Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

122
Henk22 schreef: 04 feb 2022, 11:17 Wel heb ik een hele discussie gehad over mijn ASV, want ze konden mijn gegevens natuurlijk niet inzien.
Ik heb aangegeven dat ik het risico voor mezelf neem en hun wel gegevens via mail wil sturen. Dat kon niet nou klaar dan.
Ik zal de rest besparen want anders wordt het een heel lang verhaal, maar het viel mij mee dat de verstandhouding redelijk goed bleef.
Binnenkort toch maar eens weer switchen van masker.
Als de verstandhouding maar goed blijft, welk ziekenhuis eigenlijk?

Ja, die lekkage is en blijft een dingetje.
Heb jij ooit een N20 geprobeerd met een Soft Touch.
Ik hoop dat resmed die (F)30(i) serie nog gaat ontwikkelen met een soft touch, dat zou wel eens een oplossing kunnen zijn.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

123
neuteboomg schreef: Als de verstandhouding maar goed blijft, welk ziekenhuis eigenlijk?
Voor mij is dat Nij Smellinghe in Drachten.
Ik heb vorig jaar een korte belafspraak gehad met hun, dat ging meer over de medicatie dan over de Cpap.

Mijn discussie over de ASV was met een medewerker van Medidis, deze zou even mijn gegevens inzien. Je begrijpt wel dat er dan heel wat mist, dus heb ik het meteen maar verteld van mijn aankoop.
Na wat waarschuwingen over hoge druk en andere dingetjes was het gesprek daarover wel klaar.

Ik bekijk het zo. Zolang mijn zorgverzekeraar blijft vergoeden, beuren zij geld en hebben ze geen enkele reden om mij benodigdheden te weigeren.

De N20 heb ik nooit geprobeerd.
Als ik eerlijk ben wil ik het liefst een middenweg tussen comfort en score want goed slapen is ook zeer belangrijk.

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

124
Die N20 met soft touch sluit goed om mijn neus. Ik ben een zijslaper dus die N20 voldoet goed.
Vooral het neuskussen met soft touch is een uitkomst. Ik krijg er geen jeuk of uitslag van. Gelukkig vergoed mijn zorgverzekering er 12 p/jr.

Die F30(i) is zo massief en drukt overal tegenaan.

Het ideale masker bestaat ws niet.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

125
die lekkage is wel een issue geworden

Hebben de andere gebruikers van ASV machines dat nu ook?

In de lekstatistiek zat ik altijd tussen 0,76 (gemid) 95% 4,8 percentage tijd boven de lekstr.sterktegrens 0,18%

En dat schiet nu ineens door het plafond met 6.14 24.00 (95%) 3,81% (boven de lekstr.sterkte grens)
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

126
Het is moeilijker dan met de cpap om lekkage binnen de norm te houden.
Ik ben nog steeds zoekende naar verbetering.
Gebruik ik de F30 dan heb ik echt 0,0 AHI score en 1 a 2 liter lek.
Nadeel is een (te) strak zittend masker en vele luchtpufjes langs mond en kin welke me wakker houden.
Dan heb ik een F&P Vitera aangevraagd vanwege de vele goede recensies en die ligt ook al weer op de plank.
Met dit masker minder lek, maar veel masker aan mijn hoofd waardoor slecht slapen.
Mijn favoriet blijft de P30I, maar deze zit op de grens van goed en/of net te veel lek.
Zoals eerder gezegd kan ik met de faceformer met regelmatig gebruik de mond vrij makkelijk dichthouden, maar het word me te intensief.
Dan heb ik nog kinbandjes liggen, alleen maken die dat mijn huid donker gaat verkleuren.
Dit gaat me te ver, dus geen kinbanden meer.
Momenteel slaap ik alleen met de P30i en accepteer dat ik wat meer AHI oploop.
Ik voel me er smorgens niet minder door, daarbij bestaat de AHI alleen uit hypopneus.
Misschien dat de astma en mijn kleinere longinhoud hier ook een rol bij spelen.
Kortom het blijft sappelen, maar voorlopig vind ik het wel welletjes.

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

127
Henk, ook ik heb nog steeds last van lekkage met de P30i, maar blijf dit masker toch nog steeds het beste vinden. De lekkage schommelt tussen meestal tussen 10 en 35 liter per minuut. De stroombeperking zit vaak tussen 0,23 en 0,60 in. Ik gebruik momenteel twee kinbanden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

132
een overzicht van 2 weken slapen met ASV.

Met de VPAPAuto zat ik al laag qua AHI (1.1 over 12mnd)
Maar met de ASV zakt zelfs mijn AHI nog. Elke nacht bijna 0,3 (de laatste 11dgn 0,55)

Goed, de test is geslaagd, het doel was: verminderen van rest-klachten.
- fit wakker worden
- hele dag fit/helder blijven.
- hoofdpijnklachten verlagen
- beter inslapen en geen "slik- en/of stikmomenten" hebben bij inslapen

al deze "rest-klachten" zijn weg of zodanig verminderd dat het bijna geen naam meer mag hebben.

Tip voor iedereen, neem die rest klachten serieus, ook al zegt de longarts/verpleegkundige dat die tussen de oren zitten.

De laatste test staat gepland komende woensdag of donderdag en dan maak ik de balans op.

Mijn ASV blijft!

NB ik ben benieuwd naar de komende nachten, ivm de laatst geplande test, "moet ik nu weer een paar nachten slapen met de VPAPAuto (Bipap), dus even afwachten of de rest-klachten nu wegblijven of terugkomen.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

133
Gezien de Hypopneus en de nog aanwezige UA zou je moeten overwegen om de EPAP druk in stapjes hoger te laten zetten. Ik denk dat de AHI dan nog meer zal dalen. Overleg dit met je arts.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

135
RuudJ schreef: 01 mar 2022, 00:38 Gezien de Hypopneus en de nog aanwezige UA zou je moeten overwegen om de EPAP druk in stapjes hoger te laten zetten. Ik denk dat de AHI dan nog meer zal dalen. Overleg dit met je arts.
thxs, ga ik doen.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV