Snelle ademhaling snachts

1
Ik kwam op het idee om mijn ademhaling snachts eens op te meten met mijn iphone. Werkt perfect en je krijgt een hoop informatie.Ik was bang voor azware apneu met flinke ademstops. Ik wordt namelijk vaak wakker snachts en ben buiten adem. Door de opnames te beluisteren,hoorde ik dat bijna geen ademstops heb, wel lichterlijk snurk door de neus, regelmatig ademhaal maar......veel te snel ademhaal.Ik adem wel 12 - 13 keer per minuut! Het zou nachterlijke hyperventilatie kunnen zijn. Overdag kan ik gewoon rustig tv kijken met zo;n 6-7 ademhalingen (en uitademingen) per minuut. Dus als het mijn hart zou zijn, zou ik overdag ook last moeten hebben. Ik ga nu ademhalingsoefeningen doen en dan neem ik mijn ademhaling over een tijdje nog eens op. Maar ik kan iedereen aanraden dit eens te doen als je niet behangen wilt worden met allerlei apparatuur waarbij je zoiezo slecht slaapt. Je moet wel de hele opname afluisteren want een snelle ademhaling tijdens de REM slaap is natuurlijk logisch. Maar voor een eerste indruk is het een makkelijk onderzoek. groetjes pietermans

Re: Snelle ademhaling snachts

2
Ik weet nou niet of het een aanrader is om een app te proberen en je ademhaling terug te luisteren. Ik zou dat zeer zeker niet zelf aanbevelen. Leuk om als gadget erbij te hebben en het idee te krijgen of je wel of niet snurkt maar het lijkt mij erg stug dat u een hele nacht kunt terugluisteren op zoek naar een stilte (apneu) die u waarschijnlijk niet hoort.
Uit uw omschrijving (symptomen: vaak wakker 's nachts en buiten adem) maak ik juist op dat u een grote kans op apneu heeft.

Als u klachten heeft over vermoeidheid, slaap etc. (zie https://apneuvereniging.nl/heb-ik-apneu/, en bovenaan het forum) dan raad ik een ieder toch aan om met de huisarts te overleggen.

Re: Snelle ademhaling snachts

3
Voor de duidelijkheid, ik heb geen speciale app om apneu te meten maar gewoon een opname, zoals een bandrecorder. deze heb ik naast mijn kussen gelegd en je hoort de hele nacht mijn ademhaling. Duidelijk in en uitademen. En wat ik ontdekte en niet wist is, dat ik de hele nacht feitelijk een te snelle ademhaling heb.

Re: Snelle ademhaling snachts

4
U maakt zich zorgen om niets. Slapend ademhalen is niet te vergelijken met wakend ademhalen. Ik schiet meteen naar de 15 ademhalingen per minuut zodra ik slaap.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i