Re: hallo, ben hier nieuw

21
RuudJ schreef: 09 dec 2021, 10:52 De P30i heeft juist wel dubbele doppen, kijk maar eens goed. De dop die tegen de neusgat rand aan gaat en daar in zit nog een dop. Het schoonmaken met water en zeep onder de kraan doe ik met het filter eruit gewipt en daardoor kun je dan weer met een wattenstaafje het doppen gedeelte snel droog maken. Ook makkelijk om de ruimte tussen de twee doppen (buiten en binnen dop) droog te maken. Bij elk neusdoppen masker hoor je je eigen ademhaling, maar een inblaas hoor je niet. Ik merk niet eens dat het apparaat aanstaat en blaast. De uitstroom via het filter gedeelte en boven op het hoofd is ook erg stil.
Goedemorgen,
Sorry voor mijn verlate reactie, inderdaad zijn de doppen dubbelwandig. Bij nader onderzoek kon ik dat inderdaad goed zien. Echter als ik jou zo hoor praten over het geluid dan krijg ik het idee dat we over twee verschillende zaken praten. je schrijft dat je bij ieder neusdoppenmasker je ademhaling hoort , nou.. bij mij klinkt het als een 747 die opstijgt en word ik hier ook echt 's Nachts wakker van. Dat vind ik het enige nadeel van de P30i, het lawaai wat het produceert. ik vind het een bijzonder comfortabel masker qua dragen maar de herrie (alleen de inblaas dus, de rest is erg stil idd) is voor mij echt een afbreuk. Ik heb een filmpje gemaakt maar volgens mij kan ik deze niet uploaden hier ? ik kan wel een afbeelding uploaden zie ik
Mijn instellingen van mijn Resmed zijn beginnend op 5 -> 7 uiteindelijk en uiteraard staat hij op "neusdoppen"
Kan ik nog iets aan de instellingen veranderen ?

Re: hallo, ben hier nieuw

24
Het inblazen, wat bedoel je daar precies mee?

Kan het geluid ook komen van het filter, dat misschien niet goed is teruggeplaatst in het masker? Let goed op de vorm er zit een inkeping in waar weer wat inpast.

Ook kan de watertank geluid maken als deze niet geheel in de Resmed is geschoven, of wat ook kan als de plastic af dek rand niet goed zit, dit kan ook geluid geven.

Wat ook kan, is dat jij erg gevoelig bent voor het geluid van de luchtstroom die door de luchtkanalen gaan over de wangen (vlakbij de oren). Past het masker goed over het hoofd?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: hallo, ben hier nieuw

25
RuudJ schreef: 13 dec 2021, 12:24 Het inblazen, wat bedoel je daar precies mee?

Kan het geluid ook komen van het filter, dat misschien niet goed is teruggeplaatst in het masker? Let goed op de vorm er zit een inkeping in waar weer wat inpast.

Ook kan de watertank geluid maken als deze niet geheel in de Resmed is geschoven, of wat ook kan als de plastic af dek rand niet goed zit, dit kan ook geluid geven.

Wat ook kan, is dat jij erg gevoelig bent voor het geluid van de luchtstroom die door de luchtkanalen gaan over de wangen (vlakbij de oren). Past het masker goed over het hoofd?
Met het inblazen bedoel ik de lucht ie je neus word ingeblazen, dit gaat erg luid en alles behalve zachtjes (zoals jij eerder omschreef) als ik dit vergelijk met mijn 1e neusmasker. hier word ik echt wakker van. Filter zit er goed in en kan id maar op een manier. zou het filter niet goed zijn ? zou dat kunnen ?
De watertank zit er goed in want deze klikt bij mij.
Zoals ik al eerder omschreef komt dit geluid echt uit de neusdoppen en is in vergelijking met mijn neusmasker echt vele malen luider. Want waarom zit de keuzen tussen Neusmasker, volgelaats masker of kussentjes er eigenlijk op ? want dit geeft niet echt verschil als ik hier op selecteer, dus dan rijst bij mij de vraag; wat is heir het nut van ?

Re: hallo, ben hier nieuw

27
Het nut van de masker instelling is louter voor de registratie van de lekkage die bij elk masker hoort. Voor een Resmed Airfit P30i of een N30i masker behoort de instelling beiden op kussentje te worden ingesteld.

Welke maat neusdoppen gebruik je? Er zijn drie maten waarbij de maat Large niet standaard wordt meegeleverd. mocht je deze nodig hebben, dan is het een kwestie van aanvragen bij je leverancier. De maten Small en Medium worden standaard mee geleverd. Als je Small gebruikt, probeer dan eens het Medium neusdoppen te gebruiken om te kijken of dit verschil uitmaakt. Het kan natuurlijk ook door de opening van de doppen komen dat de luchtstroom sterk hoorbaar zou kunnen zijn. Ik gebruik Large en merk het dus niet.

Het frame, dus waar de neusdoppen aan vastzitten, is er in twee maten: Small en Standaard. Standaard is erg groot en bij mij, begon ik met het Small Frame, vroeg daarna het Standaard Frame (Small vond ik erg strak zitten) maar ik kwam er achter dan het Standaad frame toch te ruim zat en het van mijn hoofd afgleed.

Het masker hoeft niet zo strak te zitten. Je moet met beide handen de doppen altijd nog even uit de neusgaten trekken als de cpap aanstaat. Dit om de doppen even goed te late 'zetten' aan de vorm van de neusgaten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: hallo, ben hier nieuw

28
RuudJ schreef: 13 dec 2021, 12:44 Het nut van de masker instelling is louter voor de registratie van de lekkage die bij elk masker hoort. Voor een Resmed Airfit P30i of een N30i masker behoort de instelling beiden op kussentje te worden ingesteld.

Welke maat neusdoppen gebruik je? Er zijn drie maten waarbij de maat Large niet standaard wordt meegeleverd. mocht je deze nodig hebben, dan is het een kwestie van aanvragen bij je leverancier. De maten Small en Medium worden standaard mee geleverd. Als je Small gebruikt, probeer dan eens het Medium neusdoppen te gebruiken om te kijken of dit verschil uitmaakt. Het kan natuurlijk ook door de opening van de doppen komen dat de luchtstroom sterk hoorbaar zou kunnen zijn. Ik gebruik Large en merk het dus niet.

Het frame, dus waar de neusdoppen aan vastzitten, is er in twee maten: Small en Standaard. Standaard is erg groot en bij mij, begon ik met het Small Frame, vroeg daarna het Standaard Frame (Small vond ik erg strak zitten) maar ik kwam er achter dan het Standaad frame toch te ruim zat en het van mijn hoofd afgleed.

Het masker hoeft niet zo strak te zitten. Je moet met beide handen de doppen altijd nog even uit de neusgaten trekken als de cpap aanstaat. Dit om de doppen even goed te late 'zetten' aan de vorm van de neusgaten.
God Ruud, wat zijn de mensen op dit forum toch blij met de kennis en kunde die je hier deelt :blush:
Ik heb alle drie de maten van de neusdoppen en ik heb laatst de Large geprobeerd maar kreeg het idee dat deze te groot waren (iets waar mijn vriendin van stond te kijken overigens :') ) de doppen welke volgens mij het beste zitten zijn is de Medium, kreeg het idee dat de Large wat sneller gingen lekken (denk dat het lekken een indicatie is voor als ze te groot zijn ?)
Maar ik kan vanavond idd de Large proberen met een betere afstelling misschien. jij schrijft hier dat het door de opening van de doppen kan komen, dat klinkt voor mij wel aannemelijk... ik laat je morgen mijn bevindingen weten.

Voor wat betreft het frame het ik het standaard frame, dit zit trouwen erg goed en bijzonder comfortabel. maar moet je tussen het masker en het hoofd een vingerruimte kunnen steken of zoiets ?

Re: hallo, ben hier nieuw

29
Nee, zoveel niet. de ribbels aan beide zijden zijn uittrekbaar. zoals bij een trekharmonica. Dus het frame moet midden op het hoofd rusten en aansluiten via de wangen met de neus. Te strak geeft lekkage en te los ook. Verder is het kussen erg van belang. Dit mag niet te slap zijn daar je dan eerder een verschuiving van het masker krijgt, met als gevolg weer lekkage. Ik zelf heb een kussen van traagschuim, ook wel NASA schuim genoemd, en dit is een kussen die door de warmte van de huid/hoofd zachter wordt en na afkoeling in de ochtend zijn oorspronkelijke vorm aanneemt. Bij het kussen van mij zitten aan de zijkanten inkepingen waar het masker invalt. De vorm is een beetje zoals een vlinderkussen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: hallo, ben hier nieuw

30
RuudJ schreef: 13 dec 2021, 16:13 Nee, zoveel niet. de ribbels aan beide zijden zijn uittrekbaar. zoals bij een trekharmonica. Dus het frame moet midden op het hoofd rusten en aansluiten via de wangen met de neus. Te strak geeft lekkage en te los ook. Verder is het kussen erg van belang. Dit mag niet te slap zijn daar je dan eerder een verschuiving van het masker krijgt, met als gevolg weer lekkage. Ik zelf heb een kussen van traagschuim, ook wel NASA schuim genoemd, en dit is een kussen die door de warmte van de huid/hoofd zachter wordt en na afkoeling in de ochtend zijn oorspronkelijke vorm aanneemt. Bij het kussen van mij zitten aan de zijkanten inkepingen waar het masker invalt. De vorm is een beetje zoals een vlinderkussen.
Goedemiddag Ruud,
Oké, dit is duidelijk als het gaat om het frame om het hoofd, dank je wel en dit verklaart wel iets. Ik had vannacht namelijk mijn Large neus stuk geplaats .Dit ging op zich goed maar had wel last van meer lekkage t.o.v. het Medium stukje maar dit kon idd komen doordat het masker te los zat. dus word weer ff afstellen. voor wat betreft het kussen wat je omschrijft, zo'n kussen heb ik ook, met die inkepingen ik gebruik het alleen niet omdat ik geen enkel probleem heb met mijn oorspronkelijke traag-schuim kussen en de P30i, blijft uitstekend zitten.