Nieuw en net een diagnose

1
hallo net nieuw en alle enkele artsen bezocht .
de eerste was een huisarts
de tweede een keel/neus en oorarts
Derde keelneus en oorarts voor de uitslag nauw dat was een klap in mijn gezicht.
U hebt Osa u mag niet meer auto rijden want u hebt uitvalverschijnselen overdag en dan bent u niet verzekerd.
Boekje in de hand gedrukt dat was uitgeven door het ziekenhuis kon naar huis en na 3 maanden een afspraak bij de longarts.
Deze diagnose klop van geen kant want ik werk nog van 9 Uur tot 18 uur en mijn collega's zien dat ik niet vermoeid ben of slaperig.
Kan er dan zo maar gezegd worden dat ik niet meer mag autorijden elk mens zal anders reageren op slaapapneu.
Graag reactie wie dit ook is overkomen.

Henk

Hallo! Nieuw en net een diagnose

2
Welkom Henk. ik heb het bericht even verplaatst omdat je anders het topic van Dwarrelpoot kaapt. Je hebt dus nu je eigen topic waar forumleden op kunnen reageren.

Een arts geeft deze melding aan jouw door als de AHI meer dan 15 per uur bedraagt. Is jou ook verteld hoeveel ademstops jij had per uur? Hoeveel zijn het er?

Is er ook een afspraak gemaakt om een therapie te starten?

Na zo mededeling, is het de bedoeling dat je tenminste 2 maanden een gemiddelde AHI van onder de 15 per uur hebt, tenzij je een beroepschauffeur bent, want dan geldt dat je tenminste 3 maanden een gemiddelde AHI van onder de 15 per uur moet hebben om weer te mogen rijden.

Mag je nu wel of niet rijden? Je rijbewijs is niet ingenomen en blijft gewoon geldig. Ben je verplicht om je bij het CBR aan te melden dat je Apneu hebt?

Nee, het CBR geeft ook zelf aan om eerst de therapie te starten en pas te gaan kijken of je therapie aanslaat en effectief de AHI onder de 15 per uur is gedaald. Ook duurt de verwerking van de administratie bij het CBR vaak erg lang en dan kan inmiddels de therapie al succesvol zijn voor jou.

Aangeven jaagt je ook op kosten, bij Beroepschauffeurs jaarlijks keuren en rijbewijs verlengen (voor 1 jaar) en bij niet Beroepschauffeurs, is dit elke drie jaar en dan geldt het rijbewijs voor drie jaar.

Een arts heeft geheimhoudingsplicht en mag dit dan ook niet doorgeven aan wie dan ook.

Maar je weet dat je gewaarschuwd bent en als men er op één of andere wijze er achter komt bij een aanrijding dat je apneu hebt en dat je nog in de eerste twee , drie maanden zit met je therapie en dat die nog geen gemiddelde van 15 per uur zit, is dit voor eigen risico. Dus je kunt in problemen komen.

Het is een veelbesproken item hier en ook op het facebook account van de ApneuVereniging en je kunt op het forum daar ook een topic over het Rijbewijs vinden. Mensen met apneu en zonder therapie mogen doorrijden en mensen met apneu gediagnosticeerd en met therapie mogen niet de eerste twee, drie maanden meer rijden. Helaas zal dit altijd een heikel punt blijven.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar