duizelig en "vreemd hoofd" bij gebruik CPAP apparaat

1
VOORSTELLEN

Beste mensen,

Mijn naam is Jane.
Een klein jaar geleden is apneu bij mij vastgesteld.
> 21 stops met een zuurstofgehalte daling tot 86% zuurstof.
Er is mij toen een MRA beugel aangemeten> resultaat> geen verbetering.
De kno arts heeft een cpap apparaat aangeraden.

Sinds ongeveer 2 maanden gebruik ik een cpap apparaat.
Overdag voel ik mij fitter; ik heb meer zin om dingen "vanzelf" op te pakken.
Het lijkt of ik "weer een leven heb".
Dit terwijl ik daarvoor niet de indruk had dat ik "geen leven had".
Maar alles gaat makkelijker overdag.
AHI is nu gemiddeld 5.3

MIJN VRAAG:
Sinds ongeveer een week wordt ik in de ochtend wakker met een licht duizelig en een beetje bibberig "bibberig" gevoel.
(Dat "bibberige" is in mijn lichaam, ik bibber dus niet fysiek)
Daarnaast voel ik een "lichte druk" in het bovenste gedeelte van mijn hoofd.
Met het bovenste gedeelte bedoel ik een lijn ter hoogte van de wenkbrauwen naar de bovenkant van mijn hoofd toe.
Is niet makkelijk te omschrijven maar het lijkt of ik "een hoedje" op het hoofd heb.
Herkent iemand deze symptomen?

Hartelijke groet, Jane

Re: duizelig en "vreemd hoofd" bij gebruik CPAP apparaat

2
Hallo Jane, welkom hier. Ongeveer twee maanden in gebruik vertel je. Veel mensen hebben na ongeveer zes weken na de start met de cpap een terugval. Wij noemen dat de zes weken dip. Artsen en osas-verpleegkundigen geloven hier niet zo in, maar wij die ervaringskundigen zijn ervaren die terugval wel vaak. Misschien heb jij hier ook last van. De klacht die jij noemt kan dat ook uitgelegd worden als rondlopen met een mistig gevoel in het hoofd? Die terugval wordt vaak veroorzaakt door dat het lichaam weer om adrenaline vraagt.

Heb jij dit artikel over Hormonen, een cruciale factor voor het Herstel al eens gelezen? Hierin wordt uitgelegd wat Apneu met je lichaam doet. Hoelang de dip gaat duren is onbekend, voor ieder weer anders, maar vaak een paar weken. Gewoon accepteren en een beetje op jezelf letten met eten, vooral koolhydraten beperken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: duizelig en "vreemd hoofd" bij gebruik CPAP apparaat

3
Jane schreef: 23 okt 2021, 08:22 AHI is nu gemiddeld 5.3
U bent nog niet volledig behandeld. Het is dus nogal voorbarig om te spreken over hormonen, of restverschijnselen. Ik wil wedden dat de meeste residuele events geconcentreerd zijn in de laatste paar uur van de slaapperiode om zo een uitgesmeerd gemiddelde van 5 te geven op een nacht.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: duizelig en "vreemd hoofd" bij gebruik CPAP apparaat

6
Jane schreef: 29 okt 2021, 19:44 Dat klopt denk ik wel omdat ik volgende week weer een afspraak heb bij de KNO arts.
Meestal kom je al een heel eind door de druk een tikje te verhogen :)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i