Ervaringen brp rfitt behandeling

1
Hallo allen,

Mijn naam is Ronald, ik ben 40 jr en vader van 2 jonge kinderen. Al lange tijd heb ik last van slaapapneu. Afgelopen september heb ik een slaapendoscopie gehad, waarna de kno arts mij 2 opties heeft voorgelegd; cpap behandeling of brp en rfitt operatie.
Inmiddels staat de operatie gepland. Maar ik zie er erg tegen op. Ook omdat de kno arts aangeeft dat slagingspercentage 66,66% is.
Is er iemand die deze operatie ook heeft ondergaan en zijn/ haar ervaringen en resultaten wil delen? Mag uiteraard ook via een pb.

Alvast dank,
Groet Ronald

Re: Ervaringen brp rfitt behandeling

2
RonaldM schreef: 17 nov 2021, 14:11 Ook omdat de kno arts aangeeft dat slagingspercentage 66,66% is.
Goed om in het achterhoofd te houden is dat slaging gedefinieerd is als een 50% reductie van incidenten. Dus van AHI 40 zou je naar 20 gaan en dan "geslaagd" zijn. Maar dan moet je nog steeds aan een hulpmiddel (veelal CPAP) en bepaalde ingrepen maken het gebruik van CPAP nadien moeilijker dan het was. Bij mijn weten is BRP zo'n ingreep.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Ervaringen brp rfitt behandeling

4
Mijn KNO arts is niet enthousiast over BRP. Het is ook best een stevige ingreep. Als ik je goed begrijp, is je zachte gehemelte een van de plekken waar het mis gaat. Het vervelende is dat de meeste ziekenhuizen hier alleen behoorlijk stevige behandelingen voor aanbieden (BRP, UPPP). Een CPAP is dan een veel veiliger alternatief.

Aangezien ze BRP en Celon (Rfitt) in combinatie aanbieden, ga ik ervan uit dat ze de Celon niet gaan toepassen op het zachte gehemelte (maar bijvoorbeeld in de neus of tongbasis). Zelf ben ik op zoek naar mogelijkheden voor Celon op het zachte gehemelte. Over de effectiviteit wordt verschillend gedacht, maar het is een veel minder invasieve ingreep dan BRP en letterlijk een peulenschil in vergelijking met UPPP.

Als strategie kan je ook starten met de CPAP en parallel daaraan de KNO mogelijkheden onderzoeken. Je zal overigens de eerste niet zijn die na een KNO ingreep nog steeds een CPAP nodig heeft. Maar als je na de KNO met een veel lagere druk kunt slapen, is het alsnog een interessante optie. Maar BRP of UPPP zou ik persoonlijk niet snel voor kiezen. Dan maar een CPAP met hogere druk.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i