Astma en flow limitation

1
Na een lange tijd prima met een cpap geslapen te hebben, (en nog wel) zijn er ook dingen die ik verbeterd wil hebben.
Ik heb een vermoeden dat astma momenteel roet in het eten aan het gooien is.
Afgelopen maand september ben ik bij de huisarts geweest vanwege benauwdheidsklachten en is mijn medicatie opgehoogd (trimbow en salbutamol als extra).
Ik krijg het beeld niet mooi gelijkmatig. Mijn klachten momenteel zijn verergering van benauwdheid met af en toe hartkloppingen. Ook worden de nachten onevenredig. Zo kan ik de ene morgen een AHI getal zien van tegen de 1 en een volgende morgen een stuk hoger, en deze zijn bijna allemaal van het centrale type, ook ervaar ik soms onregelmatige hartslag.
Verder merk ik dat ik meer en meer vergeet te ademen, overdag maar ook op bed. Ik merk voordat ik slaap dat ik wel een keer of wat (wacht) met ademen, vandaar die ca's aan het begin van de nacht.
Daarom ben ik met oscar bezig geweest en de ademflow wezen bekijken.
Daar ben ik wel een beetje van geschrokken, in mijn ogen is het een puinhoop met mijn ademgrafiek.

Henk22 ls grafiek.jpg

Dit kan niet goed zijn, dit moet wel een effect hebben op mijn welzijn.
Er is hier zeer veel over geschreven, naar mijn mening lost een gewone cpap dit niet meer op.
Ik heb diverse maskers in de kast liggen en door oscar bladerend zijn deze rare uithalen bij elk masker wel waar te nemen.
Ik heb er met mijn vrouw over gesproken en heb het besluit genomen om ook een ASV aan te schaffen. In het kort, die is nu onderweg!
wat het mij brengt weet ik niet, wel weet ik dat dit forum en apneaboard mij al van veel info hebben voorzien, ik ga er gewoon in, we zien het wel.
Ik hou jullie op de hoogte.

Re: Astma en flow limitation

2
Dit soort flow limitation moet je inderdaad niet onbehandeld laten voortbestaan.

Is het een Dreamstation DSX900? Deze zijn het meest geschikt om FL aan te pakken en geven je de optie om backup rate aan of uit te zetten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Astma en flow limitation

3
Beste persluchtpiraat.
Het is een Resmed Aircurve ASV, op apneaboard was er meer animo voor dit toestel.
Ik ben benieuwd hoe het toestel mij zal gaan helpen.
Ook dank zij jullie verhandelingen over dergelijke apparaten ben ik gesterkt in mening dat er veel winst moet zijn te halen.
Nog mooier zou zijn dat de astma ook een beetje in regressie gaat.

Re: Astma en flow limitation

4
Henk22 schreef: 27 okt 2021, 14:56 Het is een Resmed Aircurve ASV, op apneaboard was er meer animo voor dit toestel.
Mijn ervaring is dat er een hoop in de lucht wordt gepraat op Apneaboard. Ik krijg veel berichten terug van mensen die er niet uit komen met wat er tegen ze wordt gezegd, en moet ik ze dan teleurstellen met de conclusie dat ze een onsamenhangend verhaal hebben gekregen.

Oh ja, en ze zijn daar natuurlijk 100% voor de "van Dreamstations krijg je kanker" hysterie.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Astma en flow limitation

5
Dat is minder, ja die gasten heb je er wel veel tussen.
Wat de ASV verder betreft, dat is ook een beetje economisch belang van mij.
Ik heb hier een zelfgekochte verwarmde slang, extra waterbak, voeding en doos vol filtertjes.
Stel dat Medidis straks zegt van slaap je nog wel met de cpap, hier met dat ding.
Dan kan ik hem snel loslaten.

Re: Astma en flow limitation

6
Goedemorgen,

De ASV is binnen en ook al twee nachten gebruikt.
Allereerst heb ik hem uitgepakt, goed bekeken en er aan geroken. geen enkel vies luchtje.
De in en uitlaten waren schoon, de behuizing ook. Voor de zekerheid heb ik de buitenkant nog met een sopje gedaan.
Toen aan de stroom gezet, ja....Francais... maar echt niet moeilijk, zonder vertaling kon ik praktisch alles vinden.
ik heb hem naar fabrieksinstellingen gezet en de gegevens op de SD kaart en intern nog een keer gewist.
Ik zag dat hij drie standen heeft. CPAP, ASV en ASVauto. De CPAP beschikt niet over EPR.
Ik heb hem op ASVauto gezet en nog even naar de tijd en datum gekeken (die waren goed) en het apparaat op uitgebreid gezet zodat AHI en andere waarden ook zichtbaar worden op het scherm.
Verder niets gedaan.
Gisternacht de eerste nacht dus.
Na mijn masker opgezet te hebben, ben ik gaan liggen, en in spanning gaan afwachten.
Nou hij ging aan en dat was het, het voelde goed, net of de druk bij mij past.
Wat ik verwacht had gebeurde ook. als ik ga soezen, indommelen, dan stop ik wel een paar keer met ademen merk ik altijd.
Dat merkte de ASV dus ook. Hij stuurde dit bij door meer lucht te blazen. Helemaal niet eng, beheerst zou ik zeggen.
Ik vond het zelfs wel lekker, frisse lucht om te ademen.
Hieronder geef ik een screenshot van die nacht.
ASV.png
Ik zal dit zeggen, ik weet niet wat mij overkomen is die nacht maar ik werd zo fris als een hoentje wakker.
Ik had lucht....en ben een poosje emotioneel geweest...waarom kon dit niet eerder.
Jullie mogen het weten, voordat het misschien niet meer kan heb ik meteen nog een apparaat gekocht, ik wil voor het leven klaar zijn.
Ben vanmorgen ook lid geworden, dank jullie wel.

Re: Astma en flow limitation

7
Henk22 schreef: 30 okt 2021, 10:03 Ik zal dit zeggen, ik weet niet wat mij overkomen is die nacht maar ik werd zo fris als een hoentje wakker.
Ik had lucht....en ben een poosje emotioneel geweest...waarom kon dit niet eerder.
Gefeliciteerd! Welkom in de club van doe-het-zelvers ;-)

Zo zie je maar weer, dat wanneer er daadwerkelijk een verschil is in behandelingsniveau, dat je dat ook wel meteen voelt. Ik had vergelijkbare momenten in april 2017 toen ik met de BiPAP volledig "herrees" en in januari 2021, toen ik ook ASV (DSX900) in gebruik nam. Dat waren magische momenten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Astma en flow limitation

13
Dag Henk (en anderen)

getriggerd lees ik dit draadje.
Ik roep al vanaf het begin tegen de artsen (verpleegkundige) ik heb astma en ik heb het gevoel dat er iets beter kan.
De eerste machines waren een cpap's - philips vliegtuigen en later resmed cpap. Nu slaap ik bijna een jaar met een bipap.
ResMed AirCurve 10 VAuto

zie hieronder mijn slaaprapport van afgelopen nacht.

Wat mijn vooral opvalt, die dikke zwarte lijn met Luchtstroomsterkte...

Is dat dezelfde issue die jij ondervond (henk) met je cpap en nu een strakke lijn is met je huidige machine?
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Astma en flow limitation

14
en hier nog een jaaroverzicht.

Binnen de data van afgelopen jaar zitten dec en 23nachten in januari met een cpap Airsense 10 Autoset.

Voor mij werkt deze bi-pap, maar betreft die luchtstroomsterkte daar twijfel ik wel aan.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Astma en flow limitation

15
Beste Neuteboom,

Zelf kan ik weinig van deze schermafdruk maken, de ademgrafiek is te dicht op elkaar.
Wat je moet doen is op de 2e grafiek (van boven) op een minuut of twee drie inzoomen.
Dat doe je door met de muis een heel klein stukje te selecteren.
Vervolgens kun je met de rechtermuisknop vastgehouden de grafiek verschuiven.
Dan krijg je de ademhalings teugen te zien welke ik in mijn eerste verzamelgrafiekje liet zien.
Als je mijn tweede grafiek met het gebruik van de ASV ziet, dan zie je mooie gelijkmatige ademhaling.
dus probeer in te zoomen zoals ik in het tweede voorbeeld liet zien en probeer de ademhaling zichtbaar te krijgen.
Misschien kan persluchtpiraat er je dan ook wel meer over vertellen.

Re: Astma en flow limitation

18

Dit is mijn afgelopen nacht. AHI = 0,1/uur met de Resmed Aircurve CS10 Pacewave. Tijdbestek 2 minuten

De maskerdruk grafiek laat verschillende hoogte haaievinnen zien en dit komt dus door de druk ondersteuning van PS min 1 cmh2o en PS max 8 cmh2o, zoals je ook kunt zien aan de drukgrafiek.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Astma en flow limitation

19
Zoals ik het bekijk, krijgt de VAuto jouw ademhaling wel in gareel.
De ademhaling is gelijkmatig van sterkte, het apparaat lijkt het goed te doen.
Je hebt het bereik wel nodig zo te zien, want hij bouwt aardig druk op.
Misschien dat iemand anders zijn licht er ook nog op kan schijnen maar mij lijkt het niet verkeerd.