nieuw en apneu

1
Hoi, ook ik ben nieuw op dit forum.

Afgelopen maandag in het ziekenhuis de uitslag van het slaaponderzoek teruggekoppeld gekregen. De aanleiding was dat ik een verhoging van mijn middenrif bleek te hebben waardoor één long minder goed functioneert. De longarts stelde voor om ook maar meteen een slaaptest te doen omdat in liggende houding de werking van mijn longen wel eens minder kon zijn. Eigenlijk had ik verwacht een belletje te krijgen van alles is goed, maar ik kreeg een uitnodiging om naar het ziekenhuis te komen, bij de longarts, de verpleegkundige, de KNO arts en nog iemand. Diagnose matige apneu. Alle klachten die dit veroorzaakt herken ik overigens wel, maar nooit aan apneu gedacht.

Dus nu een week een CPAP in huis. Ik moet erg wennen aan het slapen met een masker op en wordt nog wel heel vaak wakker van het masker zelf. Het ademen gaat volgens mij wel aardig, alleen af en toe het idee niet genoeg adem te kunnen halen.

Inmiddels heb ik via dit forum gelezen dat er heel veel maskers zijn en dat het een kwestie is van uitproberen welke het beste werkt voor je. Nu vind ik de maskers vrij duur dus hoe kom je erachter wat voor jou het beste werkt zonder honderden euro's uit te geven? Ik wil graag een masker proberen wat je gezicht vrijlaat.

grt!

Re: nieuw en apneu

2
Hoi Ella, welkom op het forum.

Om maar meteen met je laatste vraag/opmerking te beginnen, maskers hoef je zelf niet te kopen, die zitten bij de therapie inbegrepen.
In het begin is het even uitzoeken welk masker het beste bij jouw past, het kan daarom zomaar gebeuren dat je van masker verandert omdat een bepaald type niet voldoet.
Er word aangevangen met een neusmasker, hierbij kan het zijn dat er tijdens de slaap lucht door je mond lekt.
Als oplossing word dan meestal een kinband gebruikt. Lukt dit niet goed, dan kan een volgelaatmasker een oplossing zijn. Het is gewoon uitproberen en met klachten even naar de behandelaar bellen.

Het idee niet genoeg adem te krijgen kan een paar oorzaken hebben.
Ten eerste kan het zijn dat je een lage aanloopdruk hebt en dit als te laag ervaart, even bellen en vragen dat het of iets hoger mag of uit.
Dan kan het nog zijn dat je druk iets te laag is, ook hier weer kontakt met de behandelaar en de klacht even aangeven.

Als je verkouden word door de lucht dan kun je vragen om een verwarmde slang, helaas moet je die zelf betalen (vind ik persoonlijk niet goed) maar buiten dat, het scheelt enorm, althans bij mij en de meesten die ik er over hoor.

Kijk het rustig aan en met vragen ben je hier aan het goede adres.

Re: nieuw en apneu

4
Dank voor de reacties! Ik heb even op het masker gekeken en er staat F&P Eson op? De CPAP is een airsense 10 autoset als ik het goed begrijp (staat op de voorkant).

Op zich gaat het ademen na een week wel aardig voor mijn gevoel. Ik merk dat ik bij het opzetten wel steeds een beetje moet wennen maar als ik slaap wordt ik niet wakker meer door lastig ademhalen. Wel wordt ik nog vaak wakker 's nachts maar dat is omdat ik voor mijn gevoel heel krampachtig stil probeer te liggen. Zodra ik me omdraai wordt ik wakker, ik denk dat dat komt door dat ik dan het masker en de slang zo voel.

Wat ik hoop is dat er maskers zijn die minder 'aanwezig' zijn in mijn slaap. Nu denk ik erover zelf een ander masker te kopen om te kijken of dat verschil uitmaakt, maar er zijn zoveel soorten en maten. Ik had de leverancier gevraagd of ze me kunnen adviseren, maar de mevrouw aan de telefoon was niet erg behulpzaam. Die zei dat ik immers al een masker had en ik het daarmee moet doen. Ik heb daarna nog gemaild met de vraag of ze me kunnen helpen met advies en maatvoering als ik zelf een ander masker wil kopen, maar daar krijg ik geen reactie op.

Ik weet dat ik pas net bezig ben hoor, dus ik zoek ook een beetje feedback in het forum of ik gewoon geduld moet hebben en het vanzelf wel zal wennen het masker wat ik nu heb.

grt!

Re: nieuw en apneu

5
Hoi Ella,

Ik lees het wel meer momenteel dat telefonist(es) van verstrekkers kortaf en zeer behoudend zijn.
Zelf kopen is een risico, voor je het weet heb je een kast vol maskers en een gat in de portemonnee.
Een masker wat niet zo aanwezig is, is een Resmed P30i. Dit is een neusdoppenmasker, hierbij moet je het Small frame nemen want het Standard frame is zelfs voor een groot hoofd al snel te groot.
Voordeel van dit masker is dat de luchtaanvoer boven op je hoofd zit en daardoor heb je er geen last van. Ook heb je heel goed vrij zicht.
Niet opgeven hoor! Over een poosje zit er weer een andere achter de telefoon die wel inschikkelijk is.

Re: nieuw en apneu

6
Henk22 schreef: 11 jan 2022, 12:00 Een masker wat niet zo aanwezig is, is een Resmed P30i. Dit is een neusdoppenmasker, hierbij moet je het Small frame nemen want het Standard frame is zelfs voor een groot hoofd al snel te groot.
Dat zie ik niet zo, want ik heb niet bepaald een groot hoofd en ik heb de P30i met standard frame.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: nieuw en apneu

7
Het verschil in Frame maat is 4 cm tussen standaard en Small bij het Resmed Airfit frame met luchtaansluiting boven op het hoofd bij de slangaansluiting.

Hier een oplossing om meer vrijheid in bed te kunnen hebben om te draaien:

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=40&t=10680

Meer tips en info voor beginners:

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=13174
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: nieuw en apneu

8
Wederom, dank voor alle reacties. En de links!

Zojuist nog even met Vitalaire gebeld en daar gaven ze aan dat ik nog even geduld moet hebben met wennen aan het masker, omdat ik pas zo kort aan het wennen ben. Dat snap ik wel.

Ik heb ook positieve dingen te melden hoor...:-) Mijn partner is erg blij met de cpap, niet dat ik er nu woest aantrekkelijk uitzie maar dat ik veel rustiger slaap dan voorheen. Zelf had/heb ik dat niet door, maar fijn dat mijn partner er ook wat aan heeft. En mijn apneu's zijn ook verdwenen als ik de score's aflees s morgens. Dus de techniek werkt kennelijk en heb ik redelijk makkelijk tot nu toe kunnen wennen aan de ventilatie.

Nu nog zoeken naar de ideale situatie wat het masker betreft. Ik heb nog één vraag, wen je uberhaupt aan het slapen met een masker, om het even welk type? Of moet ik me erbij neerleggen dat slapen met een masker altijd behelpen is in vergelijking met slapen zonder masker? Of mag ik hopen op een toekomst waarin ik niet meer door heb dat ik slaap met iets op mijn gezicht?

grt!

Re: nieuw en apneu

9
EllaSalmone schreef: Ik heb nog één vraag, wen je uberhaupt aan het slapen met een masker, om het even welk type?
Dat is heel individueel, als ik met de P30i of de P10 (is een ander neusdoppen masker) slaap, dan ben ik zo vertrokken, en slaap lange nachten.
Daarentegen heb ik ook enkele maskers die makkelijk verschuiven en daardoor ook makkelijker lekken. Met deze maskers was ik wel af en toe wakker.
Nogmaals heel individueel, maar met het goede masker kun je lange nachten maken.

Re: nieuw en apneu

10
Ja, voor mij, ik ben nu 10 jaar aan een apparaat sinds 2011, is het genoemde Resmed Airfit P30i neusdoppen masker tot op heden het best zittende en prettigste masker die ik heb gehad. Lekker stil en ik kan zelfs met bril op nog in bed tv kijken en lezen. Al hoewel ik altijd zo vertrokken ben. Voor mij nog even geen ander masker.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: nieuw en apneu

11
EllaSalmone schreef: 11 jan 2022, 14:58 Nu nog zoeken naar de ideale situatie wat het masker betreft. Ik heb nog één vraag, wen je uberhaupt aan het slapen met een masker, om het even welk type?
Voor mij is het ondertussen omgekeerd. Toen ik in oktober 2020 een paar weken zonder BiPAP moest slapen voor mijn derde slaaponderzoek vond ik het erg moeilijk om in te slapen. De eerste twee nachten heb ik na een uur draaien maar het masker opgezet.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: nieuw en apneu

12
Ik zie dat u hetzelfde masker heeft als ik. Ik vind het Eson masker storend luid bij het inademen. Mijn partner wil niet in dezelfde ruimte liggen zo luid is het. Hoe is uw ervaring met het geluidsniveau?

Ik vermoed dat de maat voor mij te groot is waardoor er teveel luchtverplaatsing plaatsvind (ik heb maat M).