Nieuw hier!

1
Hallo allemaal, ik ben hier gekomen door te googlen op: wennen aan een cpap apparaat. Een paar weken is bij mij slaapapneu vastgesteld met daarbij boezemfibrilleren. Ik gebruik nu sinds kort een cpap met neusmasker. Hier moet ik erg aan wennen en lig dus regelmatig wakker en weet het even niet zo goed. Kwestie van doorzetten, maar lastig als je niet slaapt.
Groetjes en tot lees' ...
Audrey
Actions speak louder than words

Re: Nieuw hier!

2
Dag Audrey,

Vroeg uit de veren zo te zien ;)
Welkom op dit forum.
Het is heel normaal dat je moet wennen met een masker op je gezicht, het moet gewoon tijd hebben.
op een gegeven moment word het zo gewoon dat je er weinig meer van merkt.
Belangrijk is dat het je goed zal doen en ik hoop dan ook voor je dat je snel goede resultaten zult boeken.
Als er iets niet goed gaat of voelt, schroom dan niet om de verstrekker van de apparatuur te bellen want zij moeten er voor zorgen dat je met goede resultaten kunt slapen.
Ook hier kun je altijd je vragen kwijt. Succes.

Re: Nieuw hier!

3
Hallo Henk,

Bedankt voor je reactie! Ik heb vannacht al veel rondgesnuffeld hier ;) dat helpt wel moet ik zeggen. Al kom ik termen tegen waar ik nog nooit van heb gehoord :D . Mijn AHI met het neusmasker is nu 0 (ik had ademstops van 20 per uur). Druk staat op 4 en ik heb de bevochtiger op 1, maar ik denk dat dit nog wel wat hoger mag. Ik heb een Resmed Airfit 10 apparaat overigens met neusmasker F&P Eson 2.
Actions speak louder than words

Re: Nieuw hier!

4
Soooo.. Een AHI van 0, een geweldige score, kan niet beter zou ik zeggen.
Ik kan me voorstellen dat een druk van 4 wel wat hoger kan, vooral als je het ademen misschien wat aan de benauwde kant vind.
Aan de andere kant niet meteen te aggressief ophogen, hou de score laag en zorg dat je goed slaapt.
De bevochtiger mag ook wel wat hoger, je merkt vanzelf wanneer je niet meer met een droge mond slaapt.

Re: Nieuw hier!

6
Audrey, je kunt bij de Resmed AirSense 10 ook een speciaal verwarmde slang aanschaffen, deze kun je kopen voor €31,95/96 bij twee leveranciers kopen. Bij aansluiting op het apparaat wordt de Climate Control op automatisch gezet (je kunt hem ook op handmatig zetten) en als je de verwarmde slang op AUTO stand zet, dan wordt de temperatuur van de slang 27 graden Celsius. Het apparaat probeert dan de relatieve vochtigheid op 85% te houden en houd rekening met de omgevingsfactoren. Op deze wijze wordt condens in de slang voorkomen. Bijkomend voordeel: de luchtstroom wordt verwarmd en die koude luchtstroom verdwijnt dus meer comfort en je slaapt er mogelijk zo 40 minuten langer door.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw hier!

7
Ha Ruud,
Dank voor je reactie, ik zal over zo'n slang nadenken, klinkt wel fijn. Ik las ergens anders dat je slang en masker elk half jaar moet vervangen?
Op het moment slaap ik totaal niet in met masker en doe het van ellende maar weer af. Ben nu totaal uitgeput en loop constant rond met hoofdpijn omdat ik pas tegen de ochtend in slaap val (zonder masker). Ik zit nu aan slaapmedicatie te denken. Na jaren slecht slapen en nu deze ellende vind ik het wel even genoeg.
Actions speak louder than words

Re: Nieuw hier!

8
De slang hoeft niet te worden vervangen. Ik gebruik deze al vele jaren en zelfs schoonmaken ben ik mee gestopt. Het masker krijg je in Nederland sowieso jaarlijks van je leverancier, al moet je er tegenwoordig wel zelf om vragen.
Ook filters voor je cpap krijg je van de leverancier. Als je normale slang stuk mocht gaan, vaak door de kat of de hond, het bijt zo lekker, ook dan is de leverancier degene die je een nieuwe moet verstrekken. Per ongeluk kapot getrokken is dan de reden 😉

Dit alles wordt jaarlijks vergoed vanuit het basispakket, dus je hoeft hiervoor niet zelf de portemonnee open te trekken.

Een verwarmde slang wordt soms vergoed als de arts hem voorschrijft, 1 leverancier geeft deze standaard mee ipv een normale slang. Anders moet je deze dus zelf aanschaffen.

Ik zou niet te lang nadenken. Het geeft zoveel comfort en on die 10 jaar dat ik hier dagelijks aanwezig ben, hoor ik vaak "dat had ik veel eerder moeten doen". Niet zozeer vanwege de condens maar vanwege de comfort en er beter mee te kunnen slapen. Bevalt het niet, dan zet je dd temperatuur lager of uit en dan werkt de slang als je huidige normale slang.

Bevalt het huidige masker je niet en je bent pas begonnen? Weet dat een masker zeker in het begin niet hét masker hoeft te zijn die voor jou het beste kan zijn.

Er zijn zoveel maskers van diverse fabrikanten en zeker verschillende type maskers, dat er altijd wel één het juiste masker voor jou is.
Vraag bij je leverancier als je een ander wilt proberen mocht de huidige niet het juist passende masker zijn. Vooral in het begin wil men met je meedenken. Daarna alleen jaarlijks een nieuw masker.


Bovenstaand masker is mijn favoriet. Resmed Airfit P30i neusdoppen masker Frame maat Small, wordt geleverd met maat smaal en medium neusdoppen. Large indien nodig op aanvraag verkrijgbaar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw hier!

9
Audrey, hoe voelt het slapen met een druk van 4?
Als je gaat liggen kun je de indruk hebben dat het genoeg druk geeft, maar als je indommelt dan ga je rustiger ademen, en dat kan het gevoel geven dat je ademtekort krijgt.
Zelf zou ik eerder op 6 gaan zitten. Maar als je je er goed bij voelt is er niets aan de hand natuurlijk.
Het kan ook helpen om een nieuw masker eens goed door een sopje te halen met groene dreft afwasmiddel. Zo gaat de geur er wat af en voelt het wat frisser.

Re: Nieuw hier!

10
Ruud en Henk,

Bedankt voor het meedenken! Ik heb een verwarmde slang besteld, die komt dinsdag. Echter zie ik in mijn instellingen geen keuze voor climate control , maar misschien komt dit tevoorschijn zodra ik de slang heb aangesloten?
Verder denk ik dat de druk goed staat op 4.0, ik heb geen moeite met ademen. Dit is mijn 2e masker, ik had eerst een full face maar die vind ik niet fijn. Vannacht 5 uur en 20 minuten het masker opgehouden, wel met een fijn pilletje. Die gebruik ik echt nooit maar ik had het echt even nodig. Mijn AHI was 0,3. De andere keren heb ik echt niet geslapen dus logisch dat het op 0 stond (duh).
Fijn dat ik hier terecht kan, in mijn omgeving is er niemand met wie ik hierover kan sparren.
Actions speak louder than words

Re: Nieuw hier!

11
Audrey, klopt helemaal hoor! Diverse opties komen pas te voorschijn op het moment dat de daarvoor bestemde accessoires worden aangesloten. Zodra de verwarmde slang wordt aangesloten zie je op het display dat de climate control op Auto wordt aangezet. Je kunt dan in het Menu Mijn Opties meerdere instellingen instellen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw hier!

13
Die druk vind ik interessant. Ben momenteel aan t kijken hoe mn nachten en scores zijn met andere drukinstellingen... Ik slaap goed met 6.4 Maar ook met 5.4 bijv. De AHI s blijven rond de 1.0 a 1.5 en net zo fit na ongeveer 6 a 7 uur kwaliteitslaap. ik heb de Resmed 10 en al jaren t neusdoppenmasker medium airfit p10 tot volle tevredenheid. grt Bastiaan

Re: Nieuw hier!

14
Ha Bastiaan, dank voor je reactie. Ik denk erover om zelf het masker ResMed AirFit N30i QuietAir te gaan aanschaffen. Ik slaap nog steeds niet met mijn andere masker, met name door het geluid en het ligt niet gemakkelijk met banden om mijn hoofd.

Ik vroeg me af of er verder nog iemand ervaring heeft met dat masker? Het ziet er zoveel comfortabeler uit....
Actions speak louder than words

Re: Nieuw hier!

15
Ik heb ervaring met zowel de N30i als het P30i type.
De N30i is prettig omdat het een wiegje onder de neus is.
Dat is tegelijk een beetje een beperking want hij wil wel eens lekken als je wat in het kussen gaat graven.
De P30i zit voor mij veel stabieler omdat de neusdopjes als het ware stevigheid in je neus vinden.
Als je voor de P30i gaat dan raad ik het Small frame aan om twee redenen.
Ten eerste, het medium frame is wat enthousiast groot uitgevallen, en daarnaast zitten de P30i doppen bij het small frame beter gepositioneerd in je neusgaten.
Bij het medium frame is dat wat gekanteld.
Het is zeer persoonlijk maar ik zou voor de P30i met small type frame gaan.
Je kunt natuurlijk ook even bellen en aangeven dat je geen nachtrust krijgt met je masker, echter dat je gehoord hebt dat het resmed masker zeer goed voldoet en graag ook wil proberen. Succes.

modedit RuudJ :het Medium frame heet officieel Standard frame

Re: Nieuw hier!

17
Dank weer voor de reacties, ik ben een beetje eigenwijs geweest en heb het N30i masker gekocht. Dit ligt al veel beter, echter krijg ik het wat benauwd, dus heb het idee dat het kussen te smal is . Nu heb ik begrepen dat ik ook het neusdoppen masker van P30i op dit frame kan plaatsen, misschien dat ik dat nog kan proberen. Al vind ik iets in mijn neus niet fijn omdat vanwege mijn allergie vaak wondjes in mijn neus heb.

Nu zag ik in mijn neuskussen van de N30i dat er nog een klein tussenschotje in zit, echt een flubbertje en ik vroeg me af of ik dat kan wegknippen of gaat het dan lekken?

Ik probeer echt van alles op dit moment 🤷‍♀️
Actions speak louder than words

Re: Nieuw hier!

18
Ik zou dat flubbertje zeker niet weghalen. Als het zonder kon had de fabrikant dat echt wel weggelaten. Er zijn verschillende afmetingen van de N30i, wellicht dat je het kan omruilen? Small, medium, small wide. Als het goed is zat er ook een soort mal bij om de juiste maat op te meten. Misschien dat je m.b.v. een spiegel kan zien of de uitsparingen op de juiste plek zitten.
Ik meen mij te herinneren dat ik het bij het eerste gebruik ook te weinig lucht kreeg. Had toen de laagste druk wat verhoogd, toen ging het al wat beter.

Re: Nieuw hier!

19
Dat tussen stukje is belangrijk want zonder heb je de kans dat de neus geheel in het masker komt, dus dan krijg je een neus masker die over de gehele neus valt en dan krijg je geen goede pasvorm.

Vaak gebruikt men de ramptijd met de rampdruk of ook wel Aanlooptijd met startdruk genoemd.

Als deze te laag is bijv. 4.0 cmh2o dan kan dit benauwdheid opleveren en krijg je de neiging om met de mond mee te willen gaan ademen en dat werkt niet.

Of zoals RuudM aangaf, de druk te verhogen, of de ramp of aanloop gewoon uitschakelen direct op de juiste druk instelling (meestal hoger) gaan starten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw hier!

20
Helaas zat er maar 1 kussentje bij, maar heb het bedrijf al gemaild of ze een andere hebben. Ik kan de druk zelf niet veranderen helaas. Vanmiddag even 3 kwartier geslapen met masker en dat ging al beter. Heb niet aan het flubbertje gezeten ;)
Dank voor het meedenken!
Actions speak louder than words