Cpap apparaat in aanmerking komen

1
Hallo Allemaal,

Al een aantal jaren heb ik last van slaap apneu. Ik snurk erg hard, stop regelmatig met ademen en heb al een aantal keer gehad dat ik wakker schrik en in paniek geen adem even kan krijgen doordat mijn keel dicht zat. Nu heb ik een slaap onderzoek gehad vanuit het zieken huis en uit de uitslag blijkt inderdaad dat ze konden zien dat ik problemen heb. Nou ben ik vandaag gebeld door een arts met het verhaal dat ik een verwijsbrief krijg voor een aantal tandartsen voor een MRA beugel. Ik gaf aan dat ik vaak dingen met mijn gebit heb gehad zoals veel gaatjes, wortelkanaal behandelingen, verstandskiezen eruit en keer ontstoken tandvlees wat er ui gesneden moest worden. Zoals je kunt begrijpen zit ik niet echt op een bitje dan te wachten maar heb liever z’n cpap apparaat. Nu is mijn vraag of ik hiervoor in aanmerking komt en het net zoals een MRA bitje wordt vergoedt?

Re: Cpap apparaat in aanmerking komen

2
Men gaat altijd standaard uit van de gedachte om met een mra te beginnen, maar dat komt vaak door de hoogte van de AHI en door wie je als eerste bent gezien. Is dit een KNO arts dan kijkt men al gauw naar een MRA, ook omdat in de richtlijnen staat dat een MRA tot een AHI score van 15 -20 per uur mag worden voorgeschreven. Is dit een longarts, dan zal al gauw een apap of cpap worden voorgeschreven.

Echter als jij geen MRA wilt, de redenen die je opnoemt zijn al van groot belang want het gebit moet op orde zijn, dan mag je gewoon om een apap vragen (een apap is een apparaat met variabele drukinstelling) en deze kan vaak ook als cpap (vaste drukinstelling) worden ingesteld.

Ook de apap/cpap wordt net als de MRA vergoed vanuit het basispakket van je Zorgverzekering.

Vraag: Hoe hoog was de AHI gemeten vanuit de slaaptest?

Tip: vraag om een kopie van je slaaptest, je hebt er recht op omdat dit jouw medische gegevens zijn.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Cpap apparaat in aanmerking komen

3
Wat fijn dat je deze uitgebreide reactie hebt gegeven. Ik direct contact opgenomen via e-mail met de longgeneeskunde. Ik heb aangegeven dat ik een MRA niet zie zitten en liever voor een alternatief ga kijken zoals jij aangaf. Hoe hoog mijn AHI is weet ik niet omdat ik hier niks over gehoord hebt. Ik heb kopie gevraagd van de slaap test. Ik ben benieuwd wat ik als reactie terug ga krijgen.

modedit RM: complete quote voorgaande bericht weggehaald

Re: Cpap apparaat in aanmerking komen

4
Inmiddels heb ik een verwijsbrief gekregen met een aantal tandartsen erop. Ik heb de tandarts gebeld en mijn verhaal uitgelegd dat ik liever geen bitje wil. De tandarts verzocht mij om het ziekenhuis te bellen en dit heb ik dus gedaan. Ook daar mijn verhaal gedaan en ze hebben het nu in het systeem gezet. Als het goed is krijg ik nu een afspraak en dan krijg ik een cpap apparaat. Ik had gevraagd voor een apap maar dat krijg je volgens mij alleen als blijkt dat een cpap niet helemaal werkt.

Re: Cpap apparaat in aanmerking komen

6
Dankje! Ik ben blij dat dit zo makkelijk ging. Nu vroeg ik mijzelf af of jij nog tips of zaken hebt die ik moet aankaarten. Aangezien het zolang duurt voordat je eindelijk weer op afspraak mag komen in het ziekenhuis. Ik weet dus helemaal niet wat voor type/merk apparaat ik krijg. Ik ben een zijslaper heb je daar ook speciale/betere maskers voor? Ook las ik op dit forum iets over verwarmde slangen dat het beter zou zijn. Ik hoop dat je mij een aantal punten kan geven die ik direct als ik daar ben kan doorspelen dat het uiteindelijk sneller wordt geregeld. Alvast dank!

Re: Cpap apparaat in aanmerking komen

7
KEVVIBEZ schreef: 22 dec 2021, 21:41 Ik ben een zijslaper heb je daar ook speciale/betere maskers voor? Ook las ik op dit forum iets over verwarmde slangen dat het beter zou zijn. I
Hallo,

Ik ben ook een zijslaper en gebruik een neusdoppenmasker, wat voor mij prima werkt (resmed swift FX, resmed airfit P10)

Een verwarmde slang is een optie, ikzelf gebruik ook een verwarmde slang, dit ter voorkomign dat ik water in de slang krijg, wat geluid gaat maken en waar ik wakker van werd. Sind verwarmde slang geen problemen meer gehad.

Succes!
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Cpap apparaat in aanmerking komen

9
Je wordt vanuit het ziekenhuis aangemeld bij een leverancier. Zij zijn verantwoordelijk voor het scheppen van de optimale samenstelling om voor jou de therapie goed mogelijk te laten werken. Zij zullen je een masker geven, maar als dat masker voor jou niet goed voelt, lekt, irriteert, dan heb je recht op een ander model. Er zijn neusmaskers, neusdoppenmaskers, volgens mij ook een mondmasker, en er zijn maskers die zowel neus als mond bedekken. Van iedere soort maskers zijn meerdere versies.
De eerste maanden zijn bedoeld om alles zo goed mogelijk te organiseren. Je mag dan dus ook vragen om een ander masker, want de therapie staat of valt met een goed passend, comfortabel masker. Daarbij is een masker heel persoonlijk, wat voor mij werkt kun jij vreselijk vinden.
Al die maskers, en ook de CPAP overigens, zitten in de basisverzekering. Maskers moeten jaarlijks vervangen worden, vaak moet je daarom vragen.
Een verwarmde slang kan comfortverhogend werken, maar zit helaas niet in de basisverzekering. Deze moet je zelf aanschaffen.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Cpap apparaat in aanmerking komen

10
Woon je in België, dan krijg je deze meestal vanuit een ziekenhuis. In Nederland krijg je jaarlijks een nieuw masker van je leverancier. Ook filters en indien de normale slang stuk zou gaan, krijg je deze ook van je leverancier.

Ben je net gestart, dan mag je als het masker echt niet meteen het best passende masker voor jou is, dit aan je leverancier voorleggen of je een ander masker mag proberen.

Over deze twee Resmed neusdoppen maskers, Resmed swift FX, Resmed Airfit P10 en zijn opvolger, het volgende:
  • mijn eerste neusdoppen masker was de Resmed Swift FX, prima masker slechts 1 nadeel, het blaast zo hard dat je partner er erg veel last van ondervind en als het tegen de dekens en lakens aankomt dit een storend geluid maakt.
  • Dit is dan ook een reden dat Resmed de opvolger van de Swift FX heeft ontworpen, het Resmed Airfit P10 neusdoppen masker. Ook een prima masker, erg stil en geen voelbare luchtstroom, twee nadelen: Condens in het masker slaat neer op het filter en veroorzaakt verstopping van de gaatjes waardoor het ademen zwaarder gaat worden. Het tweede nadeel, het bandje wordt vrij snel uitgerekt en verouderd daardoor snel, de bijgeleverde clipjes om het in te korten springen 's nachts los. Mogelijk kan ook de slang aan de neusdoppen deze doen kantelen waardoor lekkage kan ontstaan.
  • Resmed heeft hier naar gekeken en de opvolger van de P10 is het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker. Dit masker heeft de slangaansluiting boven op het hoofd met daar de ventilatie uitgang waar 70 % van de uitgeademde lucht het masker verlaat. De lucht wordt via twee kanalen over de wangen naar de neus gevoerd. De kanalen zijn voorzien van fleece hoezen en zijn vastgezet aan het neusdopgedeelte welke ook voorzien is van een ventilatie uitgang. Hier verlaat 30 % van de uitgeademde lucht het masker en deze lucht wordt verspreidt door het Quiet Airfilter. het geluidsniveau bij beide uitlaten is 21 dba en hoor je haast niet. Ook voel je de luchtstroom bij het neusdoppengedeelte vrijwel niet. Het masker is erg stil. De luchtkanalen zijn voorzien van harmonica ribbels die rekbaar zijn. Het frame heeft twee maten Standard en Small, het verschil tussen deze twee is dat het Standard frame 4 cm langer is en vrij groot uitvalt. Er worden twee maten neusdoppen mee geleverd, Small en Medium, Large is, indien nodig, bij de leverancier op aanvraag beschikbaar.
  • Een verwarmde slang kun je bij twee leveranciers voor circa €31,95 aankopen, tenzij je ook een extra zuurstof aansluiting nodig heeft, dan kost deze opeens €159,00 en in mijn ogen is dit erg prijzig voor een kleine aanpassing van het beginstuk van de verwarmde slang.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Cpap apparaat in aanmerking komen

11
Dank voor de berichten! Ik heb een Resmed Airsense 10 Elite Autoset meegekregen en het masker Resmed Airfit P30i. Door jullie reacties had ik om dit masker gevraagd. Mij werd verteld dat ik beter kan starten met de luchtbevochtiger aan omdat dit masker direct in je neus zit en je neusvliezen droog kan worden. We gaan het aankomende nachten meemaken hoe dit bevalt en of deze setup geschikt is voor mij.

Re: Cpap apparaat in aanmerking komen

13
Oké het stond zo op de gebruiksaanwijzing maar het is een Elite. Nu heb ik mijn eerste erop zitten en dat ging prima. Het was even wennen met een masker op en het ademen maar voel me gevoel wel goed geslapen. Nu krijg je een mooi overzichtje te zien op het display wat voor mij nog abra kadabra is. Ik heb totaal geen idee wat goed of slecht is kwa scores. Is hier een makkelijke uitleg van? Of bijvoorbeeld een app voor op je telefoon waar je het kan invullen?
Bijlagen

Re: Cpap apparaat in aanmerking komen

14
De gebruikshandleiding heeft men geschreven voor 2 types de Resmed AirSense 10 AutoSet en de Resmed AirSense 10 Elite, dit omdat deze handleiding vrijwel overeen komt. Op de voorkant van je apparaat rechtsonder staat altijd de naam en daar zal bij jouw dus Elite vermeld staan.

Het is dus een cpap met vaste drukinstellingen. Allereerst wil ik het even hebben over de Periode die je ziet staan in het slaap rapport.

Elke keer als het apparaat van het stroomnet is gehaald en weer op het stroomnet is aangesloten, zal deze periode automatisch op 'Maand' worden teruggezet.

Je ziet dan in het slaap rapport geheel bovenaan de AHI en de gebruikersuren van de afgelopen nacht. Geheel onderaan zie je dan het gemiddelde over de gehele maand. Voor controle over wat de afgelopen nacht je heeft gebracht, kun je beter de periode op 'Dag' zetten.

Je doet dit door naar de periode te gaan in je slaap rapport en dan daar de ronde knop in te drukken. Je kunt dan kiezen uit verschillende opties tot aan een jaargemiddelde toe. Nu je net begonnen bent heeft dit nog geen nut en zoals gezegd kun je voor Dag resultaten beter de periode op 'Dag' zetten. Nogmaals de ronde knop in te drukken om de keuze te bevestigen. Daarna kun je of geheel naar boven gaan om het slaaprapport te verlaten of op de knop met het huisje in te drukken, wat hetzelfde resultaat geeft.

Als je dit gedaan hebt, moet je het volgende weten:

AHI = Apneu Hypopneu Index/uur dus aantal ademstops (apneus geheel geblokkeerde luchtweg) en bijna ademstops (hypopneu deels geblokkeerde luchtweg)
Totale AI = Totale Apneu Index en deze bestaat uit een totaal telling van Obstructief apneu (blokkade luchtweg) + Centraal apneu (open luchtweg)
Centraal apneu is het ontbreken van het ademhalingssignaal vanuit het ademhalingscentrum in de hersenen.

Jouw gegevens: AHI 0.9 / uur, Totale AI 0.6 / uur en Centraal AI 0.6 /uur

AHI = Totale AI + H(ypopneu) dus H = AHI minus Totale AI en dus H = 0.9 minus 0.6 = 0.3 / uur
Totale AI = Obstructief AI + Centraal AI dus Obstructief AI = Totaal AI minus Centraal AI en dus Obstructief AI = 0.6 minus 0.6 = 0.0 /uur.

Jouw AHI bestaat dus uit alleen Centraal apneu 0.6 /uur + Hypopneu 0.3/uur = 0.9 /uur

Je kunt buiten het display om nog op twee andere manieren je gegevens bekijken.
  • Dit kan via de website myAir van Resmed zelf, waar je dagelijks per mail een resultaat van de afgelopen nacht kunt ontvangen en waar je dagelijks kunt inloggen op je account. Dit kan ook via een snelkoppeling op je bureaublad op je mobiele telefoon worden bereikt. (myAir openen op een browser en daarvan een snelkoppeling maken)
  • Dit kan ook via het gratis programma OSCAR plaatsvinden. Je moet dan het sd kaartje uit de Resmed halen, even voor de veiligheid op slot zetten, en deze dan inlezen in het programma Oscar via een slot waarmee je sd kaarten kunt lezen. Oscar is zeer geschikt voor Resmed data.
De website myAir geeft op zijn tijd ook video filmpjes, wanneer het eventueel nodig is, bijvoorbeeld bij masker lekkage. Deze filmpjes en tips kun je ook oproepen en bekijken in de bibliotheek op deze website.

De meeste informatie kun je halen uit OSCAR. Wanneer, hoelang duren ademstops, je ademhaling grafiek met daarin zichtbaar (na enige ervaring) de flow limitation ofwel luchtstroombeperking welke belangrijk is om te kijken of de behandeling ook goed werkzaam is. Een lage AHI score zegt namelijk niet alles en het gaat vooral erom hoe jij je zelf voelt.

Tip: vergeet niet het sd kaartje van het slot te halen en terug te plaatsen in de Resmed. Vergeet je het sd kaartje terug te plaatsen en je komt daar de volgende dag pas achter, dan ontbreekt de gegevens in het Dagrapport in OSCAR en deels in het tabblad Overige in Oscar. De gegevens zijn niet meer te herstellen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Cpap apparaat in aanmerking komen

15
Hallo Kevvibez,

Wat fijn voor u dat u nu ook aan een CPAP apparaat bent gekoppeld.
Ik heb sinds november 2021 eenzelfde apparaat alleen de AUTO versie.

Ik had last van condens in mijn slang en zelfs in mijn neusmaker (ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S).
Hetzelfde masker als u heeft. Ik had ook last van condens in mijn slaapkamer, mijn ramen waren helemaal nat van de condens.

Op dit forum las ik dat je ook zelf een jasje kunt maken voor je slang.
In plaats van zelf een speciale slang te moeten aanschaffen.

Ik heb dat zelf gedaan van goedkope fleece, dubbelgevouwen en er een koker van genaaid.
Het is heel prettig ademen, minder neus- en keelklachten en ook mijn ramen van mijn slaapkamer blijven droog.
In het begin was het wennen omdat de lucht 27 graden is. Maar daar was ik de volgende nacht al aan gewend.

Ik deed het alleen maar omdat ik iets positiefs te doen wilde hebben omdat ik problemen ervaarde met mijn therapie.
Maar het blijkt een heel fijne oplossing te zijn voor problemen waarvan ik niet eens wist dat ze opgelost konden worden. :yum:

Ik wens u heel veel succes en een goede therapie en nachtrust
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021