Even voorstellen. Resmed airsense 10

1
Hallo allen,

Ik ben Peter en ben 58 jaar jong. 4 maanden geleden is er apneu geconstateerd met 59 stops. Deze constatering is gedaan na vele jaren van hartkloppingen, stikkend wakker worden, angstaanvallen, hoofdpijn, woede uitbarstingen, burnout, heel veel plassen snachts, uitgeput gevoel enz..
Ik had stress en dat was het. Ik wens u nog een fijne dag. Nu blijkt zelfs dat ik het vanaf kinds af aan heb. De longarts heeft het over een hoefijzer vorm van mijn keel :-O
Regelmatig lees ik tips en verhalen op het forum. En ik ben echt blij dat het bestaat.
Nu na vier maanden gaat het slapen met een neusmasker steeds beter. Ik nu AHI van 1,2.
Alleen heb ik nu sinds een week weer de hartkloppingen, hoofdpijn en het onbehaaglijke gevoel terug.
Ik hoop dat het de bekende "dip" is.

Re: Even voorstellen. Resmed airsense 10

2
Hallo bimmer (uit Beieren? ;-))
bimmer schreef: 03 nov 2021, 10:19 Ik had stress en dat was het. Ik wens u nog een fijne dag. Nu blijkt zelfs dat ik het vanaf kinds af aan heb.
Bij mij ging het ~15 jaar geleden precies zo. Ik kan het consult bij mijn toenmalige huisarts nog zo herinneren.
bimmer schreef: 03 nov 2021, 10:19 Ik nu AHI van 1,2.
Alleen heb ik nu sinds een week weer de hartkloppingen, hoofdpijn en het onbehaaglijke gevoel terug.
Ik hoop dat het de bekende "dip" is.
Idealiter is een "dip" slechts het wegvallen van de "superman fase" ofwel een kunstmatige euforie. Maar hartkloppingen en hoofdpijn klinkt wel iets heftiger.

Bedenk goed dat AHI slechts een klein deel weergeeft van de kwaliteit van uw ademhaling (ondanks dat het constant door artsen en apneuvereniging wordt opgehemeld). Als u nog zgn. Flow Limitation heeft kan dit ook tot "apneu-achtige" verschijnselen leiden. Zie het plaatje hieronder:
Om dit te kunnen controleren moet u met OSCAR naar de grafiek van uw ademhaling kijken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Positieve update

4
Bij deze een positieve update. Sinds een paar weken is de spierpijn in de benen er niet meer. Ik heb er jarenlang last van gehad.
Ook de bekende heftige hartkloppingen zijn nagenoeg weg. Afvallen gaat ook prima. Mijn concentratievermogen gaat werkelijk met sprongen voorruit. Ik kan weer een boek lezen zonder bij de eerste bladzijde in slaap te vallen :relaxed:
Spontaan in slaap vallen overdag...bijna niet meer.
Regelmatig wordt ik om 05.30 uur wakker en ben ik totaal uitgerust :relaxed:
Ik weet dat ik er nog lang niet ben, maar ik voel wel dat ik geestelijk en lichamelijk een totale, positieve verandering aan het ondergaan ben.
Zelfs mijn omgeving zegt dat ik qua karakter aan het veranderen ben. Ik kom vrolijk uit bed en heb overal zin in. Ook mijn geheugen is significant aan het verbeteren. Kortom, wist ik dit 30 jaar geleden maar :worried:
Dus beste mede probleem apneu collega's ;) houd moed, het komt goed....

Re: Even voorstellen. Resmed airsense 10

7
Hallo, mijn naam is laura en sinds november weet ik dat ik apneu heb en ik had blijkbaar 45 stops en dat is nu teruggebracht naar 0.5 gemiddeld, echter ik was ook al druk bezig met afvallen en dat stagneert dus ook sinds november.

Ik las dat jij bimmer wel afvalt, dus ik vroeg mij af doe je iets bijzonders, volg je een speciaal dieet o.i.d.

Ik ben benieuwd naar je antwoord.

groet,

Laura

Re: Even voorstellen. Resmed airsense 10

8
Hallo Laura,

Veel apneupatienten zijn "verslaafd" aan koolhydraten, omdat je onbewust hoopt daar wat meer energie van ten krijgen. Hoe meer koolhydraten je eet, hoe meer je lichaam wil hebben.
Veel apneupatienten zijn dan ook gebaat bij een koolhydraatbeperkt dieet. Dat wil zeggen dat je minimaal 50 gram, maar maximaal 25% koolhydraten per dag gebruikt. Je kunt dit heel goed tracken in de app: my fitnesspall.
Ikzelf ben hier 42 kilo mee afgevallen zonder dat het me veel moeite kostte. Je zult hier wel je leefstijl van moeten maken, maar omdat ik graag veel groenten eet, en aardappelen, rijst en brood niet mis, is dat voor mij best goed te doen.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Even voorstellen. Resmed airsense 10

9
Hallo Laura,
Excuses voor mijn late reactie.
Wat betreft het afvallen ben ik meer gaan sporten en 5 a 6 keer per dag koolydraat arm gaan eten.
Maar ben enkele weken geleden helemaal gestopt met koolydraatarm.
Mijn darmen raakten volledig verstopt ondanks veel drinken erbij.
Het afvallen staat nu helemaal stil maar blijf wel op hetzelfde gewicht gelukkig.
Sport nog steeds en eet 6x per dag kleine gezonde portie,s groente,kip en yoghurt en ook gewoon donker volkorenbrood.
Ik voel me prima nu.

Gr Peter