Word wakker elke nacht rond 3:30

1
Beste,

Ik word bijna elke nacht wakker rond 3:30 en kan daarna niet meer in slaap komen. Het komt niet door mijn slaapapneu maar door iets anders (maar wat? Cortisol? ) Ik heb geen stress en lig niet te piekeren. Pas rond 6 uur kan ik weer in slaap komen. De volgende dag gebroken...

Alle tips zijn welkom!
ResMed S9™ Autoset
ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
ResMed S9™ Climate Line
Maskers: Resmed Mirage FX

Re: Word wakker elke nacht rond 3:30

2
Al eens teruggekeken in OSCAR rond die tijd of er afgeplatte inademing is (flow limitation) ?

Graag ook even een update van alle apparatuur en opzetstukken die u nu gebruikt. :upside_down_face: Is de sig nog actueel?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Word wakker elke nacht rond 3:30

3
ha Phil,
weet niet of je er wat aan hebt maar toen ik je vraag las moest ik aan de 'orgaanklok'denken..omdat je zegt..alle tips welkom heb je hier wellicht iets aan? onderstaande gecopieerd van site van omroep MAX:
sterkte ermee en groet, Saskia

Gezondheid en biologische klok
Doordat we weten dat elk orgaan op een bepaald tijdstip actief is, maakt het ook veel duidelijk over gezondheidsproblemen. Een astma-aanval begint bijvoorbeeld vaak ’s nachts. Een ander voorbeeld is dat uw lever zich ’s nachts oplaadt en daardoor bent u zowel fysiek en mentaal aan het ontgiften. Daarom is het heel erg belangrijk om juist deze uren in de nacht ook echt te slapen. Alleen dan krijgt uw lever de energie die hij nodig heeft om uw lijf van allerlei gifstoffen af te helpen. Voor onze gezondheid is het belangrijk om in de pas te lopen met onze interne klok. Hoe meer we die negeren, hoe slechter het is voor het lichaam en geest. Eet u als volgens uw hersenklok hoort te slapen? Dan raken al uw kleine klokjes in de war. U komt dan ook sneller aan.

In het schema hieronder ziet u wanneer uw organen het meeste en minst actief zijn:

Orgaan Actief Inactief
Lever 01:00 – 03:00 13:00 – 15:00
Longen 03:00 – 05:00 15:00 – 17:00
Dikke darm 05:00 – 07:00 17:00 – 19:00
Maag 07:00 – 09:00 19:00 – 21:00
Milt/ alvleesklier 09:00 – 11:00 21:00 – 23:00
Hart 11:00 – 13:00 23:00 – 01:00
Dunne darm 13:00 – 15:00 01:00 – 03:00
Blaas 15:00 – 17:00 03:00 – 05:00
Nieren 17:00 – 19:00 05:00 – 07:00
Bloedsomloop 19:00 – 21:00 07:00 – 09:00
3-voudige verwarmer 21:00 – 23:00 09:00 – 11:00
Galblaas 23:00 – 01:00 11:00 – 13:00

Re: Word wakker elke nacht rond 3:30

4
Het is vrij normaal om rond die tijd wakker te worden. Het schijnt dat ze in Engeland vroeger spraken van een eerste en een tweede slaap en dat het gebruik was om rond die tijd even op te staan om iets te gaan doen.

Nu adviseer ik niet per se om midden in de nacht op te staan. Hoewel het ook niet een slecht advies is. Het grootste probleem van het niet meer in slaap komen, is vaak de zorg over het wakker blijven. Dus iets ontspannends doen werkt beter dan liggen wachten tot je weer gaat slapen (het willen slapen zelf houdt je dan wakker). Voor sommige mensen werkt het bijvoorbeeld goed om dan met gedimd licht iets ontspannends te lezen (een leuke roman, niet een thriller o.i.d.). Dan slaap je na een uurtje weer verder in plaats van drie uur later.

Er kunnen ook andere oorzaken zijn van het niet opnieuw kunnen slapen. Ik heb dit probleem zelf behoorlijk lang gehad totdat ik volledig stopte met koffie drinken. Je zou denken dat je van koffie niet ín kunt slapen. Maar als je maar moe genoeg bent slaap je onder alle omstandigheden in. Maar midden in de nacht als je al wat hebt bijgeslapen, wint de cafeïne het van de slaap.

Wat voor sommige mensen ook werkt is minder lang slapen zodat je zo moe bent dat je te moe bent om midden in de nacht wakker te blijven. Daar ben ik zelf helemaal geen fan van, want voor ons welzijn is er niets belangrijker dan de slaap. Ik doe juist het tegenovergestelde en ga heel vroeg naar bed. Op die manier raak ik niet gefrustreerd als ik een keertje wat langer wakker lig, omdat ik weet dat ik per saldo genoeg slaap zal krijgen.

Er zijn natuurlijk ook nog andere slaapstoornissen, bijvoorbeeld een verlaat of vervroegde slaapfase. Dan is je biologische klok van slag en moet je die weer synchroon krijgen met het normale slaap-waakritme. Bijvoorbeeld met melatonine in de avond ruim een uur voor het slapengaan en licht in de ochtend. Niet eten tussen avondeten en ontbijt kan hier ook aan bijdragen. Mijn advies: neem niet een hele hoge dosering melatonine, ik geef de voorkeur aan 0,3 mg (dat is al vele malen meer dan je lichaam zelf aanmaakt, dus 0,1 mg of nog minder kan ook) maar sommigen adviseren eerder 2-3 mg.

Je zou met deze dingen kunnen experimenteren, maar je zou ook een nieuw slaaponderzoek kunnen overwegen om te kijken of je niet een comorbide slaapstoornis hebt. En dan niet experimenteren, maar een gerichte interventie doen. En zoals persluchtpiraat vraagt, kijk nog eens goed naar de details van de ademhaling. Ik kan mij voorstellen dat een niet optimale afstelling van de apparatuur ook genoeg cortisol oplevert om een tijdje van wakker te liggen.

Re: Word wakker elke nacht rond 3:30

5
Miguelito schreef: 09 okt 2021, 21:14 Het is vrij normaal om rond die tijd wakker te worden. Het schijnt dat ze in Engeland vroeger spraken van een eerste en een tweede slaap en dat het gebruik was om rond die tijd even op te staan om iets te gaan doen.
Ik heb het boek van A. Roger Ekirch gelezen, en ik moet hierop een correctie aanbrengen: bifasische slaap is heel normaal bij een korte fotoperiode zoals voorkomt in een een land op onze breedtegraad zoals Engeland in de winter. Sinds de invoering van elektrisch licht is dit niet meer aan de orde.

Niemand die elektrisch licht in de avond gebruikt zal afwijken van de norm van één geconsolideerde slaapperiode.

Nu heb ik zelf uitgebreide ervaring met wakker worden rond 3:30. Je hebt dan een paar slaapcycli gehad waar de diepe slaap domineert, maar na die periode zal REM slaap domineren. REM slaap gaat gepaard met diepere verlamming, en dus meer obstructieve episodes. Effectieve behandeling heeft de maintenance insomnia volledig opgeschort.

Ook apropos:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Word wakker elke nacht rond 3:30

6
PLP, geweldig item weer! Die gaan we bij de naslag zetten. Het filmpje geeft een goed overzicht en een introductie over wat er allemaal speelt bij slaapproblemen, hoe het er in de praktijk allemaal aan toegaat. Af en toe denk ik wel eens dat je uit 3 x PLP bestaat, gelet op alle kennis die je hebt en nog steeds verzamelt. Hulde! In bijlage een beeld uit het filmpje.
Bijlagen