Hoe moet ik de flow in OSCAR interpreteren?

1
Ik ben na een niet voldoende geslaagde behandeling met een MRA overgestapt op CPAP. Bij het voorstellen in andere topic werd door Persluchtpiraat geadviseerd om de ademhaling bij de CPAP te onderzoeken op UARS.
persluchtpiraat schreef: 07 okt 2021, 20:28 Ik zou u aanraden om aan CPAP te beginnen, en dan heel goed te kijken naar de vorm van de ademhaling die wordt geregistreerd. Dus niet vertrouwen op de "luie dokter getalletjes" die uit het apparaat komen. Het zou mogelijk kunnen zijn dat u van het UARS subtype bent, en dan is er mogelijk groter geschut nodig dan CPAP om echt gezonde slaap te krijgen. Het leven is te kort om door te sukkelen met halve oplossingen, nietwaar?
Ik vind het erg moeilijk om informatie te vinden waar ik precies op moet letten. Ik heb overigens naast OSCAR data van mijn sporthorloge.

Kan iemand mij helpen bij de interpretatie van het 'lezen' van de output in OSCAR? Ik begrijp dat een goede flow zich laat kenmerken door mooie rondingen, het liefst als een sinusgolf. Maar ik begrijp niet goed wanneer het verstoord is. Hoeveel afwijking is er nodig om er UARS in te zien?

Verschillen tussen MRA en CPAP
Globaal is het verschil tussen gebruik van MRA en nu CPAP is dat ik veel minder vaak naar de WC moet 's nachts. Ik sta nog hartstikke vermoeid op, maar de kwaliteit van de vermoeidheid is anders. Ik was met de MRA niet in staat om te denken (brainfog) en ben met de CPAP even moe, maar kan wel denken (de brainfog is weg). Als ik naar mij sporthorloge kijk dan was ik met de MRA relaxed met een rusthartslag van een topsporter (wat ik helemaal niet ben). Met de CPAP meet het sporthorloge heel veel stress en een rusthartslag ongeveer 5 slagen/minuut hoger. Nu heb ik begrepen dat tijdens een apneu de hartslag daalt en tijdens een arousal plotseling stijgt waardoor je moet plassen. Dus ik interpreteer de hartslagverhoging niet per se negatief. Het is wel toevallig dat de stresspieken die er bij de MRA niet waren, meestal zijn op de momenten waar OSCAR flowlimitation laat zien. Dus de CPAP lijkt iets op te lossen (minder plassen, minder brain fog), maar lijkt ook stressvol te zijn. Af en toe denk ik dat misschien de afname van brainfog het gevolg is van (teveel) stress. Daar waar ik trouwens voorheen ook vaak gedacht heb dat de brainfog het gevolg was van overcompensatie van stress (high cortisol suppression).

Output OSCAR

Helemaal uitgezoomd, zie ik dat de flow naarmate de nacht vordert steeds meer wordt verstoord.

Afbeelding


Als ik enigszins inzoom dan zie ik vaak een patroon van toename/afname in amplitude.

Afbeelding


Als ik verder inzoom, dan hier wat samples.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Ik heb geen afbeeldingen gemaakt van de incidenten. Als ik op de incidenten inzoom dan is er meestal een verstoord patroon voordat er een incident is. Ik vermoed daarom dat ik dan steeds al wakker ben.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Alvast bedankt!

Re: Hoe moet ik de flow in OSCAR interpreteren?

2
De screenshots (2 en 3) tonen de typische aanblik van Flow Limitation. Platte bergen of "gekarteld broodmes." Afgaand op de globale grafiek van de 1e screenshot is er wel heel veel aan de hand. Dit kan zeker leiden tot vermoeidheid.

Stap 1 zou zijn: proberen ronde ademhaling te krijgen met maximale EPR (3) en steeds de druk verhogen. Als het niet verbetert met drukverhoging, dan is BiPAP/ASV de volgende stap. Bij voorkeur ASV, en ja de beste BiPAPs en ASVs om Flow Limitation aan te pakken zijn de Dreamstations...

Edit: de plaatjes zijn weg. Raar, maar ik heb ze in ieder geval kunnen zien en mijn oordeel kunnen vellen :slightly_smiling_face:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoe moet ik de flow in OSCAR interpreteren?

3
persluchtpiraat schreef: 06 dec 2021, 20:41 De screenshots (2 en 3) tonen de typische aanblik van Flow Limitation. Platte bergen of "gekarteld broodmes." Afgaand op de globale grafiek van de 1e screenshot is er wel heel veel aan de hand. Dit kan zeker leiden tot vermoeidheid.
Hartelijk dank voor het beoordelen van de grafieken! Ik begrijp nu iets beter waar ik op moet letten.
persluchtpiraat schreef: 06 dec 2021, 20:41 Stap 1 zou zijn: proberen ronde ademhaling te krijgen met maximale EPR (3) en steeds de druk verhogen. Als het niet verbetert met drukverhoging, dan is BiPAP/ASV de volgende stap. Bij voorkeur ASV, en ja de beste BiPAPs en ASVs om Flow Limitation aan te pakken zijn de Dreamstations...
Ik ga het aan de begeleider van Vivisol voorleggen en hoop dat ze hier flexibel in is. Het is jammer dat je zelf de instellingen niet kunt doen.
persluchtpiraat schreef: 06 dec 2021, 20:41 Edit: de plaatjes zijn weg. Raar, maar ik heb ze in ieder geval kunnen zien en mijn oordeel kunnen vellen :slightly_smiling_face:
Als ik de pagina laad dan zie ik de plaatjes nog wel. Hopelijk was het een tijdelijke 'glitch'.

Nogmaals, hartelijk dank.

Re: Hoe moet ik de flow in OSCAR interpreteren?

4
Voor mij zijn de Oscar screenshots ook niet zichtbaar, maar flow limitations zien er als volgt uit: De lage hartslag is voor mij overigens herkenbaar en voor vele anderen die last hebben van OSAS/UARS. Overigens heb ik artsen dit verband nooit horen leggen, terwijl ik inmiddels toch een heel scala heb gezien;)
Ook het patroon van toe- en afnemende amplitude herken ik. Dit is allemaal niet zoals het moet zijn, dus alle reden om hierover in gesprek te gaan.

Jammer genoeg krijgen afwijkende patronen in de flowgrafiek nog onvoldoende aandacht en al helemaal niet als de AHI laag is ("u doet het keurig hoor, meneer"). Gewoon volhouden en aan de bel blijven trekken. Persisterende klachten zijn daar alle reden voor.

Heb je al een slaap scopie gehad? Anders is dat nog wel een interessante optie. Dan weet je waar het probleem zich voordoet en kun je een KNO ingreep overwegen (eventueel aanvullend op CPAP). Bij een scopie checken ze ook meteen het effect van een chin lift (en dus van een MRA).
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i