Slecht slapen met CPA

1
Enige jaren geleden ben ik over gestapt naar een ander merk CPAP. Vanaf de eerste dag heb ik problemen met slapen. Dit ondanks dat ik al jaren gewend was aan het slapen met een cpap.

Ik dacht eerst dat het aan mezelf lag dat ik moest wennen. Maar de laatste tijd word ik in de nacht wakker dat ik gewoon de weg kwijt ben. Volledig gedessorienteerd. Dan kan ik met moeite realistisch denken, Ik wordt wakker en voel een niet verklaarbare warmte. Geen koorts maar meer of dat mijn bloed te warm is en door mijn lichaam stroomt. Ga dan uit ben en loop onrustig rond maar zeer zeker niet in paniek.

Doordat ik het vaker mee maak raak ik niet meer in paniek maar wacht dan zonder het dragen van de CPAP maar gewoon af. Na verloop van tijd val ik weer extreem vermoeid in slaap. Het is wel erg beangstigend en kantje boord om hulpverlening in te schakelen.

Ik heb dit laten onderzoeken maar op deze momenten lijkt alles in orde.

Tot ik vorig jaar bloed heb laten prikken. Hier werden met name een PO2 van 2,6 kPa gemeten en de SvO2 van 34%. Dit zegt mij niets maar misschien dat op dit forum hier mij in kan helpen.

Ik Hoop op een reactie.

Re: Slecht slapen met CPA

2
Hoi,

Enkele jaren niet goed slapen met een andere cpap is erg lang.
kon je behandelaar niet helpen met oplossen van het probleem?
Gedesoriënteerd zijn en extreem vermoeid klinkt toch zeer ernstig.
Ik ken je situatie niet maar zou adviseren onmiddellijk stappen te ondernemen.
Vraag hulp bij de behandelaar of huisarts, laat je eventueel doorverwijzen maar laat dit niet voortbestaan.

Re: Slecht slapen met CPA

3
Het is voor ons onmogelijk om inhoudelijke suggesties te maken als we niet weten welke apparatuur (fabrikant, model, typenummer) u had, en welke u nu heeft.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Slecht slapen met CPA

6
Maak je bij deze Resmed Cpap ook gebruik van de EPR functie die de druk tijdens de uitademing kan verlagen?

Dit is een andere functie dan de SensAwake functie die de druk verlaagd op het moment dat het apparaat meet dat de gebruiker een arousal dreigt te krijgen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar