Veel meer centrale apneus dan obstructieve, hoe zit dat?

1
Hallo forumlezers,
Sinds een maand gebruik ik de Resmed Airsense 10 (drukinstelling 6.6) en het begint te wennen. De diagnose na het slaaponderzoek was 40 ademstops. Ik heb heel veel aan alle info die ik hier vind, fantastisch hoe trouw dit forum wordt bijgehouden door lotgenoten! Ik snap nog lang niet alles… maar dat komt met de tijd wel denk en hoop ik.
Op basis van een maand slapen met het masker is de conclusie (zie ik in Oscar):
AHI 5.11
Obstr apneu 1.00
Hypopneu 0.68
Onbekende apneu 0.03
Open luchtweg of centrale apneu 3.40

Het duurt nog even voor ik iemand van het ziekenhuis spreek, daarom hoop ik dat hier iemand enig idee heeft wat met name de vele centrale apneus kunnen betekenen. Hoe kan ik die omlaag krijgen? Ik heb trouwens het idee dat ik door het masker (volgelaat) niet meer op mijn rug slaap, wat misschien ook de sterk verminderde obstructieve apneus verklaart? Verder geen lichamelijke problemen die de centrale apneus zouden kunnen verklaren.
Alvast bedankt voor hopelijk een reactie!
Groeten Margaretha

Re: Veel meer centrale apneus dan obstructieve, hoe zit dat?

2
Centrale apneus worden veroorzaakt door het ontbreken van het ademhalingssignaal vanuit het ademhalingscentrum in de hersenen.

Het opheffen van deze vorm van apneu is haast niet te doen met een cpap (vaste druk) of apap (variabele druk).

Centraal apneu kan in het begin ook door de cpap worden opgewekt, dus het kan ook zomaar minder worden of vrijwel verdwijnen.

Wat je ook zou kunnen doen is de functie EPR gaan gebruikten. Misschien heb je die al in gebruik en dit kun je controleren in OSCAR, maar ook in het menu Mijn Opties als je daar ziet staan drukverlaging of druk vermindering, dan is dit al ingeschakeld.

EPR geeft een drukverlaging op het moment van uitademen en dit kan het ademen nog meer vergemakkelijken.

De aanlooptijd met de daarbij behorende startdruk wordt vaak te laag ingesteld door de arts of leverancier. Vaak wordt de startdruk op 4.0 cmh2o gezet en dit kan in de aanlooptijd voor benauwdheid zorgen. Heb je daar last van, van benauwdheid in het begin?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Veel meer centrale apneus dan obstructieve, hoe zit dat?

3
Hallo Ruud

Bedankt voor je snelle reactie en voor de tip! Ik heb direct de EPR-functie aangezet, die stond dus niet aan. Ben benieuwd hoe het komende nacht gaat. De startdruk staat bij mij op 4. Zou ik die dan wat hoger of juist lager moeten zetten? Want na het opzetten vh masker heb ik geen last van benauwdheid, ik word wel geregeld s ochtends wakker met herrie en ruzie met het masker dat dan niet goed afdicht. En dan voelt het masker ook wat beklemmend en ben ik wat benauwd. Maar ook weer niet altijd. Lastig… ik heb pas zelf de drukinstelling op 6.8 gezet (ik weet dat je dit eigenlijk niet zelf moet doen…) maar dat voelde té benauwd. Houd het voorlopig weer op 6.6.
Lekkage is gemiddeld 12 en als ik het goed heb begrepen nog binnen de norm.

Ik heb de uitslag van het slaaponderzoek er nog even bij gepakt en zie dat ik toen ook 3,4 CA p u had. Daar is met de resmed dus niks aan veranderd. En 36 OS op rug en 26 non-rug. Die zijn dus wel bijna helemaal weg.

Nog even over het effect van de behandeling tot nu toe (een maand): ik heb nog niet veel energie om dingen te ondernemen maar merk ook al zeker positieve effecten. De laatste maanden had ik het steeds vaker benauwd bij lopen en fietsen, dat is helemaal weg. Ik val makkelijker weer in slaap als ik s nachts wakker word, heerlijk! En ik het het gevoel dat ik rustiger slaap. Ook merk ik dat ik weer meer geniet van eten, zelfs mijn eetlust was de laatste maanden erg verminderd. Alsof alles in mij een soort van ‘uit’ stond. Bizar dat apneu - waarschijnlijk - op zoveel terreinen impact heeft. Dus de cpap heeft wel effect, ook al is het misschien nog wat vroeg om dat te zeggen. Maar in ieder geval: so far so good!

Het heeft mij erg geholpen dat hier zo ‘gewaarschuwd’ is dat je tijd moet nemen om te wennen en nóg meer tijd om te herstellen. Ik stelde me op het ergste in en de eerste week was zeker niet leuk met allerlei ongewone lichamelijke gewaarwordingen (heftige, levendige dromen, spierpijn op de borst, een ochtend lang erg benauwd geweest), maar na een week was dat voorbij en nu begin ik dus toch verbeteringen te merken.

Groeten Margaretha

Re: Veel meer centrale apneus dan obstructieve, hoe zit dat?

4
Als je de EPR op 1 hebt gezet, dan krijg je uitadem druk van 5,6 cmh2o. Je zou de startdruk op 5,6 kunnen zetten, dan krijg je een uitadem druk van 4,6 cmh2o tijdens de aanlooptijd. Lees dit even over maskers en het opzetten van maskers.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Veel meer centrale apneus dan obstructieve, hoe zit dat?

7
@Persluchtpiraat wat je zegt snap ik technisch niet maar toch bedankt…

Ik heb de instellingen op basis van het advies hier zo kunnen aanpassen dat ik vannacht minder apneus had (nl 4.38, incl minder centrale!) tov het gemiddelde van 5.11 van de afgelopen maand. Blij mee!
Uitslag van afgelopen nacht was nu
OA 2.09
CA 1.00
Onbekende 0.00
Hypopneu 1.30

Ik weet niet of deze info uit Oscar nog interessant is om te melden, maar ik doe het maar:
Druk min 5.60, med 6.90
EPAP min 4.60, med 5.60
Ademmin.vol min 0.00, med 4.75
Ademfrequentie min 0.00, med 13.20
Inademtijd min 0.12, med 2.28
Uitademtijd 0.06, med 2.16
Ademvolume min 0.00, med 380.00 (klinkt als heel veel maar staat er echt, is dit normaal?!)

Het ademen ging in het begin ietsje zwaarder maar wende snel en had de rest vd nacht het gevoel dat het allemaal iets rustiger was binnen mijn masker. Ook rustiger geslapen. Wel heb ik de hele ochtend, nu nog, hoofdpijn (is uitzonderlijk voor mij). Verder geen problemen dus ik laat de instellingen nog even zo staan.

Groeten
Margaretha