Goedemiddag,

1
Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben gisteren gestart met de PAP therapie.
Ik heb de Redmed AirSense 10 Elite met Swift FX for her intranasaal masker.
Toen ik ermee oefende vond ik het best wel beangstigend welk effect het teweeg bracht, ik kreeg een hyperventilatie gevoel. En wilde er ook niet meer aan beginnen, zo geschrokken was ik. Doch gisteravond een uur geoefend in de huiskamer en ik vond het al wat meer meevallen, als ik mijn mond maar gesloten houdt. Toen heb ik mij geïnstalleerd voor de nacht maar na 2 uur toch afgezet omdat ik niet in slaap kon vallen omdat het masker bij de slang, aan de voorkant van het neusstuk, lichtjes lucht uitblies. Ik vraag mij af of dat zo hoort? En de banden van het masker zaten niet echt fijn, waarschijnlijk moet ik dat ook nog onder de knie krijgen, daardoor had ik het gevoel dat het niet goed in de neus zat, en dat is ook niet bevorderlijk voor de nachtrust doordat ik insomnia heb. Is dit masker fijn om te starten met de therapie of zijn er maskers die wat gemakkelijker zijn om te starten?
Fijn dat er een forum is met ervaringsdeskundigen. Groet Fidelke.

Re: Goedemiddag,

2
Hoi Fidelke, welkom op het forum.

Het slapen met een cpap apparaat is natuurlijk even wennen.
eigenlijk vind ik dat je een oud masker hebt gekregen. De Resmed Swift Fx is al lang ingehaald door het P30i neusmasker welke veel comfortabeler is.
De Swift heeft gaatjes welke flink lucht door blazen, een (eventuele) partner kan hier flink last van hebben.
Wat men wel eens deed is met een mini tyripje een klein stukje wasemkapfilter voor de gaatjes doen zodat de lucht getemperd verspreid.
Ik zou echter klagen over dit masker en vragen om een Resmed P30i, deze heeft een bovenaansluiting voor de slang en is daardoor veel gerieflijker.
Het probleem met de mond gesloten houden is eventueel op te lossen met een kinband.
Geef dit aan bij je behandelaar, ze kunnen je moeilijk eentje weigeren.
Hou vol, het komt allemaal goed, voor vragen ben je op dit forum aan het juiste adres.
Succes.

Re: Goedemiddag,

3
Fidelke, welkom.

Inderdaad is het Resmed Airfit P30i masker de opvolger van het Resmed Airfit P10 masker. De Resmed Swift FX is de voorloper van het P10 masker.

Als je een poging gaat wagen en dat mag zeker in de eerste zes weken van de therapie om een beter passend masker voor jezelf te krijgen, dan moet je om het Resmed Airfit P30i masker vragen met Frame maat Small. Er bestaat ook een Frame maat Standard, maar die valt erg groot uit en is eigenlijk voor de heren bestemd. Ik heb beiden, maar ik gebruik ook liever de Small versie want die sluit beter aan. De maten van de neusdoppen zijn Small en Medium, deze worden standaard meegeleverd. Mocht je de maat Large nodig hebben, dan moet je deze apart aanvragen bij je leverancier.

Het masker mag niet te strak en niet te los zitten. Beide geven lekkage, ook bij jouw huidige masker. De doppen even uit de neusgaten halen als de cpap aan staat (er ontsnapt een hoop lucht) en dan terugplaatsen. De doppen vormen zich dan aan de vorm van de neusgaten en even je neus optrekken (Denk aan een neus van een konijn) en goed luisteren of je gesis hoort of lucht voelt ontsnappen. Dan eventueel herhalen.
Resmed Airfit P30i masker Resmed Airfit P30i masker

Je hoeft in het begin niet het masker de gehele nacht op te houden, liefst wel, maar je moet ook aan je rust toekomen en niet de gehele nacht wakker blijven liggen met de dwanggedachte dat het slapen moet met het masker. Langzaam opbouwen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Goedemiddag,

4
Henk22 schreef: 20 dec 2021, 22:05 De Resmed Swift Fx is al lang ingehaald door het P30i neusmasker welke veel comfortabeler is.
Dankjewel Henk, bedankt voor de tip, lijkt mij in ieder geval veel beter passend ook. 👍

modedit RM: complete quote ingekort

Re: Goedemiddag,

5
RuudJ schreef: 20 dec 2021, 22:21 Fidelke, welkom.
Ook jij bedankt Ruud, wat fijn uitgelegd. Ik heb net eens het filmpje bekeken van de 30i en het zou voor mij ook denk ik beter passend zijn, heb maar een klein hoofd. Kan ik dit bij de leverancier Vivisol aangeven dat ik deze wil proberen?

modedit RM: complete quote ingekort. Vaak is een quote niet nodig. Als dit wel zo is, bijvoorbeeld met een reactie op een bepaalde vraag, kan de tekst die niet nodig is worden weggehaald. Zodoende leest een bericht 'makkelijker'.

Re: Goedemiddag,

6
Ja, dat kun je doen. Ik zou dit niet direct doen. Geef je zelf nog even een wen periode met het huidige masker en dan in de eerste week van januari contact opnemen met de leverancier. Het is nu razend druk met pakket bezorging en in het nieuwe jaar heeft men vaak weer een nieuw budget voor aanschaf van maskers.

Maar dit moet je natuurlijk helemaal zelf beoordelen hoor. Als het nu niet goed gaat, dan gewoon bellen. Niet wachten tot de eerste afspraak.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar