is de druk bij lekkage anders

1
ik heb een "lage " druk, nl 5.8. Maar mijn vraag is, als je lekkage hebt, gaat dan de druk omhoog, blijft hij hetzelfde, of wordt hij verlaagd? Ik word of ben dan benauwd met het masker op, maar als ik wat lekkage maak, gaat het in- en uitademen beter. Ben dan minder benauwd. Mijn AHi's liggen meestal beneden de 5. Heb dus veel lekkage
groetjes Pauline
ik heb een Res Med air sense 10, en een masker van Res Med Wisp.
http://www.cpap.nl/c-698316/resmed/

Re: is de druk bij lekkage anders

2
pauline schreef: 09 jan 2022, 14:38 ik heb een "lage " druk, nl 5.8. Maar mijn vraag is, als je lekkage hebt, gaat dan de druk omhoog, blijft hij hetzelfde, of wordt hij verlaagd?
De target druk zal niet veranderen als de CPAP lekkage constateert. Wel zal de CPAP de luchttoevoer verhogen om te proberen de target druk te handhaven binnen het vermogen van de motor/turbine.
pauline schreef: 09 jan 2022, 14:38 Ik word of ben dan benauwd met het masker op, maar als ik wat lekkage maak, gaat het in- en uitademen beter.
Dat kan maar een ding betekenen: de lekkage is overmatig, waardoor de CPAP niet in staat is de target druk te handhaven waardoor de druk in het masker daadwerkelijk daalt.

Heeft u een ResMed Airsense10? Als dit een structureel probleem is raad ik u warm aan om EPR aan te zetten en dan uw druk te verhogen met hetzelfde aantal als de EPR instelling. Dus EPR 1 = druk naar 6.8, EPR 2 druk naar 7.8 en EPR 3 met druk naar 8.8.

U kunt zelf kijken of EPR 1 al voldoende is, en naar smaak eventueel hogere EPR instellingen proberen.

Heeft u geen ResMed, of komt u er met EPR 3 toch nog niet uit, dan raad ik u BiPAP warm aan. Met BiPAP is het ademen altijd zo makkelijk (of nog makkelijker) dan ademen in de open lucht.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: is de druk bij lekkage anders

3
Vanwege allergie zet het neus/keelslijmvlies op, waardoor beperkte doorgang van de lucht. Na 1 1/2 jaar kwam ik erachter na van alles geprobeerd te hebben wat de oorzaak kon zijn, dat het de puf was die ik gebruikte voor mijn COPD. Dus ja als het slijmvlies opgezet is, kan de lucht er ook niet goed door, wat te verhelpen was met een neusdruppel, maar dat mag je niet te lang.
Ik gebruik de puf nu 1 maand niet meer, nog wel een andere geprobeerd, voorgeschreven door een longverpleegkundige, maar met hetzelfde resultaat, en de doorgang van de neus is vrij. Wel mis ik mijn puf wel. Mijn AHi's waren ook heel hoog, zelfs een keer 50. Op sleepy head, was het een blauwe streepjescode. Nu is mijn AHi beneden de 5. Wel met lekkage dus. Maar dat had ik ook met die hoge AHi's. Ik heb 3 dagen in het Vu gelegen voor onderzoek naar chronische pulmonale hypertensie, door NKO- professor, wat ook vast gesteld is, en dus ook een nacht gecontroleerd op de apneus, en die gaf ook aan om over te gaan op de BIPAP, maar mijn longarts vindt dat niet nodig.
Ik weet niet wat EPR is. Ik heb zelf het idee dat de druk nog te hoog staat, maar inderdaad het uitademen gaat dan moeilijk net alsof de lucht er niet uit kan, vandaar de lekkage. Ik moet er nog iets bijzeggen, dat ik 1 week voordat ik ontdekte dat het de puf was, een belafspraak had met mijn longarts. Geprobeerd om opnieuw een afspraak te maken met de longarts kon niet, want ik had net een afspraak gehad. Ik mijn bevinding gezegd, maar nee ik kon geen afspraak maken, terwijl zij toch degene is die de gegevens bij de hand heeft, en van het probleem af weet.
ik heb inderdaad een Res Med air sense 10, en een masker van Res Med Wisp.
groetjes Pauline
ik heb een Res Med air sense 10, en een masker van Res Med Wisp.
http://www.cpap.nl/c-698316/resmed/

Re: is de druk bij lekkage anders

4
pauline schreef: 09 jan 2022, 17:52 en die gaf ook aan om over te gaan op de BIPAP, maar mijn longarts vindt dat niet nodig.
Zonder opgaaf van reden? Ik zou een second opinion vragen.
pauline schreef: 09 jan 2022, 17:52 Res Med Wisp.
De Wisp is een masker van Philips.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: is de druk bij lekkage anders

5
. Het probleem is vooral de dichte neus. Ik ben vanmorgen naar de ha geweest, (een waarnemer) en die heeft gezien dat het neusslijmvlies erg geïrriteerd is. en ook dat het daardoor opgezet kan zijn. Hoewel dat nu een stuk minder is sinds ik met de puf Foster (COPD/astma) ben gestopt. maar de puf op zich zelf mis ik erg, ben dus benauwd. Vlug buiten adem. Ik kreeg van de longverpleegkundige een andere puf nl Alvesco en die gaf binnen een week ook meer opgezette slijmvlies.
Dus ook gestopt. Toch moet ik met die puf doorgaan, en een andere neusspray gebruiken. Als dit niet helpt, zal zij zorgen dat ik contact krijg met de longarts. Maar dat de puf Foster de boosdoener was, is duidelijk. Ik had hoge AHi's en na het stoppen beneden de 5.
Ik vraag me af of het helpen zal als de druk omhoog gaat. Dit stelde de longarts voor vanwege de hoge AHi's. Ik heb juist het idee dat de druk juist nog te hoog staat, omdat het onder mijn masker uitblaast. Vandaar mijn vraag of de druk verandert als er lekkage is.
En mijn AHI's nu goed zijn, ondanks de lekkages. 
Het masker wat onderaan de brief staat, kan nu een ander zijn, maar ik dacht WISP
Maar je hebt het over EPR, wat betekent dit
groetjes Pauline
ik heb een Res Med air sense 10, en een masker van Res Med Wisp.
http://www.cpap.nl/c-698316/resmed/

Re: is de druk bij lekkage anders

6
pauline schreef: Ik heb juist het idee dat de druk juist nog te hoog staat, omdat het onder mijn masker uitblaast.
Dat heeft meer te maken met de pasvorm op uw gezicht. CPAPs gaan tot 20 cmH2O, BiPAPs tot 30 cmH2O, de maskers zijn daarvoor ontworpen.
pauline schreef:Maar je hebt het over EPR, wat betekent dit
Dat is een instelling van ResMed apparaten die het ademen makkelijker maakt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i