Net gediagnosticeerd met slaapapneu

1
Hallo,

Ik heb vrijdag te horen gekregen dat ik slaapapneu heb.
Het was telefonische afspraak die nog geen tien minuten geduurd heeft. De arts heeft eigenlijk niet echt uitgelegd wat er nou precies aan de hand is, dus ik vroeg me af iemand dit kan doen

Ik stop 42 keer per uur met ademen. Is dit veel? Hoe slecht is dit?
Normaal is mijn zuurstof 100% maar snachts zakt hij tot 80%, ik weet niet hoe vaak en hoe lang hij zo laag is. Is dit erg, kan dit kwaad of komt dat vaker voor bij slaapapneu?

Verder komen ze maandag een cpap brengen. Heeft er iemand tips. Zijn er vragen die handig zijn om te stellen.

Ik hoop dat het werkt en ik beter slaap en het minder benauwd heb.

Re: Net gediagnosticeerd met slaapapneu

2
Slaapapneu kan meerdere oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak is een obstructie in de luchtwegen. We spreken dan van OSAS (Obstructief Slaapapneu Syndroom). Die obstructie kan in je neus of keel zitten of verder omlaag. Als je slaapt wordt het weefsel rond je luchtwegen slapper en blokkeert de luchtstroom. De andere vorm is centrale apneu (CSAS). Je hersens "vergeten" op een gegeven moment gewoon adem te halen terwijl je luchtwegen gewoon open zijn. Die vorm komt veel minder voor.

Het meest vervelende effect van slaapapneu is dat je hersens zuurstofgebrek detecteren en je dan maar wakker of "bijna wakker" maken. In dat laatste geval merk je er niks van, maar je komt de hele nacht niet in een diepe slaap en je wordt de volgende ochtend gebroken wakker terwijl je toch denkt dat je geslapen hebt.

Je hebt een AHI van 42. Dat is vrij ernstig. Er zitten 60 minuten in een uur. Bijna iedere minuut stop je met ademen en neemt de hoeveelheid zuurstof in je bloed af. Bij een gezond persoon zit de zuurstofsaturatie rond de 97% (niet 100%). Dokters gaan zich zorgen maken als je onder de 90% komt. Bergbeklimmers hebben boven op een berg vaak veel minder zuurstof in hun bloed, maar die zijn daar dan ook op getraind. Gevolg van langdurig zuurstoftekort is dat al je organen en aders daaronder kunnen gaan lijden. Een korte tijd met zo weinig zuurstof is niet zo erg, maar als het iedere nacht gebeurt geeft dat schade op allerlei plekken in je lichaam. Bovendien kun je problemen krijgen met het verwerken van voedsel, waardoor je gewicht toeneemt. En dat is weer een oorzaak voor ernstiger slaapapneu: meer weefsel rond je luchtweg betekent dat je sneller een obstructie krijgt.

Tip voor de cpap: de cpap is niet zo belangrijk. De ingestelde druk en de vorm van het masker wel. Is de druk te laag, dan wordt inademen lastig. Is de druk te hoog, dan kun je niet goed uitademen. In beide gevallen wil je 's nachts het masker afdoen en mislukt de therapie daardoor. Hetzelfde gebeurt als je masker niet goed aansluit op je gezicht en gaat lekken. Je krijgt dan effectief minder druk op je neus en dan werkt de therapie niet goed. Bovendien kan er lucht in je ogen blazen en dat kan op den duur leiden tot oogontstekingen.

Beste tip dus: blijf de leverancier lastigvallen totdat de therapie voor jou werkt. Ander masker, andere druk, enz., net zolang tot het werkt. Bij mij ging dat in één keer goed, maar bij anderen wordt het soms een echt drama.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Net gediagnosticeerd met slaapapneu

4
Peter vdS schreef: 02 jan 2022, 12:02 Tip voor de cpap: de cpap is niet zo belangrijk.
Nee. Accepteer niets anders dan een ResMed Airsense10 Autoset. De non-bilevel Dreamstations zijn echt ruk. De Airsenses hebben EPR, wat een beperkte vorm van bilevel is, dat de ademhalingsinspanning loskoppelt van de basisdruk. Dus met EPR bijvoorbeeld op 3 maakt het niet uit of je basisdruk 5 of 10 of 15 etc. is, inspanning blijft "EPR 3." Ik lust er zelf wel pap van, ik heb een Bilevel model die nog hoger gaan (DSX900 AutoSV) op standje 5. Altijd lekker makkelijk ademen alsof het de open lucht is.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Net gediagnosticeerd met slaapapneu

5
Nog een tip: Vraag bij je behandelaar om een kopie van je slaaptest rapport. Daar staat veel informatie in die erg nuttig is om te weten, geeft niets als je het nog niet begrijpt, maar het zijn jouw medische gegevens waar je recht op hebt en waaruit jij of een ander met meer kennis een hoop informatie kan halen die weer nuttig kan zijn om de behandeling te verbeteren.

Gewoon erom vragen en laat het je via e-mail toesturen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Net gediagnosticeerd met slaapapneu

6
Goede tip van Ruud je rapport op te vragen, na een tijdje begrijp je dit vanzelf. Ik kreeg hem ook zonder problemen van MMC Eindhoven.

Wat CPAP betreft heb ik alleen ervaring met de ResMed 10 AutoSet, maar na 6 maanden therapie en veel lezen lijkt dit toch wel de gouden standaard (of de opvolger, de 11).

Dit forum zal onmisbaar zijn en ik ben ook meteen lid van de vereniging geworden. Mijn therapie loopt voor geen meter, en dit forum zit vol met tips en gedeelde kennis, dus die gebruik ik ook veel.

Welkom bij de club!
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Net gediagnosticeerd met slaapapneu

7
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik heb vanochtend de CPAP gekregen en hem al even uitgeprobeerd. Het viel me heel erg mee, het is allemaal een stuk comfortabeler dan ik had verwacht.
Vannacht is de eerste nacht, ik laat jullie weten hoe het is gegaan.
Verder heb ik nog een vraag, hoe maken jullie je masker elke dag schoon. Kan ik gewoon van die wegwerp schoonmaak doekjes gebruiken? Ik heb geen zin om elke ochtend een sopje te maken.

Re: Net gediagnosticeerd met slaapapneu

8
Ik zet een stroompje lauw warm water aan, maak het masker gezichtscontactpunt nat, druppel Dreft op een vinger en gewoon schoonboenen. Dan de Dreft weghalen door met mijn vingers het masker te "masseren". Als het stroef voelt is de Dreft weg, naspoelen, en dan goed drogen met een tissue. Zo doe ik het, elke dag, therapietrouw als ik ben. Met een N20 masker.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Net gediagnosticeerd met slaapapneu

10
Ik heb nu drie nachten met CPAP geslapen. Het masker zit goed en ik heb geen last van de druk. De eerste twee nachten heb ik heel slecht geslapen. Het duurde heel lang tot ik in slaap viel en ik ben vaak wakker geworden. Maar dat heb ik altijd, ik heb dus niet het gevoel dat het door de CPAP komt. Vannacht heb ik heerlijk geslapen. Ik word nog wel elke keer wakker met hoofdpijn en een hoofd vol met watten, hopelijk veranderen dat nog. Ik heb gisteren de booster prik gehad en ben nu niet helemaal fit dus vanavond vroeg naar bed.

Re: Net gediagnosticeerd met slaapapneu

11
Ook de boosterprik kan verkeerd vallen en je voor 1 of 2 dagen beroerd laten voelen. Sterkte en bedenk, Rome is ook niet op 1 dag gebouwd, dus als het slapen niet wil lukken, blijf dan niet de gehele nacht proberen. Morgen is er weer een dag die je door moet komen en ook weer een nieuwe kans in de nacht om langer te slapen met de cpap.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar