Nieuw op het forum

1
Hoi,

Wat fijn dat dit forum er is. Ik ben begin november begonnen met mijn apneu behandeling. En wat ben ik er blij mee. Van 25 ademstops per uur, naar 0,4 gemiddeld. Ik kan ook niet meer zonder. Ik heb afgelopen vrijdag geprobeerd om even zonder te slapen, maar dat merkte ik zaterdag gelijk. Nee, dan maar met masker. Meer energie, uitgeruster, sporten gaat beter, minder spierklachten en stabielere bloeddruk. Ik ben nu 7 weken bezig. Erg blij mee. Zijn er nadelen? Ja, droge ogen..maar daar heb ik nu druppels voor gekocht. Hoofdpijn, maar dat wordt ook al anders. En af en toe misselijk, maar na een crackertje eten is dat ook weer opgelost. Er veranderen natuurlijk ook wel wat processen. Ik ben benieuwd of mijn stofwisseling nu ook verbeterd.

Groetjes

Re: Nieuw op het forum

2
Welkom Mickie,

Goed om te lezen dat het zo goed gaat. Die droge ogen, dat is (als je dit voor de behandeling niet had) een teken dat er waarschijnlijk lucht ontsnapt vanonder het masker richting de ogen. Dit is een teken dat je daar extra aandacht aan moet besteden. Los dit probleem op, vraag om een ander masker als dit niet met het huidige masker lukt. Zeker in het begin kun je niet verwachten dat je meteen het juiste masker ontvangt. Lucht in de ogen kan de ogen uitdrogen , maar kan vooral schadelijk zijn voor de traanbuizen. Als eventuele oplossing op de korte termijn zou je een slaapmasker kunnen gaan dragen. Dit beschermt de ogen. Daarna kun je naar een ander masker omkijken. Een neus- of neusdoppen masker waarbij de lucht via de neus wordt toegevoerd is vaak beter dan een full face masker, waarbij de lucht vaak toch via de mond wordt toegevoerd. via de mond geeft vaak ook een zeer uitgedroogde mond en keelholte. Deze kan kurkdroog aanvoelen.

Dus onderneem actie wat de ogen betreft liefst zo snel mogelijk. Op de leverancier moet je nu met de feestdagen niet te snel rekenen wat maskers betreft.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw op het forum

3
Dank je voor je reactie. Ik heb vannacht voor het eerst geslapen met een neusdoppen masker. Dat was al veel beter en ik die al jaren elke dag om 06.30 wakker wordt.. ook in de weekenden., werd opeens om 08.30 uur wakker. Wat heerlijk, en uitgerust!! Ik ga er vanuit dat de ogen ook wat minder droog zullen worden.