Re: Archief

2
Hallo Mieke, helaas is bij het opschonen van zeer verouderde berichten, ook het archief in zijn geheel verloren gegaan.

Er is nog geprobeerd om dit terug te draaien, maar helaas is dit niet gelukt.

Er is daarop besloten geen automatische opschoning acties meer toe te staan en alle berichten te laten staan.

Alleen bij het sub-forum Vraag en Aanbod verdwijnen de geplaatste berichten automatisch na een periode van 60 dagen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Archief

6
Ik weet niet of ik toen dezelfde naam gebruikte omdat ik paar jaar geleden niet meer op het forum kwam heb ik me opnieuw aangemeld met deze naam. Kan dat ik toen muisje of dropje heb gebruikt.

Gr. Mieke

Re: Archief

7
Mieke, 2010 is lang geleden. Hoe is het nu?

Slaap je met een cpap/apap of ben je van de apneu verlost? Zo niet, heb je nog steeds angst of valt het nu mee?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Archief

8
Hoi Ruud,

Ik heb geen CPAP, had te weinig hypopneus per uur, geen saturatiedaling en ze waren voornamelijk in de remslaap. Dr. Pevernadge zei nog dat ik terug mocht komen, zeker na mijn 50ste. Ik ben nu 57 en word steeds vaker wakker dat ik naar adem snak. Ik ben vaak zo vreselijk moe 😪
Nu lees ik ook op FB op site van apneugroep en daar werd gezegd dat je door apneu kunt sterven in je slaap, terwijl ik herinner dat me toen gezegd is dat je altijd weer ademt na apneu door zuurstofgebrek, nu ben ik weer zo onzeker en is mijn angst weer helemaal terug. Schaam me hier wel voor 😢
Dus daarom wilde ik terug lezen wat Sandra me toen had geantwoord op mijn vragen.

Gr Mieke

Re: Archief

9
Mieke, hoe ouder je wordt, hoe meer het weefsel in de mond en keelgebied verslapt omdat de spierspanning afneemt. Dus hoe meer kans op apneu. Ik kan het antwoord van Sandra Houtepen wel raden, wacht niet langer en meld je bij je huisarts met de door jou genoemde klachten. Deze duiden op Apneu en de huisarts moet jou een verwijzing geven naar de longarts of kno arts voor een slaaptest. Helaas is er vaak een lange wachttijd van een maand of twee, soms langer en zeker in deze corona tijd is het nog een stuk moeilijker.

Daarom zou ik adviseren om eens contact op te nemen met het Nederlands Slaap Instituut.
Bij dit instituut ben je meestal binnen 1 á 2 weken al getest en voorzien van een cpap apparaat indien dit nodig is.

Men komt thuis bij je langs om de meetapparatuur te plaatsen, dus je hoeft dan niet ergens anders te slapen. Zie daarvoor de link in dit bericht. Ook wordt dit vergoed via het basispakket. Zie hiervoor onder Algemene informatie bij kosten en vergoedingen. Je moet wel een verwijsbrief van je huisarts hebben en je moet even controleren of jouw verzekeraar een contract heeft met het NSI,

Dit is, denk ik de snelste manier om geholpen te worden. Later kun je dan altijd nog besluiten om over te stappen naar een andere leverancier als je niet tevreden zou zijn over de toegewezen leverancier, maar dan heb je in ieder geval al een gestarte therapie. Dat laatste natuurlijk indien dit nodig is.

Door apneu ontstaat zuurstof tekort in je gehele lichaam en dit kan op den duur, onbehandeld, voor ernstige schade aan je organen zorgen.
Sterkte en succes en onderneem actie!
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Archief

10
Dankjewel voor je reactie. Ik zal naar de huisarts gaan. Ik weet wel nog dat Sandra zei dat ik me geen zorgen moest maken als er totaal geen saturatiedaling was. Maar hoe het nu is weet ik natuurlijk niet.

Gr. Mieke

Re: Archief

11
Dr. Pevernadge zei nog dat ik terug mocht komen, zeker na mijn 50ste. Ik ben nu 57 en word steeds vaker wakker dat ik naar adem snak. Ik ben vaak zo vreselijk moe 😪
Deze arts is zeer deskundig en de klachten die je hier vermeld duiden zeker op slaapapneu, dus de kans dat je nu wel de-saturatie dalingen hebt is sterk toegenomen, daar deze onder de 90% voor vermoeidheid zorgen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Archief

12
Hallo Ruud,

Nog even een vraag, de hypopneus vonden bij mij hoofdzakelijk in de remslaap plaats. Is dat vaker zo?
Kan ik toch met gerust hart gaan slapen nu? Want ik kan pas vrijdag naar de huisarts en dan kan ik pas iets gaan regelen. Ben nu bang om te slapen.

Gr. Mieke

Re: Archief

13
Mieke, je hoeft niet bang te zijn hoor. Je slaapt al sinds 2010 blijkbaar zo en elke dag sta je weer, waarschijnlijk wel vermoeid, op.

Al zou je bijna ademstops (hypopneus) hebben, dan adem je nog wel alleen met een vernauwde luchtweg. Zou je ademstops hebben, dan kan dat op twee manieren. Obstructief als de luchtweg geblokkeerd is, bijv door de tong of slap weefsel, Denk aan huig, verhemelte enz. Het kan ook centraal apneu zijn, dan is de luchtweg open en geeft het ademhalings centrum vanuit de hersenen geen ademhalingssignaal af.

In beide gevallen (obstructief en centraal) ontstaat het volgende: doordat je niet ademt, adem je ook geen CO2 uit (koolstofdioxide).

Dit CO2 verlaat dus niet je lichaam en blijft in het bloed achter. Dit CO2 stapelt zich op en zal op een gegeven moment een waarde overschrijden, waardoor de zuurtegraad van het bloed wijzigt. Het bloed wordt zuurder en daardoor wordt er een signaal naar receptoren in de hersen verzonden. Deze receptoren vangen het signaal op en die sturen de hersenen weer aan om te gaan starten met ademhalen. Hierdoor ontwaak je iedere ochtend weer en dit al jaren lang. Ook met een cpap therapie hoeven niet alle ademstops worden opgeheven. Dit is dan vaak door dat de druk nog niet hoog genoeg is bijvoorbeeld. Maar door de therapie krijg je meer lucht binnen die de ademstops onder drukken en daardoor ook minder zuurstofdalingen in het bloed. Je voelt je na verloop van tijd minder vermoeid en meer fitter worden. Dat zijn de pluspunten. Dit kan soms al snel na de start gebeuren, maar ook vaak na weken zo niet maanden. Hoe sneller, des te meer kans op een terugval. die terugval kan vaak optreden na ongeveer zes weken na de start met de cpap therapie. Wij noemen dit de zes weken dip.

In feite leef je elke nacht en dag op een boost van adrenaline, die wordt opgebouwd door de ademstops en weer afgebouwd door je eigen ademhaling.
Direct na de start met de cpap, zal als deze succesvol zijn werk doet, minder ademstops per uur plaatsvinden, dus ook minder adrenaline worden aangemaakt. Je lichaam is hier niet blij mee en zal dus om adrenaline vragen. Dus direct na de start zul je nog meer vermoeidheid ervaren dan voor de start met de cpap. Dit zijn dus de min punten

Je moet dus een afkickproces doorlopen en hoelang dit proces gaat duren is van te voren niet te zeggen. Voor een ieder is dit weer anders.

Dus maak je niet druk en ga gewoon slapen totdat je bij de huisarts een verwijzing hebt gehaald. Vervolgens neem je contact op met het NSI en wacht je de dan gemaakte afspraak af.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar