De start

1
Al een paar dagen snuffel ik zo nu en dan wat rond op dit forum. Het is fijn om hier al een antwoord te krijgen op een aantal ‘beginners’ vragen. Op een aantal vragen las ik zo vanzelf al de oplossing.
Ik ben Geesje (57 jaar), ik weet sinds 2 weken dat ik slaapapneu heb in matige vorm. Dit is de reden om sinds anderhalve week te slapen met een CPAP (Lowenstein, met verwarmde slang en een neusmasker).
De eerste nacht was één groot drama, maar het gaat steeds beter. De eerste resultaten zijn goed, dat maakt dat ik de beginners-ongemakken voor lief neem en er van uit ga dat ook die gaan verbeteren.
Ik was stomverbaasd dat ik de diagnose slaapapneu kreeg. Nee ik voelde me niet altijd geweldig, en het slapen ging ook wisselend, maar een aantal specifieke klachten mis ik, en andere dingen heb ik al zo lang… Een aantal klachten passen ook prima bij het (lichte) herseninfarct dat ik ruim een jaar gehad heb. Kortom, ik ben benieuwd wat er overblijft aan klachten, en hoeveel beter ik me ga voelen. Ik realiseer me ook dat de grote winst voor mij zal zijn dat het beter is voor mijn lijf en ik nu beter voor mijn eigen gezondheid zorg. Voor wat hoort wat!
Het grootste struikelblok is nu nog de droge mond die ik af en toe heb. Het gaat al wat beter, dat maakt dat ik er op hoop dat ook dit in de toekomst nog beter zal gaan. Verder heb ik een neusmasker dat goed werkt, maar ik vraag me af of een kleiner neuskapje (heet dat zo?) niet nog meer comfort zal geven.

Re: De start

2
Dag Geesje, welkom op dit forum.

Zo te lezen ben je al heel goed bezig, en het is natuurlijk ook erg wennen aan zo'n apneu toestel met alle bijbehorende toestanden.
Gelukkig heb je de goede instelling, na een herseninfarct is het wel belangrijk om zoveel mogelijk te voorkomen dat dit nogmaals plaats kan vinden.
Ik ken jouw apparaat niet maar je zal vast de vochtigheid kunnen regelen, misschien een tandje hoger zetten?
Denk er ook om dat je met de mond gesloten slaapt want met mondlekken kun je ook een kurkdroge mond krijgen.
Ik wens je veel succes.
Laatst gewijzigd door Henk22 op 11 nov 2021, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: De start

3
Welkom op het forum.

Een droge mond kan ook komen door dat je misschien in je slaap af en toe met de mond open ligt te slapen. Vaak is dan een kleine drukverhoging al een oplossing voor dit probleem.

Zelf slaap ik met het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker. Ook bij dit masker moet de mond gesloten blijven.

Misschien is dit masker voor jou ook prettiger?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: De start

4
Dankjewel voor de reacties en de tips. Het neusdoppenmasker dat genoemd wordt staat al om mijn vragenlijst. Het zou kunnen dat ik zo nu en dan door mijn mond adem, maar dan moet de lekkage toch hoger dan 0 zijn?
Maandag is er weer een contact moment, dan ga ik zeker vragen naar het genoemde masker.

Re: De start

5
Elk masker heeft bij een bepaalde druk een bijbehorende lekkage. Het kan zijn dat op een moment dat de druk, bij jou waarschijnlijk nog variabel ingesteld, omhoog is gegaan en dat daarbij de mond is open gegaan. Dit merk je niet in je slaap. Een kinband kan dit ook tegen gaan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: De start

6
Hoi Geesje,

Welkom hier!

Ik heb al jaren een droge mond en gebruik nu Xylimelts, dit zijn een soort tabletjes die aan je tandvlees blijven kleven en steeds een beetje spul afgeven waardoor je iets meer speeksel krijgt. Als je googled kun je zien wat het precies is en waar je het koopt.

Succes met de behandeling.
Groetjes, Audrey
Actions speak louder than words