in tegenstelling tot het feit dat je zonder luchtmasker altijd verse lucht in je longen krijgt. Mijn vraag is, kan dit zo zijn en heb ik het bij het rechte eind?
Als u verder geen longziekte (COPD) of iets dergelijks heeft dan kunt u erop rekenen dat het niet zo is. Enerzijds is de minimale luchtdoorvoer zo berekend dat u altijd verse lucht krijgt als u niet direct na uitademen weer begint met inademen (ik heb ergens eens berekend dat na 1/5 seconde het masker weer verse lucht heeft) en zelfs als u een beetje "dode ruimte" effect krijgt, dan zal het lichaam daarop compenseren door teugvolume te verhogen en/of ademhalingsfrequentie te verhogen. Het product van deze twee is minuutvolume. Dit kunt u in OSCAR opzoeken en vergelijken met het te verwachten minuutvolume van een persoon van uw gewicht in rust. Daarvan bestaan tabellen/formules.

Het ligt eerder voor de hand dat uw apparaat slecht/marginaal ingesteld is. Het heeft altijd zin om te controleren op flow limitation en dan bedoel ik handmatig, want de detectiealgoritmes zijn waardeloos.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: philips dreamstation in relatie tot hart.

4
Ik denk niet dat deze partijen een boodschap zouden hebben aan het gedetailleerd doorspitten van de ademhalingsgrafiek. Even naar "AHI" kijken en dat is het wel. Maar goed, nee heb je ja kan je krijgen dus ik zou zeker even vragen. Maar wees niet verbaasd als je een "medische gaslighting" verhaal terugkrijgt met de strekking dat je ze ziet vliegen. Vergeet niet: het moet allemaal goedkoop en snel, geen moeilijke verhalen van de patient aub.

Dus waarschijnlijk zult u het zelf, of met een beetje hulp van ons moeten doen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: philips dreamstation in relatie tot hart.

6
Kun je ook meer vertellen over het type masker wat je gebruikt, misschien het Resmed Airfit P10 neusdoppen masker? Ook wat bij jou de ingestelde druk is, dus vast of variabel en hoe hoog de druk is ingesteld?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: philips dreamstation in relatie tot hart.

7
Hoi RuudJ,
Blij jou aan de lijn te hebben. Ik slaap met het F& P Eson 2 NASAL neusmasker. Mijn ingestelde druk is 6,5 cm H2O en de luchtvochtigheid heb ik op stand 4 ingesteld. Ik slaap er goed mee als ik in slaap ben gevallen. Helaas duurt dat vaak uren. Mijn inslaap vallen is een punt waar ik al jarenlang mee worstel, maar daar gaat het nu niet om. Waar ik de laatste tijd mee zit is het feit, dat als ik wakker ben geworden met het masker op, ik een gevoel heb gekregen dat er een soort krampachtig gevoel rond mijn borst of hart?? aanwezig is. Wanneer ik vervolgens het apneumasker afzet is na ca. 10 minuten het krampachtige gevoel gelukkig weer verdwenen en voel ik me weer normaal. Mogelijk zijn de instellingen van het Philips Respironics Dreamstation apparaat niet optimaal, dat is nl. het idee van Persluchtpiraat. Dus ik probeer ergens hulp te zoeken, omdat ik echt niet meer weet wat ik anders zou moeten instellen. Misschien heb jij voor mij een advies of moet ik te rade gaan bij Total Care in Goirle of bij de Meander Slaap/Waak Poly? Bij voorbaat mijn dank voor je bemoeienis/advies.

modedit RM: privé gegevens weggehaald
Laatst gewijzigd door GerardN op 03 okt 2021, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.