Hoe lang duurt het voordat de brainfog verdwijnt?

1
Hallo allemaal,

Ik ben nu zo'n vier weken onderweg met mijn CPAP avontuur. Helaas is de vangst tot nu toe matig. Ik heb een keurige AHI (<2) en ben 100% therapietrouw. De vermoeidheid lijkt wat minder (als in: minder crashes overdag), maar fit voel ik me niet. Nu snap ik dat dit even tijd nodig heeft en ook heb ik gelezen over de adrenaline dip. Tot zover kan ik het plaatsen.

Wat mij echter bezig houdt, is de brainfog. Ik sta nog iedere morgen op met een hoofd vol watten/wolken en voel me suffig. Op dit punt heb ik nog 0,0 verbetering ervaren. Dat het slaap gerelateerd is, staat voor mij vast. Het begint bij het opstaan en in de loop van de dag trekt de mist op. Eigenlijk ben ik begin van de avond op z'n helderst.

Is dit nu ook iets wat tijd nodig heeft om te verbeteren? Omdat het overdag weer weg trekt lijkt het me meer een kort cyclisch verschijnsel. En zou het bij optimale therapie dus ook vrij snel opgelost moeten zijn. Tot zover mijn veronderstelling. Ik hoor graag hoe jullie ervaringen zijn als het gaat om die vervelende brainfog/ hersenmist.

Wat mij natuurlijk bezig houdt is de mogelijkheid dat mijn therapie nog niet optimaal is ingesteld. In dat geval zit ik nu braaf te wachten omdat het ziekenhuis aangeeft dat ik geduld moet hebben en kom ik over een jaar of wat erachter, dat er toch iets loos was.

Dus: dat het oplossen van de vermoeidheid tijd kost, begrijp ik. Maar dat ditzelfde ook zou gelden voor de brainfog, klinkt mij niet logisch in de oren.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Hoe lang duurt het voordat de brainfog verdwijnt?

2
DirkV schreef: 24 okt 2021, 19:24 Maar dat ditzelfde ook zou gelden voor de brainfog, klinkt mij niet logisch in de oren.
Dat klopt. Heeft u uw ademhaling al uitgeplozen voor Flow Limitation?
Brain fog was een van mijn "restverschijnselen" toen ik nog met de oude BiPAP sliep. Nu slaap ik met een ASV die alle flow limitation direct actief aanpakt, en nu is brainfog ook in het verleden.



@mods: Het uploaden van plaatjes is weer helemaal stuk, ik kan maar 1 attachment toevoegen dus we doen het maar weer met Imgur.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoe lang duurt het voordat de brainfog verdwijnt?

3
Dank, mijn flow grafiek is inderdaad nog niet optimaal en laat terugkerende patronen van flow limitation zien.

Het ziekenhuis komt bij vragen over de flowgrafiek al snel met de generieke opmerking dat het 'nu eenmaal even duurt voordat je effect merkt.' Oftewel, de good old one size fits all benadering.

Vandaar dat ik graag de ervaringen van jullie hier op het forum hoor, specifiek op het onderwerp brainfog.

Zijn er mensen die inderdaad na een langere periode xPAP gebruik geleidelijk aan van hun brainfog af kwamen? Of juist niet?

Tot nu toe staat de teller op 1 ervaring (met de strekking: afwachten heeft niet altijd zin als de flowgrafiek niet in orde is). Ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn!
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Hoe lang duurt het voordat de brainfog verdwijnt?

4
Hoe lang ben jij al bezig met de CPAP Frederiek? En heb je naast brainfog 's ochtends ook nog vermoeidheidsklachten?
De flow grafiek vind je als je je SD kaartje uitleest met Oscar software. De downloadlink daarvoor vind je op dit forum onder de categorie 'software'. Aanrader om je therapie zelf te volgen!
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i