Oscar en apneu newby.

1
Hallo,

Ik heb een resmed 10 AutoSet. ik heb de gegevens in Oscar en ben eigenlijk benieuwd of je uit Oscar kan halen wanneer je slaapt en in welke slaap fase je zit. Ik moet namelijk erg wennen aan zo'n masker, lig naar mijn idee lang wakker, maar weet niet wanneer ik in slaap val.

Als de input van de resmed niet genoeg wat heb i nog meer nodig in Oscar omdat inzichtelijk te krijgen?

Met vriendelijke groet,

Richard

Re: Oscar en apneu newby.

2
Zo'n vraag kan je eigenlijk alleen betrouwbaar beantwoorden met een analyse van hersengolven.

Maar met OSCAR is er een trucje: ik adem als ik wakker ben trager en dieper, ongeveer 10 bpm. Als ik slaap dan adem ik 15 bpm. Dus ik kan aan de hand van de ademhalingsfrequentie afleiden wanneer ik wakker ben.

De ademhalingsgolfvorm is ook heel onregelmatig en "lelijk" vergeleken met die tijdens de slaap.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Oscar en apneu newby.

3
In Oscar kun je vaak aan de adem(teug)volume zien of je wakker bent of slaapt. Zoals PLP ook al aangaf, adem je minder per minuut qua ademhaling, maar wel dieper dus met een hogere adem(teug)volume.

In Oscar kun je hulplijnen instellen in het tabblad Dagrapport. Dit doe je door op het vlak bij de grafiektitel links te gaan staan en dan te klikken met de rechtermuisknop. Je ziet dan een menu met meerdere mogelijkheden. Handig is apneu markeringen aan te zetten en ook de Stippellijnen, vooral de mediaan lijn is een handig hulpmiddel.

Bij de ademfrequentie zit je dan onder de mediaanlijn, dan is dit vaak een teken dat je frequentie lager is, dus minder ademhaling en als dan de ademvolume boven de mediaanlijn zit en blijft, heb je een hoger teugvolume en vaak ben je dan in wakkere toestand.

Verder zou je bij de Resmed Airsense 10 AutoSet ook indien je gebruikt maakt van de Aanlooptijd, deze op Auto stand kunnen zetten. De Resmed verhoogt dan de druk pas vanaf het moment dat je in slaap gevallen bent.

Je ziet dan de druk lijn stijgen van de startdruk naar de minimum ingestelde druk of vaste druk. Je kunt dan precies zien hoelang het duurt voordat je in slaap bent gevallen en je herkent ook de ademfrequentie en ademvolume wanneer je in slaap bent gevallen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar