Re: Astma en flow limitation

22
Die van mij piekt ook wel op 13.6 a 14 Ruud.
Soms nog wat sneller wisselend dan wat jij hier laat zien.
Je merkt er als je slaapt gelukkig niets van.
Er zit hier en daar nog wel eens een kronkeltje maar je ziet gelijk dat de ASV hem op niveau brengt en probeert glad te strijken.

Re: Astma en flow limitation

23
@RuudJ

als ik mijn schermafdruk bekijk, ziet die luchtstroomsterkte er nogal heftig uit.
(doe ik iets verkeerd, doet de machine iets.. raars..)

Of is dit juist het verschil tussen een "gewone" bipap en de machine die jullie hebben.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Astma en flow limitation

25
Ik denk dat de golfbeweging bij een BiPAP toch ook enigszins beïnvloed wordt door de Spontane Cycle en Spontane Trigger. Met een Bipap merkte ik echt wel de overgang van uit- naar inademing en vice versa. Nu met de ASV heb je daar totaal geen last van meer van. De golfbeweging is nu ook veel vloeiender. Ben echt blij met de ASV.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Astma en flow limitation

26
neuteboomg schreef: 26 nov 2021, 21:00 als ik mijn schermafdruk bekijk, ziet die luchtstroomsterkte er nogal heftig uit.
(doe ik iets verkeerd, doet de machine iets.. raars..)
Dit is duidelijk Flow Limitation.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Astma en flow limitation

27
@ Neuteboom,
Een vraagje.
Jij hebt ook astma las ik. Hoe was de overgang van cpap naar bipap voor jouw.

Voor mij was slapen met cpap ook geen straf, maar ik sliep erg lang. Na 9 uren voelde ik me vaak nog niet uitgerust hoewel ik goed geslapen had.
Het verschil met asv is behoorlijk, het voelt of ik meer lucht krijg en ik kan smorgens wat beter op gang komen.

Je hebt ook een ademhaling ritme van meer dan 20 per minuut, is dat niet hoog in de slaap?
Heb daar verder geen verstand van maar het viel me op.

Re: Astma en flow limitation

28
Henk22 schreef: 27 nov 2021, 12:30 @ Neuteboom,
Een vraagje.
Jij hebt ook astma las ik. Hoe was de overgang van cpap naar bipap voor jouw.
de overgang van cpap naar bipap was een grote opluchting. Ik ging van 7.8 AHI naar 1,4 AHI !! gemiddeld na 30dgn proef, ik werd fitter wakker. Ik had in het begin nog wel veel lekkage, maar uiteindelijk met het juiste masker is dat over. (ik gebruik de AirTouch N20, er zit een soort foam aan dit kussentje, voor mensen met allergie voor siliconen, maar dat zorgt ook voor minder lekkage.)

Ik kreeg wel meer last van astma; dus meer ondersteunde medicatie en alweer 3x jr per prednison is wel minder. Was ik voorheen de hele winter verkouden, nu ben ik dat het hele jaar. Ik herinner mij nog een wanhopige vraag aan de longarts of de cpap/bipap met bevochtiger wel een goed idee was om te gebruiken. Ik kreeg het zo benauwd met die warme lucht. (en nog steeds wissel ik af tussen een verwarmde slang of een standaard. vb als ik die verwarmde slang gebruik heb ik geen droge mond/keel sochtends en met gewone slang wel weer. ik wissel af.
Maar ik zou niet terug willen naar een cpap.
Henk22 schreef: 27 nov 2021, 12:30 Voor mij was slapen met cpap ook geen straf, maar ik sliep erg lang. Na 9 uren voelde ik me vaak nog niet uitgerust hoewel ik goed geslapen had.
Het verschil met asv is behoorlijk, het voelt of ik meer lucht krijg en ik kan smorgens wat beter op gang komen.
Ik ga die vraag toch ook uitzetten naar de verpleegkundige / longarts. Want.. hoewel ik veel fitter ben, zou die asv toch nog dat laatste restje kunnen verhelpen.

Heb jij ooit een bipap gehad zonder asv? of ben jij van een cpap naar een bipap asv machine gegaan.
Want ik krijg nu toch de indruk dat de "gewone" bipap van ResMed (zonder asv) te kort komt.
@persluchtpiraat zegt dat eigenlijk ook, ja toch he.. de bipap van Philips is intelligenter dan de AirCurve 10 VAuto. (mijn conclusie)

Henk22 schreef: 27 nov 2021, 12:30 Je hebt ook een ademhaling ritme van meer dan 20 per minuut, is dat niet hoog in de slaap?
Heb daar verder geen verstand van maar het viel me op.
Daarom haakte ik aan bij dit draadje. Het viel mij ook al op en weet niet goed hoe dit ontstaat.
@RuudJ of @persluchtpiraat weten veel meer hierover.

En misschien is dit wel het stukje dat verdwijnt met een bipap ASV machine. Maar dat weet ik niet..
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Astma en flow limitation

29
persluchtpiraat schreef: 26 nov 2021, 23:56
neuteboomg schreef: 26 nov 2021, 21:00 als ik mijn schermafdruk bekijk, ziet die luchtstroomsterkte er nogal heftig uit.
(doe ik iets verkeerd, doet de machine iets.. raars..)
Dit is duidelijk Flow Limitation.flowlim.gif
Helder, en nu contact zoeken met de behandelaar.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Astma en flow limitation

30
neuteboomg schreef: Heb jij ooit een bipap gehad zonder asv? of ben jij van een cpap naar een bipap asv machine gegaan.
Met een bipap heb ik geen ervaring, nooit geprobeerd.
Ik wou niet meer afhankelijk zijn van mijn apparatuur verstrekker. Ik heb daar eens geprobeerd wat meer inlaat filtertjes te krijgen, nou dan krijg je commentaar terug wat er op neer komt dat je al genoeg hebt liggen, maar ik wil gewoon wat vaker verversen.
Ook lezen die gasten het apparaat uit, maar niet waarschuwen dat de ademhaling een puinhoop is.
Daarom ben ik ook voorstander van zelf uitlezen geworden.
Voor die man welke bij mij thuis is geweest overigens niets dan lof.
De ASV heb ik daarom maar zelf aangekocht, ik had het idee na veel gelezen te hebben dat een ASV de ademhaling beter controleert en bijstuurt.

Ik heb de slangtemperatuur momenteel ook al weer wat naar beneden gezet, dat benauwde kan ik ook niet tegen.
In tegenstelling tot jouw ben ik niet vaak verkouden, bij mij uit zich dat meer in inspanning astma, traplopen is soms al een opgave.
In de zomer met de hitte heb ik het liefst een dikke ventilator voor de neus, en vakantie het liefst in bosrijke omgeving.

Sterkte en ik blijf het volgen.

Re: Astma en flow limitation

31
Het wordt nu wat saai misschien maar de Resmed ASV voldoet uitstekend!
Zoals eerder vermeld heb ik de slang en bevochtiger temperatuur wat lager ingesteld, (slang op 24 en bevochtiger op 4) dit had ik ook bij de cpap en voldoet mij het beste, lees - niet zo benauwd.
De EPAP is iets verhoogd, 4 is toch wel erg laag, 5 cm/wk voldoet beter.
Wat kan ik er nog meer van zeggen....niets eigenlijk, het is heerlijk om met dit apparaat te slapen, rustig, geluidloos, prima grafiekjes en AHI van 0,1 a 0,2 dan kan er toch niets beter!

@ Neuteboom
Heb je nog kontakt gehad met je behandelaar? Ik hoop voor je dat je kans krijgt ook eens een ASV te proberen.

Re: Astma en flow limitation

32
Henk22 schreef: 07 dec 2021, 16:45 Het wordt nu wat saai misschien maar de Resmed ASV voldoet uitstekend!
Zoals eerder vermeld heb ik de slang en bevochtiger temperatuur wat lager ingesteld, (slang op 24 en bevochtiger op 4) dit had ik ook bij de cpap en voldoet mij het beste, lees - niet zo benauwd.
De EPAP is iets verhoogd, 4 is toch wel erg laag, 5 cm/wk voldoet beter.
Wat kan ik er nog meer van zeggen....niets eigenlijk, het is heerlijk om met dit apparaat te slapen, rustig, geluidloos, prima grafiekjes en AHI van 0,1 a 0,2 dan kan er toch niets beter!
Dat zijn betere berichten he, saai is soms ook zo goed he :-)

ik blijf ook hannesen met de slangen. Soms haal ik die verwarmde er weer af (midden de nacht soms) -vrouw weer wakker, haha- maar ik blijf aanklooien. Vooral in de winter die condens problemen, ik wordt er niet echt wijs uit wat handig is.
(mijn slang staat soms op 28graden en soms op auto, als die namelijk lager zet, is condensvorming te heftig, bevochtiger op 4.

Henk22 schreef: 07 dec 2021, 16:45 @ Neuteboom
Heb je nog kontakt gehad met je behandelaar? Ik hoop voor je dat je kans krijgt ook eens een ASV te proberen.
Ja, maar die wilde eerst proberen de ondersteuningsdruk op 5 zetten en de min.Epap naar 4.6
Ik moet zeggen dat de eerste week na aanpassing goed ging, gemiddeld 0,8 AHI het ritme kan ik nog niet echt zien.

De behandelaar wilde nog geen ASV voorschrijven daar ze geen problemen op OA of CA zag in de data. Hoewel ik die wel zie in Oscar.

wordt vervolgt: dinsdag 14 dec telefonisch consult
Laatst gewijzigd door neuteboomg op 08 dec 2021, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Astma en flow limitation

34
Ritme is niet het juiste woord, het gaat om de vorm van de inspiratoire "bergjes" en ook deze tonen de typische aanblik van Flow Limitation: plat en gekarteld.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Astma en flow limitation

35
persluchtpiraat schreef: 08 dec 2021, 15:49 Ritme is niet het juiste woord, het gaat om de vorm van de inspiratoire "bergjes" en ook deze tonen de typische aanblik van Flow Limitation: plat en gekarteld.

flowlim.gif
zouden ze dit niet (willen) snappen of begrijpen in het ziekenhuis??

Mediq snapt heel goed dat dit wel een issue is, maar de arts/verpleegkundige moeten hier iets goedkeuren he.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Astma en flow limitation

36
neuteboomg schreef: 08 dec 2021, 15:53 zouden ze dit niet (willen) snappen of begrijpen in het ziekenhuis??
Nou ja, het maakt weinig uit. In het algemeen wordt de "McDonalds methode" gevolgd maw. als de maaltijd het niet op menu staat dan gaan ze die ook niet voor je maken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Astma en flow limitation

37
Neuteboom, heb je bij het gebruik van jouw apparaat ook problemen bij de overgang van in naar uitademing en vice versa? Dit zou ook nog de vorm van de flow kunnen aantasten.

Heb je behalve de huidige instellingen ook al eens de Spontane modus geprobeerd?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Astma en flow limitation

38
RuudJ schreef: 08 dec 2021, 21:48 Neuteboom, heb je bij het gebruik van jouw apparaat ook problemen bij de overgang van in naar uitademing en vice versa? Dit zou ook nog de vorm van de flow kunnen aantasten.
Kan je dat uitleggen? over welke "overgang" heb je het?

De luchtstroom is constant. Ik ervaar daar geen hapering in. Dus geen idee.

RuudJ schreef: 08 dec 2021, 21:48 Heb je behalve de huidige instellingen ook al eens de Spontane modus geprobeerd?
S modus?? dat is mij onbekend.

Dit zijn de huidige instellingen.
Schermafbeelding 2021-12-08 om 22.44.35.png Schermafbeelding 2021-12-08 om 22.44.35.png 1129 keer bekeken 18.81 KiB
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Astma en flow limitation

39
Wat Ruud waarschijnlijk bedoeld is in het klinische menu duiken (2 knoppen gelijktijdig indrukken (even vasthouden)).
Dan de modus S opzoeken. Daarbij waarschijnlijk je instellingen van VAuto overnemen, min EPAP en PS.
Deze modus gebruikt geen getimde backup en werkt volledig op jouw (Spontane) ademhaling.
Ik weet niet of ik het helemaal goed geformuleerd heb, maar het is een poging waard.

Re: Astma en flow limitation

40
Henk22 schreef: 10 dec 2021, 12:08 Deze modus gebruikt geen getimde backup en werkt volledig op jouw (Spontane) ademhaling.
VAuto doet sowieso geen timed breaths dus ik zie de zin niet? Het verschil tussen VAuto en S is dat in S de EPAP vast staat. Maar dan zou ik eerder gewoon met VAuto minEPAP = maxEPAP doen voor hetzelfde effect, maar dan behoud je de Flow LImitation overzichtsgrafiek.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i