Oplopende AHI

1
Beste forum,

Na het zien van veel goede antwoorden bij vragen besloten een account aan te maken. Ik maak mij een beetje zorgen. Ik ben Nick 30 jaar en heb recent een CPAP (Resmed airsense 10 autoset).

Ik heb volgens het slaaponderzoek een 16.1 ademstops en gebruik nu 5 dagen de cpap.

Ik zie dat vanaf dag 1 de AHI oploopt. Eerste dag 1.3 daarna 2.2 3.3 en deze nacht 7.0! Ik heb gister de aanlooptijd uitgezet, druk staat op 7. Dit samen met vital aire besloten omdat mijn inslaaptijd ontzettend lang duurde. Vanacht had ik hier geen last van, maar nu wel ineens een hoge AHI. Dit lijkt me niet echt de bedoeling.

Kan dit zijn omdat ik de aanlooptijd heb uitgezet? Is er een oorzaak? Ik slaap gewoon heel de nacht met het apparaat en bevalt me prima.

Ik hoor het graag

Nick

Re: Oplopende AHI

2
Je bent net begonnen, met waarschijnlijk de "one size fits none" druk die iedereen in het begin krijgt. Het kan heel goed zijn dat die omhoog moet.

Omstandigheden wisselen van nacht tot nacht. Bijv. na het eten van een zoute pizza houd je meer vocht vast, en dan kan je 's nachts ook meer gezwollen weefsel hebben. Dus kijk vooral naar de trend van week tot week, niet naar elke nacht specifiek.

Onderaan de streep zou voor iedereen een dagelijkse AHI van 0, 1 of 2 mogelijk moeten zijn (meestal wel 1 of 2 vanwege vals positieve detecties)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Oplopende AHI

3
Nick, met wat voor type masker slaap jij?

Een neusdoppen masker is, naar mijn persoonlijke mening, het beste om de cpap therapie te doen slagen.

Zelf gebruik ik het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Oplopende AHI

4
Hoi,

Ik heb de Fisher & Paykel Eson. Stoor me er totaal niet aan. Hoop dat me uitslagen morgen beter zijn. Lichtelijk zorgen zijn op zijn plaats. Hoort niet zo hoog te zijn nu je een apparaat hebt die je hierbij zou moeten helpen.

Nick

Re: Oplopende AHI

5
RuudJ schreef: 09 okt 2021, 21:52 Een neusdoppen masker is, naar mijn persoonlijke mening, het beste om de cpap therapie te doen slagen.
Nasal cradles zijn ook heel goed :)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i