Cheyne Stoke ademhaling (CSR)

1
Geachte forumleden,

Om de zoveel tijd lees ik mijn CPAP apparaat uit en vanochtend omdat ik een iets hogere AHI waarde had dan gebruikelijk (6.82, wat nog steeds erg mooi is) het SD-kaartje leeggelezen in OSCAR. De nacht analyserende zie ik ineens iets waar ik nog nooit van gehoord heb: Cheyne Stoke (CSR) ademhaling.
Ik dus op Google zoeken wat dat is en bij de eerste hit lag ik al virtueel al op de IC en bij de tweede hit zou ik overleden moeten zijn. Een ademhalingspatroon dat vooral bij stervenden gezien wordt of bij mensen met hersen- en hartinfarct ...... nu heb ik recentelijk een aantal gevallen met infarcten om mij heen meegemaakt, dus de schrik slaat mij letterlijk en figuurlijk om het hart ......
De cijfers induikend van afgelopen jaar zie ik dat tot en met 6 september dit jaar geen enkele CSR gemeten is (die periode had ik een Resmed S9 Autoset). Na 6 september heb ik een Resmed 10 AirSense Autoset en de eerste maand ging heel lekker, maar vanaf oktober tot en met nu zijn er 5 nachten geweest waarin 1 of meerdere momenten die CSR optrad.
Toen bedacht ik mij dat op het slaapapneu forum meer common sense te vinden valt dan een wilde Google zoekopdracht en ik lees diverse topics op dit forum over CSR maar helemaal geruststellen doen ze mij nog niet. Ik heb de behandelaar mijn gegevens opgestuurd met enkele vragen, ik overweeg een afspraak met de huisarts maar ik heb voor hier ook enkele vragen als dat mag?

1) Meet de Resmed S9 geen CSR's?
2) Is een CSR altijd ernstig of kan deze ook opgeroepen worden door verkeerde instellingen (al staat de 10 exact hetzelfde ingesteld als de S9) of anderzinds?
3) Is een CSR enkel verbonden aan centraal apneu's? Ik heb obstructief maar die centrale apneus lijken het laatste jaar vaker voor te komen dan voorheen, maar waardoor dat komt is mij een raadsel?
4) Ik kan soms echt wegdromen overdag, vooral als ik me heel erg concentreer of opga in iets wat ik ontzettend interessant vind. Hierdoor "vergeet" ik soms ook adem te halen en dan moet ik ineens even heel diep inademen en dan is daarna weer alles normaal. Geen symptomen van flauwte of anderzinds, ik functioneer gewoon normaal door, maar zo af en toe heb ik dat (zuurstofgehalte in mijn bloed weer op orde krijgen?). Zou dit in de nacht ook kunnen voorkomen met deze CSR metingen als gevolg?

Het bevreemdt mij overigens wel dat juist nu ik aan het afvallen ben en geen alcohol meer drink, dit fenomeen lijkt op te doemen. Op 1 oktober besloten dat het roer om moet en sindsdien 4kg kwijt, maar vanaf 2 oktober doemen ineens die verrekte CSR metingen op in mijn slaaprapporten en nu ben ik best wel een beetje geschrokken .....

Bij voorbaat dank voor het meedenken en groetjes en geniet het weekend!

Aad

Re: Cheyne Stoke ademhaling (CSR)

2
Dat klinkt verontrustend.

Wat punt 4 betreft dat kan ik zelf uit ervaring ook zeggen. Heel erg gefocust zijn op iets en daardoor de ademhaling vergeten. Ook vlak voor de slaap komt dit voor.
cheyne stoke en centraal apneu zou het beste kunnen worden bestreden met een ASV, tenminste dat is wat ik er over kan vinden.
Ik weet er verder niet zo veel van af maar wens je sterkte.

Re: Cheyne Stoke ademhaling (CSR)

4
Dank voor de snelle reacties, ik zag een hoop zoekhits inderdaad op dit forum, die ga ik eens doorspitten.

Het bevreemdt mij vooral dat dit (CSR) nu optreedt terwijl ik gewicht aan het verliezen ben, meer ben gaan sporten en gezonder probeer te leven. Met 3 personen uit mijn directe omgeving die een infarct hebben gehad de afgelopen 2 weken, hakte de eerste zoekresultaten bij Google er mentaal best hard in eigenlijk .... ...

Groetjes,

Aad

Re: Cheyne Stoke ademhaling (CSR)

5
Rapportage

De AutoSet detecteert centrale slaapapneu (CSA) en Cheyne-Stokes-ademhaling (Cheyne-Stokes Respiration; CSR). De overzichtsgegevens en details van deze parameters zijn beschikbaar voor weergave in de patiëntnalevingssoftware van ResMed (beschikbaarheid van gegevens hangt af van de apparaat modus en de gemeten parameter).

Detectie van centrale slaapapneu

Het apparaat detecteert zowel obstructieve als centrale slaapapneu (CSA). CSA-detectie maakt gebruik van de Forced Oscillation Technique (FOT; geforceerde-oscillatietechniek) ter bepaling van detoestand van de luchtweg van de patiënt tijdens een apneu. Wanneer een apneu is gedetecteerd, worden geringe oscillaties van de druk [1 cm H2O (1 hPa) van piek tot piek bij 4 Hz] toegevoegd aan de actuele apparaat druk. Het algoritme voor CSA-detectie maakt gebruik van de resulterende flow en druk (bepaald bij het masker) om de doorgankelijkheid van de luchtweg te meten.


Detectie van Cheyne-Stokes-ademhaling

Cheyne-Stokes-ademhaling (Cheyne-Stokes Respiration; CSR) is een vorm van ademhaling bij een slaapaandoening die wordt gekenmerkt door het periodiek aanzwellen en afzwakken van de ademhaling. De aanzwellingsperioden (hyperpneu, gewoonlijk 40 seconden lang) vertonen soms een sterke, snakkende ademhaling waardoor de patiënt soms wordt gewekt, terwijl de afzwakkingsperioden (hypopneu of apneu, gewoonlijk 20 seconden lang) de-saturatie van de bloedzuurstof veroorzaken.

Hieronder ziet u een voorbeeld van een karakteristieke CSR-periode.


Het volgende voorbeeld lijkt te duiden op periodieke ademhaling ten gevolge van regelmatig optredende apneu. Als we de vorm van de hyperpneu echter zorgvuldig bekijken, zien we dat het om een typische OSA-periode gaat.


Het AirSense 10-apparaat rapporteert de tijd gedurende de therapie dat ademhalingspatronen werden gedetecteerd die op CSR wijzen. Het apparaat analyseert de ademhalingsflow van de patiënt op apneu-/hypopneu gebeurtenissen, berekent het tijdsverloop tussen deze gebeurtenissen en bepaalt het karakter van de vorm van de ademhaling er tussenin.


Bovenstaande wordt weergegeven in de klinische handleiding van het Resmed AirSense 10 AutoSet / Elite apparaat.

Laat je niet metéén in een stuip jagen als je CSR in Oscar ziet. Zeker als het korte periodes betreft, dus enkele procenten van de totale gemeten tijd. Kijk vooral goed naar de vormgeving, vaak is het zelfs geeneens CSR.

Pas als je het echte patroon van CSR ziet staan en dit voor veel langere tijd, dus vaak meer dan twee uur achterelkaar en dat misschien meerdere keren per nacht (dus ook een hoog percentage), dan is het zaak om hier goed aandacht aan te gaan besteden.

Het is geen teken dat je einde is gekomen of dat er sprake is van een infarct, maar het kan je zeker wel erg vermoeid maken. Men geeft alleen maar aan, dat deze vorm van ademhaling vaak wordt gezien bij mensen die een infarct in het verleden hebben gehad of vlak voordat men sterft. Het wil niet zeggen dat dit bij jou het geval is, het apparaat meet dit patroon, een cyclisch terugkerend patroon gedurende een bepaalde tijdsduur.

In feite als je de grafiek, dus het patroon bekijkt, dan heb je voor en na elke ademhaling een ademstop en dit voor langere periodes en elke ademstop geeft dus minder zuurstof.

Mocht dit het geval gaan zijn / worden, dan neem je contact op met je arts of leverancier. CSR bestaat dus vaak uit Centrale ademstops, dus de luchtweg is gewoon open. Centrale ademstops zijn, als deze voor meer dan 50 of 75 % bestaan van alle incidenten/gebeurtenissen, beter te behandelen met een ASV apparaat, bij Resmed is dan de Resmed AirCurve CS10 Pacewave in beeld.

Dit apparaat meet doorlopend de ademhaling en zodra deze ademhaling gedeeltelijk (hypopneu) of geheel stopt (obstructief of centraal) dan wordt de ademhaling ondersteund of zelfs geheel overgenomen. Het apparaat neemt de ademhaling over in hetzelfde ritme die men had voordat er problemen ontstonden. Het ademt veel prettiger.

Datgene wat jij beschreef over in gedachten met iets bezig zijn en dan vergeten door te ademen is in feite een hypoventilatie. Het effect van een hypoventilatie kan zijn, dat je hart onregelmatig gaat kloppen. Dit kan wel zeer vervelend (lees beangstigend) zijn.

Het overkomt mij regelmatig. Remedie die ik toepas, is diep ademhalen door de mond, ademhaling voor 15 tellen vasthouden en deze daarna langzaam via de neus uit laten stromen/uitademen. Het hart gaat dan meestal weer in zijn normale ritme kloppen. Zo niet dan gewoon nogmaals het voorgaande herhalen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Cheyne Stoke ademhaling (CSR)

6
RuudJ,

Dank je voor je geruststellende post. De door de Airsense gekenmerkte CSR's vonden plaats tussen 2 oktober en 6 november. In totaal van 62 gemeten nachten waren er 3 nachten waarin 1 CSR kortdurend optrad en 2 nachten waarin 2 CSR incidenten optraden waarbij afgelopen nacht de langste (20 minuten en 51 minuten). Ik voel me ook meer moe de laatste 2 weken en meer hoofdpijn, al gaat het sporten wel steeds wat beter.
Twee weken geleden sprak ik een goede vriend en er was niets aan de hand en een uur later lag hij met een hartinfarct op de Spoedeisende Hulp en gelukkig leeft hij nog, maar ik raakte dus in paniek bij het lezen wat CSR kan aankondigen. Maar jouw post stelt mij wel meer gerust.

Ter aanvulling (10 minuten later), het percentage CSR afgelopen nacht zou 13,42% zijn, de andere incidenten zaten onder de 8% ....

En fijn om te lezen dat wat ik ervaar overdag met mijn ademhaling, dat anderen dat herkennen. De truuk die je vermeldt van het diep ademhalen door je mond en 15 seconden vasthouden is een goede, die pik ik van je ;) ik had de link met hyper/hypoventilatie nog niet gelegd, maar herken wel de licht ongemakkelijke en soms wat spannende hartritmeverstoring .... afgelopen 6 jaar 3 keer hartonderzoek gehad, maar die bleek keer op keer goed, met een goede basisconditie en mooi slank (2 jaar geleden).

Nogmaals dank voor je geruststellende post en geniet het weekend!

Aad

Re: Cheyne Stoke ademhaling (CSR)

7
Dit item is al van 2021, maar misschien kan er iemand reageren of advies geven.
Het bericht van Aad Dijksman herken ik goed. Ruudj heeft mij wel wat gerust gesteld.

Ik heb een Resmed airsense 10 en kan met OSCAR mijn slaap monitoren. Ik slaap erg onrustig, ben heel snel moe , trap op en hijgen en op adem komen.
Ook ben in 1 maand nu 10 kg afgevallen. Ik zet dat consequent met een gezond menu voort.

Tot mijn verwondering heb ik de laatste 2 weken een AHI van 20-40. Dus toch maar op OSCAR kijken. Precies het grafiekje dat hier op het forum stond , sinusvormige ademhaling met een stilstand van c.a. 20 seconde zo vele malen achter elkaar.
AHI 22 CSR 23% van de tijd CA 15 OS 2,5 Hyp 4
Toen ik in internet las dat CSR vooral optreed bij stervende schok ik mijn een rotje. Het kan ook duiden op hartfalen en ik heb zeer veel systolen(hart overslagen), vaak 1:1, dus een pols van 40 en hart 80.
Ik ben al op de harthulp geweest voor de systolen, maar als ik over mijn AHI begin negeren ze dat. Apneu is niet interessant. Dus ik ga een afspraak maken met Kempenhaeghe. Misschien een Aircurve CS10. Hoe urget het is weet ik niet, moet ik op korte termijn onderzocht worden?
De meetgegevens zijn bijzonder onrustgevend, ik durf bijna niet meer te slapen.

Re: Cheyne Stoke ademhaling (CSR)

8
Als je veel centraal apneu hebt is een Resmed Aircurve Bipap of ASV eerder op zijn plaats.

Als je linkerhartkamer minder dan 45 % werkzaam is, is men zeer huiverig om over te schakelen op een ASV om de reden dat uit een test jaren geleden naar voren kwam dat de gebruiker tot 3 % eerder kans hebt om te sterven. Deze test bleek niet geheel correct te zijn uitgevoerd en men is daar wel op teruggekomen, maar helaas vind je de waarschuwing nog steeds regelmatig naar voren komen.

In feite als je met een ASV behandeld moet worden is een verwijzing naar het Centrum voor Thuis Beademing een pré, daar zij een ASV mogen verstrekken. Gewone slaap klinieken niet, daar men vaak ook geen idee hebben hoe zo'n apparaat werkt en wat deze doet.

Kempenhaeghe wel, maar de wachttijd kan lang zijn.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar