Gevoelig gezicht door luchtstroom?

1
Beste mensen,

Sinds ruim 2 maanden gebruik ik een De Vilbiss apneu apparaat.
(welke dit precies is weet ik niet, ik hoor nu veel info en ga daar eens naar kijken)
Ik ben écht nog aan het uitzoeken hoe het masker (alleen voor de neus) het beste gedragen kan worden/meeste resultaat heeft/lekkerst zit ed.

Nu merk ik dat mijn gezicht gevoeliger wordt.
Hierover heb ik "her en der" iets gelezen dat dit veroorzaakt kan worden door luchtstroom.

Graag hoor ik ervaringen van gebruikers.
En wat goede remedies zijn om dit op te lossen en/of wat je kunt doen om de gevoelige huid te beschermen?

Alvast dank voor reacties,
Groet, Jane

Re: Gevoelig gezicht door luchtstroom?

2
Je hebt een Devilbiss Blue 64 waarschijnlijk. Als je een goed masker neusdoppenmasker zoekt moet je echt gaan voor het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker. Door het Quietair filter heb je vrijwel (lees helemaal) geen last van de luchtstroom vanuit het neusstuk. Daar verlaat 30 % van de uitgeademde lucht en 70 % vanuit de luchtuitlaat boven op het hoofd. Het Frame met de maat Small is volgens Resmed de juiste maat voor de dames om mee te starten. (de andere maat van het Frame is Standaard en die is voor de mannen, maar zelfs deze is voor mij te groot) Standaard worden daar twee maten neusdoppen meegeleverd, namelijk Small en Medium, Large kan worden na geleverd op aanvraag.

Neusdoppen hebben een klein raakvlak onder de neus, namelijk de neusgaten en het tussenschot, Het silicoon over de wangen waar de lucht doorheen gaat, is voorzien van fleece stof die de huid beschermt. In zijligging wordt dus een zijde dichtgeknepen en de lucht zal dan via de andere zijde naar de neus stromen. Als de luchtdruk goed is ingesteld, zal de mond automatisch gesloten blijven en zal er bij gebruik van de juiste maat neusdoppen ook geen lucht via de neusgaten ontsnappen,

Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Gevoelig gezicht door luchtstroom?

5
Gebruik jij zelf ook dit masker en ben je er tevreden mee?
Ja, ik gebruik al sinds december 2012 een neusdoppen masker en sinds twee jaar dit Resmed Airfit P30i masker, wat ik persoonlijk sinds tot nu toe het beste neusdoppen masker vind, Ik heb de Resmed Swift FX, de F&P Opus360, De Philips Nuance Blue gel neusdoppen masker en de Resmed Airfit P10 neusdoppen masker gehad, maar deze opvolger van de P10 bevalt mij het beste.
Beter als een "neusmasker"?
Dat ligt voor ieder weer anders. Een neusmasker werkt bij mij niet, heb het geprobeerd, maar het grote verschil is dat je bij een neus masker nog zelf de lucht moet inademen en dan gaat bij mij de neus niet open, de doorgang is te nauw. Bij een neusdoppen masker wordt de neus iets opgetild en de neusvleugels door de doppen iets naar buiten gedrukt. Hierdoor staat de neusdoorgang vol open (bij de meeste mensen) en de onder druk staande lucht wordt letterlijk naar binnen gespoten. Je merkt het amper dat dit gebeurd. Door het masker van je gezicht te lichten of door de mond te openen merk je pas dat de luchtstroom er daadwerkelijk is en dat het apparaat werkt.
Bij welke organisatie/winkel is dit masker te koop?
Kopen is niet aan de orde. Jouw leverancier (Totalcare?) is verplicht jou het voor jou best passende masker te leveren en je kunt dus de leverancier vragen om dit masker aan je te leveren. Je hebt sowieso recht op jaarlijks een nieuw masker en in het begin van je therapie mag je meerdere maskers uitproberen. Is het begin al langere tijd geleden, dan kun je bij de jaarlijkse vervanging om dit type vragen, maar wie niet waagt die niet wint, dus gewoon bellen en bespreekbaar maken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Gevoelig gezicht door luchtstroom?

8
Ik heb ook een neus masker. Ik kreeg last van m'n ogen ( ontstoken) ze ( de longverpleegkundige) dacht dat het masker lekte. Maar ze konden op de grafiek zien dat dit niet zo was. Toch voelde ik koude lucht.... heb toen nacht,oog maskers geprobeerd... tenslotte het speciale oogmasker aangeschaft voor bij apneu apparaat. ( de anderen werkte niet goed voor mij) Deze wel...maar is van silicone gemaakt, en daar kreeg ik ook weer een reactie op....nu wattenschijfjes tussen gedaan, en gaat prima. Succes