Ervaringen met AirFit F30I

1
Hallo allemaal,

Sinds een dikke week slaap ik met een cpap. Eerst heb ik het AirFit F20 masker gebruikt. Ik was vrij snel aan dit masker gewend maar kreeg helaas ook al snel drukplekken op mijn neus. Daarom de overstap gemaakt naar de AirFit F30I. Ik lees er veel positieve dingen over maar ik kan er niet aan wennen. Het maakt meer geluid, lekt eerder en ik voel constant een heftige koude luchtstroom richting mijn ogen. Het is me nog niet gelukt om met dit masker in slaap te vallen.
Herkent iemand dit of heeft iemand tips ?
Alvast bedankt.
Groetjes van Chantal

Re: Ervaringen met AirFit F30I

2
Chantal, welke maat frame heb jij? Standaard of Small, dit staat waarschijnlijk boven op de rand bij de slangaansluiting. Voor vrouwen is vaak het small frame het beste. Het standaard frame valt nogal groot uit. Verder, heb je de juiste maat under the nose en over de mond masker in gebruik?

Je kunt nadat je het masker op hebt gedaan en de cpap staat aan, dan nog even lichtjes het neus en mond gedeelte iets van het gezicht afhalen en daarna terugplaatsen. Dit laat het siliconen rand zich vormen aan de vorm van je gezicht. Even je neus optrekken, als een konijn, om te voelen of er lucht ontsnapt of te horen naar gesis van ontsnappende lucht.

Dit laatste wordt niet verteld in onderstaande video, maar is meer een ervaring wat kan helpen om het masker lek vrij te maken.


Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ervaringen met AirFit F30I

3
Hallo Ruud,
Bedankt voor je snelle reactie en de video. Ik zal kijken of ik de maataanduiding van het frame kan zien.
Het mond/neusgedeelte hebben ze opgemeten in het ziekenhuis en aan de hand daarvan hebben ze de juiste maat gekozen.
Het mond/neusgedeelte geeft me ook een claustrofobisch gevoel, meer dan bij mijn vorig volgelaatmasker.
Vannacht heb ik weer met mijn eerste masker geslapen maar ook dat wende weer moeilijk. Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat het allemaal eerder zou wennen maar ik vrees dat ik wat meer geduld zal moeten hebben.
Ik heb van Resmed speciale neuspads besteld om drukplekken te voorkomen. Hopelijk gaat dat helpen.
Groeten van Chantal

Re: Ervaringen met AirFit F30I

4
Het mond/neusgedeelte hebben ze opgemeten in het ziekenhuis en aan de hand daarvan hebben ze de juiste maat gekozen.
Een masker dragen is net als fietsen, dat moet je zelf bepalen (na een leerproces) net zoals iemand niet je fietsstuur al rijdend kan pakken.

Had geen FitPack gekregen? Daar zitten alle beschikbare maten van mond/neus kussens in. Het kan zijn dat uw leverancier de rest van de maskerkussens heeft ingenomen om los te verkopen voor meer winst. U heeft daar echter wel recht op omdat ze de kosten van het totale FitPack declareren bij de verzekering.

Vermeld voor de zekerheid het REF nummer van de plastic zak van ResMed, dan kunnen we het type controleren.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i