Is het echt waar?

1
Beste forumleden

Afgelopen vrijdag heb ik totaal onverwacht de diagnose ernstige apneu gekregen. Ik heb 40 ademstops per uur, bleek uit een slaaponderzoek. Nu doorverwezen naar kno-arts en longarts en ik moet aan de c-pap, heb ik begrepen. Het slaaponderzoek kreeg ik vanwege rusteloze benen.
De arts was zelf ook verbaasd over de uitslag: ik snurk niet en heb geen overgewicht. Ik slaap wel slecht (vaak wakker etc).
En mijn energielevel is al een jaar of vijf ongeveer ongeveer nul, ik werk thuis als zzp’er en dat is net vol te houden, verder doe ik heel weinig. Dus in die zin kan apneu een goede verklaring zijn.

Maar ik vraag me steeds meer af: is deze diagnose - met best heftige gevolgen voor het dagelijks leven vanwege die c-pap - op basis van één slaaponderzoek te stellen? Kan dit niet bijv iets tijdelijks zijn, door iets anders veroorzaakt bijv? Gebeurt het weleens dat er nog een (ander?) onderzoek wordt gedaan om deze diagnose te bevestigen?

Ik wil graag jullie mening horen over mijn vragen hierboven. O ja, ik ben vrouw, 51 jaar.

Alvast bedankt!
Margaretha

Re: Is het echt waar?

2
Margaretha, ik kan kort zijn: JA.

Dat kan inderdaad. De grootste fout die men kan maken is dat men denkt dat apneu alleen zich voordoet bij oudere mensen met zwaar overgewicht en veel snurken. Het komt voor bij alle leeftijden van pasgeboren baby's tot zeer jonge kinderen, puber, oudere jongere, jongere oudere, ouderen en oude van dagen. Iedereen kan het krijgen en onderschat apneu zeker niet. Apneu is wat dat betreft een sluipmoordenaar die onbehandeld jouw het leven zuur kan maken en verwoesten. Je kunt er zoveel van krijgen, diabetes, obesitas, nierfalen , hartfalen glaucoom in de ogen, hersen(stam)infarcten leidend tot invaliditeit en zelfs het vele jaren eerder eindigen tussen zes plankies.

Daarom geloof de arts, start de therapie, vecht er niet tegen, maar zie het als een start om in elk geval het zuurstofgebrek die jouw organen nu bij elke ademstop 's nachts ondervinden te stoppen. Het kan na de start nog erger worden en dan bedoel ik de vermoeidheid, dit omdat je lichaam dan moet gaan afkicken van de adrenaline die jou tot nu toe op de been houd. Dit wordt namelijk bij elke ademstop opgebouwd en weer afgebroken bij het opnieuw ademen. Je lichaam is hier zo aan gewend geraakt dat je hoogst waarschijnlijk dit afkickproces zal moeten doorlopen.

Lees om apneu te begrijpen, het Artikel over Hormonen, een cruciale factor voor herstel en bekijk het 12 minuten durende filmpje over Sleep Disordered Breathing van Resmed. Beiden kun je terugvinden in het forum Naslag.

Heb je vragen, stel ze en succes met je therapie, start deze zo snel mogelijk. Het houd je op de been.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Is het echt waar?

3
RuudJ schreef: 26 okt 2021, 16:37 De grootste fout die men kan maken is dat men denkt dat apneu alleen zich voordoet bij oudere mensen met zwaar overgewicht en veel snurken. Het komt voor bij alle leeftijden van pasgeboren baby's tot zeer jonge kinderen, puber, oudere jongere, jongere ouderede been.
En dan hebben we nog UARS, de grote sloper waar ons huidige systeem vrijwel blind voor is.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Is het echt waar?

5
Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik heb hier veel aan. Ik was niet van plan de diagnose te ontkennen of zo, maar het kwam zo uit de lucht vallen en ineens bedacht ik dat één zo’n onderzoek wel weinig is. Bij een hoge suiker bijv moet je altijd nog een keer testen voor je de diagnose echt hebt.
Ik ben heel benieuwd hoe ik het leven ga ervaren als ik eenmaal zo’n cpap heb. Goed om te weten dat ik rekening moet houden met eerst nog meer vermoeidheid.
Nogmaals dank.

Re: Is het echt waar?

6
Uiteraard ontken je het eerst.
Dat is normaal.
Zal mijn lijf effe gaan bepalen dat ik in het vervolg met zo'n ding op mijn snuit moet slapen?
Daggut nie!

Maar...
Je gaat nu even, en dat is nu eenmaal zo, een niet zo'n leuke tijd tegemoet.
Wennen geblazen aan van alles.
En dan volgt de acceptatie.
Met daarna de fijne tijd:
Hè lekker, ik mag weer slapen met mijn snuitje en word morgen uitgerust wakker.

Dus niet balen dat je nu met een cpap moet slapen, maar je verheugen op de tijd dat alles beter gaat worden.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Is het echt waar?

7
Margaretha51 schreef: 26 okt 2021, 15:53 Maar ik vraag me steeds meer af: is deze diagnose - met best heftige gevolgen voor het dagelijks leven vanwege die c-pap - op basis van één slaaponderzoek te stellen?
Hallo Margaretha,

als je 40 ademstops per uur hebt en 8 uur geslapen zijn dat dus in totaal 320 ademstops. Die ademstops worden gedetecteerd doordat de band om je borst en de band om je buik in een bepaald patroon bewegen omdat je lichaam wanhopige pogingen doet om lucht binnen te krijgen. Op hetzelfde moment meet het meetinstrument aan je vinger dat je zuurstofsaturatie snel daalt. Drie metingen die samen steeds hetzelfde patroon herhalen, wel 320 keer tijdens één slaaponderzoek. Lijkt me behoorlijk overtuigend.

Ik heb waarschijnlijk rond mijn 15e slaapapneu ontwikkeld. Op dat moment was ik 50 kilo en 1.80m lang. Dat geeft een BMI van 15,4. Veel te laag dus. Daarna ben ik heel snel heel hard gaan groeien omdat ik niet voor slaapapneu behandeld werd. Drie jaar later was ik 90 kilo.

Slaapapneu kun je krijgen door overgewicht en/of door een smalle luchtweg. Dat laatste is aangeboren. Het eerste vaak niet (maar soms wel). Maar slaapapneu veroorzaakt overgewicht als je het niet behandelt en overgewicht veroorzaakt slaapapneu. Een neerwaartse spiraal dus. Ik zou die behandeling maar snel accepteren als je niet dezelfde neerwaartse spiraal in wil gaan. De diagnose is overduidelijk.
Ik heb dit forum verlaten.