Is het echt waar?

1
Beste forumleden

Afgelopen vrijdag heb ik totaal onverwacht de diagnose ernstige apneu gekregen. Ik heb 40 ademstops per uur, bleek uit een slaaponderzoek. Nu doorverwezen naar kno-arts en longarts en ik moet aan de c-pap, heb ik begrepen. Het slaaponderzoek kreeg ik vanwege rusteloze benen.
De arts was zelf ook verbaasd over de uitslag: ik snurk niet en heb geen overgewicht. Ik slaap wel slecht (vaak wakker etc).
En mijn energielevel is al een jaar of vijf ongeveer ongeveer nul, ik werk thuis als zzp’er en dat is net vol te houden, verder doe ik heel weinig. Dus in die zin kan apneu een goede verklaring zijn.

Maar ik vraag me steeds meer af: is deze diagnose - met best heftige gevolgen voor het dagelijks leven vanwege die c-pap - op basis van één slaaponderzoek te stellen? Kan dit niet bijv iets tijdelijks zijn, door iets anders veroorzaakt bijv? Gebeurt het weleens dat er nog een (ander?) onderzoek wordt gedaan om deze diagnose te bevestigen?

Ik wil graag jullie mening horen over mijn vragen hierboven. O ja, ik ben vrouw, 51 jaar.

Alvast bedankt!
Margaretha

Re: Is het echt waar?

2
Margaretha, ik kan kort zijn: JA.

Dat kan inderdaad. De grootste fout die men kan maken is dat men denkt dat apneu alleen zich voordoet bij oudere mensen met zwaar overgewicht en veel snurken. Het komt voor bij alle leeftijden van pasgeboren baby's tot zeer jonge kinderen, puber, oudere jongere, jongere oudere, ouderen en oude van dagen. Iedereen kan het krijgen en onderschat apneu zeker niet. Apneu is wat dat betreft een sluipmoordenaar die onbehandeld jouw het leven zuur kan maken en verwoesten. Je kunt er zoveel van krijgen, diabetes, obesitas, nierfalen , hartfalen glaucoom in de ogen, hersen(stam)infarcten leidend tot invaliditeit en zelfs het vele jaren eerder eindigen tussen zes plankies.