Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

81
nacht 2, prima nacht, hartslag gemeten gemid 55 max 85 (af en toe testen)
verschillen tussen VAuto en ASV na 2 nachten
- hoofdpijn is weg
- druk rondom hoofd is weg
- algeheel gevoel fitter, helder in hoofd en lijf.

Met de VAuto had altijd het "gevoel" dat aan het eind nog winst was te behalen. Ik vergeleek het bij de longarts eens met: je bent er bijna, de finish zie je al, maar op dat laatste stukje is de batterij leeg. (dus je komt er wel, maar helemaal leeg.. en dan duurt herstellen te lang).
nog een beetje meer spelen met die ps 2 is te laag, 3 ook, maar 4 is teveel.

en dit is: luchtstroomsterkte.

Hoe ziet een ideale grafiek met luchtstroomsterkte eruit?

fijne waai dag!


NB: ik ben verkouden, dat ademt ook niet super makkelijk
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

82
Gerrit, de ideale stroomsterkte grafiek zal je meestal niet bereiken, er is altijd wel wat, maar dat wat je toont in je afbeelding ziet er al behoorlijk goed uit en als dit nu de gehele nacht zo zou zijn dan benader je het wel.
nog een beetje meer spelen met die ps 2 is te laag, 3 ook, maar 4 is teveel.
Dit snap ik niet, hoe kom je aan 2, 3 en 4?

Ik zie een PS staan van 10,0 minus 3,6 = 6,4 cmh2o

Verder zie je in de tabel in de linker kolom op tabblad Dagrapport staan Stroombep(erking) bij 99.5 % 0.50 staan. Hoe lager dit getal is hoe beter de flow limitation, dus de ronde top van de inademing.

Verder heb je kans dat mogelijk ook voor de MAC al versie 1.3.1 van Oscar aanwezig is. Verbetering die mij opviel was in het tabblad Statistieken de mogelijkheid om te kiezen voor Tijdspanne. hier kun je zelf de datumperiode kiezen en kun je op die wijze zien wat de AHI score was over een bepaalde periode.

Tip: Ga met de cursor op de Grafiektitels staan aan de linker kant in het tabblad Dagrapport.

Je ziet een handje verschijnen. Als je nu op de rechtermuisknop klikt, dan opent zich een nieuw menu. Je kunt nu alle events weergeven in de grafiek en je kunt ook de horizontale lijnen weergeven, waarbij de mediumlijn en de 24 liter rode lek lijn erg handig zijn. Ook de schaal van de Y-as kun je daar aanpassen.

Als je het handje zie en je drukt op de linkermuisknop en houd die ingedrukt, dan zie je een vuist verschijnen en opdat moment kun je grafieken van boven naar onderen en vice versa verschuiven.

Dubbelklikken met de linkermuisknop is de grafiek vastpinnen en deze kun je weer loskoppelen via de rechtermuisknop en dan kiezen voor grafiek losmaken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

83
@RuudJ ik vol je niet helemaal. In de screenshot staat minPS op 3.6 met een maximum van 10.

In de ademhalingscurve in het losse plaatje zie ik geen flow limitation meer, chapeau! Andere signalen ook goed om te horen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

84
RuudJ schreef: 31 jan 2022, 09:09 Dit snap ik niet, hoe kom je aan 2, 3 en 4?

Ik zie een PS staan van 10,0 minus 3,6 = 6,4 cmh2o

Verder zie je in de tabel in de linker kolom op tabblad Dagrapport staan Stroombep(erking) bij 99.5 % 0.50 staan. Hoe lager dit getal is hoe beter de flow limitation, dus de ronde top van de inademing.
Ik bedoel met 2.0 3.0 4.0 de minimale waarde van PS (instelling)

Ik had smiddags met 10 - 2 = 8 cmh2o en 10 - 3 = 7 cmh2o getest.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

87
neuteboomg schreef: 31 jan 2022, 09:22 Ik had smiddags met 10 - 2 = 8 cmh2o en 10 - 3 = 7 cmh2o getest.
Deze manier van rekenen klopt niet. minPS en maxPS geven het werkgebied van PS aan, waarbij je altijd begint bij minPS en zo nodig verhoogt hij (ASV algo). De PS van het moment komt bovenop de EPAP van het moment. Het werkgebied van EPAP is minEPAP tot (maxIPAP - maxPS)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

88
De PS instellingen geven de lengte van het bereik aan waarin de machine Ipap kan geven.
De standaard instelling is al een hele goede.
EPAP min is 4, EPAP max is 10, PS min is 3 en PS max is 10.
Wat zou er gebeuren als je PS min op 3 zou zetten en PS max op 4.
Je Ipap zou beginnen op 7 en EPAP op 4
Nou krijg je een apneu welke opgelost moet worden. Nu kan de machine maximaal tot 14cm/WK gaan want EPAP max (10) plus PS max (4) maakt maximaal 14 cm/WK.
Dus is het maar de vraag of hij opgelost gaat worden.
Vandaar liefst een groot bereik, de machine zoekt zelf de goede instelling (Auto)
Hij tast je adem ook zelf af om in een werkbaar bereik te komen.
En inderdaad PS is geen rekensom.
Zo heb ik de instelling begrepen.

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

89
@Henk22 het klopt nog net niet helemaal want de instelling heeft een IPAPmax, niet een EPAPmax.

EDIT: Dit maakt OSCAR ervan, dus niet een instelling uit het menu.
Laatst gewijzigd door persluchtpiraat op 31 jan 2022, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

92
Henk22 schreef: 31 jan 2022, 09:48 Volgens mij is PSmin3,6 en PSmax 10 de range waarin het apparaat mag werken om Ipap op te bouwen.

Ik vind de ademgrafiek super om te zien.
De hamvraag is: hoe goed voelt het!
Felicitaties voor jullie :+1: :+1:
het voelt bijzonder goed.

Instellingen opzetten is niet zo eenvoudig.
Zelfs Ruud en PLP lijken soms langs elkaar heen te praten.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

93
RuudJ schreef: 31 jan 2022, 12:30 PLP, de ASV heeft een EPAP en een IPAP met PS min en PS Max.
De ASVAUTO heeft een EPAP min en EPAP Max instelling met PS min en PS Max. Zodoende dus ook IPAP min en IPAP Max.
en de AirCurve 10 VAuto, heeft een EPAP min en IPAP max en een vaste PS
snappen we dit nog?
bizar om te ontdekken hoe verschillend de resmed apparaten zijn.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

94
RuudJ schreef: 31 jan 2022, 12:30 PLP, de ASV heeft een EPAP en een IPAP met PS min en PS Max.
Incorrect.
ding-027.png ding-027.png 1062 keer bekeken 21.24 KiB
RuudJ schreef: Zodoende dus ook IPAP min en IPAP Max.
Dat maakt OSCAR er kennelijk van, want dat zijn niet de instellingen van het menu. De DSX900 heeft trouwens wel daadwerkelijk een IPAPmax instelling.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

95
neuteboomg schreef:het voelt bijzonder goed.
Ik kan hierop alleen maar zeggen, prachtig resultaat dan. Nu hoef je daarover niet meer in het ongewisse te zitten.

De instellingen zijn individueel natuurlijk. Door veel lezen heb ik het langzaam doorgrond, daarbij wel voorzichtig zijn met aan knoppen te draaien.
Zo volgde ik eens een discussie op Apneaboard over het instellen, heel leerzaam.

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik in eerste instantie alles op fabrieksinstelling heb gezet en gewoon ben gaan liggen en afwachten wat er gebeurd.
De machine ging aan en na een kleine tijd merkte ik dat hij actief werd. Voor mij geen reden om iets te veranderen omdat hij goed aanvoelde en ik in no time sliep.
Oscar bekijkend zag ik dat er schommelingen in de druk grafiek zaten, dat was voor mij een teken dat de automatische functie intelligent genoeg is om alles aan over te laten.
Het enige wat ik voorzichtig verander is EPAP min omdat ik 4cm/WK te laag vind om uit te ademen. Dat Ipap dan ook hoger begint weet ik maar totaal geen last van, desnoods zou ik dat kunnen verlagen.
Ergo, ik draai zo min mogelijk aan instellingen, om eerlijk te wezen zat ik bij de Cpap regelmatig druk te veranderen.

Je komt er wel!

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

97
Ik moet even terugkomen op wat ik eerder heb gezegd:

De ASV/ ASVAUTO heeft geen IPAP instellingen, wel dus EPAP met PS min en PS max (ASV) en EPAP min en EPAP max met PS min en PS max (ASVAUTO)
Display Resmed AirCurve in ASVAUTO stand Display Resmed AirCurve in ASVAUTO stand
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

99
Hoi Neuteboom, ook weer uitgewaaid daar :blush:

Ik denk dat het moeilijk word om achter de gemiddelde PS te komen omdat dit een samenspel met Epap is om Ipap te maken.
De machine werkt volgens mij zo dat dit continu variabel is.
Er zal wel een gemiddelde zijn maar dat is altijd een combinatie van een bepaalde EPAP met daarbovenop een bepaalde PS, dus een gemiddelde Ipap en dat doet de machine uit zichzelf want hij kijkt continu naar hoe jouw ademhaling even daarvoor was.

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

100
In Zwolle was Storm Corrie een storm in een glas water :-)

Tijdens de werking van de machine, zie ik wel in scherm 1/2 dat de PS heen en weer gaat (qua waarde). Dus vandaar de vraag of ik ergens een gemiddelde kon achterhalen.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV