Apneu en COPD en astma

1
COPD en astma zijn feitelijk problemen in de longen die te maken hebben met gasuitwisseling. Zuurstof erin en CO2 eruit. 's morgen wordt ik vaak minder helder wakker dan toen ik naar bed ging. Ondanks dat ik een automatisch CPAP gebruik. Ik heb ook een MRA . Als ik die gebruik heb ik soms ik de indruk dat ik dan helderder wakker wordt dan met een CPAP. Mijn artsen adviseren een CPAP te gebruiken. Mijn gemiddelde bloed saturatie overdag is 96% dat is redelijk laag maar 94% is al erg slecht. Mijn longen werken dus niet zo goed . Ik heb een theorie hieromtrent: Zou het kunnen zijn dat door de verhoogde druk van de CPAP ik wel voldoende zuurstof krijg maar het uit ademen van CO2 minder goed gaat. ? Als ik weinig AHI heb, lager dan 2 per uur wordt ik ook helderder wakker.
De vaagheid heb ik ergens gelezen zou komen door de CO2 gassen in mij bloed. Volgens een aantal doctoren is mijn gemiddeld aantal AHI 4-6 per uur prima. Zelf ervaar ik dit anders. Bij weinig AHI zal de gemiddelde druk ook lager zijn en daardoor het uitademen van CO2 ook beter verlopen. Werkt het CPAP apparaat soms ook een beetje averechts bij COPD en astma? Graag u inzichten en ervaringen

Re: Apneu en COPD en astma

2
martien schreef: 19 jan 2022, 22:43 Volgens een aantal doctoren is mijn gemiddeld aantal AHI 4-6 per uur prima
Haha, dat praatje kennen we wel.
martien schreef: 19 jan 2022, 22:43 Bij weinig AHI zal de gemiddelde druk ook lager zijn en daardoor het uitademen van CO2 ook beter verlopen.
Enkelvoudige druk werkt niet zo. Eerder omgekeerd, hoe lager de druk hoe minder weerstand, of minder belemmering.
martien schreef: Werkt het CPAP apparaat soms ook een beetje averechts bij COPD en astma
Het antwoord is ja, in de zin dat CPAP (zonder EPR) een weerstand toevoegt aan het ademhalen, bovenop eventuele weerstand van COPD. Daarom gebruiken veel mensen met COPD ten minste BiPAP, omdat deze dankzij Pressure Support juist weerstand wegneemt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i