Re: Tel jij altijd obsessief je uren slaap? Misschien lijd je aan orthosomnia

2
Ik tel niet mijn uren slaap, dat doet mijn ASV al voor me O:-)

Overigens is de juiste Nederlandse naam 'orthosomnie.'

Tja, Sebastiaan Overeem. Hij komt graag in de publiciteit. Zo las ik eerder in de Apneumagazine over zijn inspanningen om slaaponderzoeken nog goedkoper te maken. Ik had hem aangeschreven om te vragen of zijn methodes ook in te zetten zijn om slaaponderzoeken gevoeliger te maken. Er kwam nooit een antwoord...

Ik moet terugdenken aan mijn 2e slaaponderzoek bij SEIN in najaar 2017. Ze zeiden dat ze insomnie constateerden op basis van de gemeten slaaparchitectuur. Tussentijds wakker liggen was ook een van de symptomen van mijn UARS. Daarvoor zouden ze me normaal doorverwijzen naar een psycholoog voor CGT voor insomnie. Maar het leek ze niet zinvol, zo vervolgden ze, omdat ik wel een volle nacht kon doorslapen met mijn zelf gekochte BiPAP. Ik noemde het mijn "tijdmachine," ik stapte het wormgat in en kwam ongeveer 8 uur later weer naar buiten, zeg maar. Verder waren ze nergens in geïnteresseerd. Wat ben ik blij dat ik niet in dat zinloze molentje ben beland.

In het artikel staat: "Voor de kwaliteit van onze slaap maakt het helemaal niet uit of we een aantal keren wakker zijn geworden in de nacht." Nou, dat is pertinent onjuist omdat tussentijds wakker liggen sterk gecorreleerd is met slaap-ademstoornissen.

Jammer van dit artikel. In plaats van dat ze mensen die dit artikel met interesse lezen, die waarschijnlijk ook slaapproblemen hebben, erop wijzen dat ze een slaaponderzoek kunnen laten doen (en daar bedoel ik natuurlijk een kwalitatief PSG mee) is de strekking "leg je gadgets weg en denk er vooral niet over na." Maar ja, de zorg wordt al zo karig verdeeld dus je kan beter geen reclame maken he ;)

Tja, en dan dit: “Dat heet psychofysiologische insomnie. Wanneer zij die acht uur niet redden, ontstaat een patroon van zorgelijke gedachten met als gevolg een verhoogd stressniveau waardoor mensen moeilijk in slaap vallen.” Hoe weet mevrouw dat de insomnie de stress veroorzaakt en het niet gaat om een ongediagnosticeerde SDB patient met insomnie en natuurlijk een hoog stressniveau door chronisch slaap(kwaliteit)gebrek. Ik kan me het gaslighting-carrousel al zo voorstellen. Als scholier werd me al verteld dat ik "vermoeid was door stress" door een onbenul van een huisarts, daarom stuit dit mij bijzonder tegen de borst.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i