Apneu in relatie tot stress

1
Dag allemaal. Ben nieuw op dit forum. En vandaag ook lid geworden van de apneu vereniging. Ik heb een vraag over oplopende apneu in relatie tot stress.
Februari 2021 is bij mij ernstig apneu vastgesteld. Via de longarts en Vitalaire een Resmed CPAP apparaat voorgeschreven gekregen. Ongeveer een half jaar ging het redelijk goed. Longarts was tevreden. Ik denk dat ik toen gemiddeld op een API van 6 zat.
Ik heb een geschiedenis van hyperventilatie en heb het gevoel dat de chronische versie hiervan nog bij tijd en wijle een rol speelt. Verder ook wat angst/paniek en zie mijzelf als een hypochondertje. Hiervoor wel onder behandeling geweest maar heeft niets opgeleverd. Vanaf medio eind juli begin ik verschillen te zien in mijn waardes. Fluctueren van de ene nacht 5, gevolgd door een nacht met 12. Uiteindelijk ook sterk oplopende waardes, soms tot ver in de 20. Nachten onder de 10 heb ik bijna niet meer.

Begin November afspraak gemaakt met Vitalaire. Gemiddeld zat ik toen op iets van 14. Aangegeven werd dat de helft hypopneu was. Van de resterende 7 de helft OSAS en de helft CSAS. En dat laatste was nieuw. Men gaf aan overleg te willen met de longarts. En toen werd het stil. Bellen, bellen , bellen. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een telefonische afspraak met een longarts op 31 januari. 3 maanden na mij bezoekje aan Vitalaire.

Opvallend vond ik dat ik recent door privé omstandigheden een dag of 6 oxacepam 10 mg heb geslikt. Dat deed ik rond 1900 uur in de avond. Ineens zag ik een aantal avonden de API naar oude waardes zakken. Bij het laatste gebruik toch weer gewoon 11. Inmiddels ben ik recent maar iets gaan experimenteren met de druk. Was 7.6. Gezet op 8.8. Eerste nacht een 8, afgelopen nacht weer 11. Kortom, ik weet het niet meer. Het enorme fluctueren maakt het enorm verwarrend. Lichamelijk en cognitief merk ik dat ik weer dik in de achteruit sta.

Mijn concrete vraag is als volgt. Ik zit alweer langere tijd slecht in mijn vel. De angst/paniek doet daar geen goed aan. Kun je door deze negatieve spiraal de oplopende apneu waardes verklaren. En ook het sterke fluctueren ? Ik vind hierover weinig op het internet.

modedit RM: alineas toegevoegd

Re: Apneu in relatie tot stress

2
allereerst welkom op het forum.


- gebruik van oxazepam vs slaapapneu

Natuurlijk heeft medicatie uit de *pam groep invloed op slapen, maar ook jij weet dat 10mg de eerste 2-3dgn tenminste 3uur werkt, daarna neem de werking af. Dus als inslaper, werkt het. (oxazepam werkt verslavend en zal naar mate je deze medicatie gebruikt, verhoogd moeten worden voor hetzelfde effect). Maar op langer termijn werkt dit averechts.

Antwoord op je concrete vraag:

"Ik zit alweer langere tijd slecht in mijn vel. De angst/paniek doet daar geen goed aan. Kun je door deze negatieve spiraal de oplopende apneu waardes verklaren. En ook het sterke fluctueren?"

ik vermoed een ja, maar ik ben geen arts.
(stress/angst vs slaap is geen goede combinatie)

Ik denk dat je deze vraag zo snel mogelijk aan je huisarts of diegene die de oxazepam heeft voorgeschreven, moet gaan stellen en hulp vragen om de angst en stress bespreekbaar te maken, zodat jij tools kan ontwikkelen om deze klachten te verlagen/verminderen zonder medicatie.
Dan lukt slapen ook weer beter.

Druk instellingen aan je machine veranderen, svp in overleg bespreken met je longarts of longverpleegkundige. (ziekenhuis)


Succes.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Apneu in relatie tot stress

3
Helaas tot op heden slechts 1 reactie op mijn 1e post op dit forum. Wellicht heb ik in deze post teveel nadruk gelegd op een aantal geestelijke aspecten waar ik mee geconfronteerd word. Een aanvulling mijnerzijds. Jaren geleden in verband met slaapproblemen al eens een onderzoek gedaan. Kwam toen op een API van 13. Ik heb toen een paar dagen een CPAP apparaat gebruikt en vervolgens aan de kant gegooid. Tot februari 2021. Ik moest van de longarts bij een API van 49 aan de CPAP. In de tussenliggende jaren werd ik dus met allerlei klachten geconfronteerd die ik in mijn 1e post heb omschreven. Als ik dit forum lees dan concludeer ik dat ik niet de enige ben die in de aanloop naar een diagnose is geconfronteerd met genoemde klachten. Klachten die wellicht gevoed worden door het gevoel wat is er met mij aan de hand. Tot zover dus. Zoals aangegeven ging het in de eerste maanden goed met een gemiddelde API van iets van 6. Althans de longarts vond het prima. Een maand of vier begon dus het jojo-en. Van normaal naar extreem hoog en andersom. Geen touw aan vast te knopen. Ik gebruik een Resmed Airsense 10 Elite. In eerste instantie met een druk van 7,6. Geeft aan dat ik gemiddeld 13 liter lekkage heb. Volgens de leverancier is dat geen probleem. Nu zelf maar op Een druk van 9 gezet. Geen moeite met de druk. Ook uitademen probleemloos. Doet dit nu 5 dagen, waarvan 1x een API van 11 en de andere dagen 6 en 8. De hogere druk lijkt dus wel iets te doen. Volgens mijn Samsung Watch echter nooit diepe slaap en een uurtje of 2 rem per nacht. Morgen ga ik Oscar installeren. Maandag na drie maanden lang aandringen een belafspraak met een longarts. Benieuwd waar die mee gaat komen. Ik zal dat hier melden. Vraag voor nu. Iemand bekend met het enorme fluctueren in API en zo ja, is er iets aan te doen.

Re: Apneu in relatie tot stress

4
Even ter nuancering:
Geen reacties wil niet zeggen geen belangstelling.
Het bericht is heel vaak gelezen.
Dus betrokkenheid is er wel.
Geen reacties kan ook betekenen dat men geen antwoord weet op de vraag.

Er is in mijn beleving maar één irritanter dan geen antwoord: het antwoord "ik zou het ook niet weten."

Ik zou proberen eens contact op te nemen met GGZ.
Ik kan het met geen mogelijkheid onderbouwen, maar weet wel uit ervaring dat stress in heel veel zaken killing.
Dus dat het invloed zou kunnen hebben op apneu zou mij niets verbazen.
Dus als dat weggenomen kan worden is dat natuurlijk een voordeel.

Sterkte met deze vervelende situatie.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Apneu in relatie tot stress

5
AppieSerriera schreef: 27 jan 2022, 19:59 Vraag voor nu. Iemand bekend met het enorme fluctueren in API en zo ja, is er iets aan te doen.
de term API zegt mij niks.. is dat hetzelfde als AHI??
Het zal vast met de drukinstellingen te maken hebben. Heb jij een machine met een vast druk? of laag / hoog?
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Apneu in relatie tot stress

7
Klopt. Verschrijving mijnerzijds. Moet AHI zijn. Mijn Resmed airsense 10 elite kan volgens mij niet op hoog laag gezet worden. Toevallig ben ik net bezig om Oscar op mijn Mac te installeren. Helaas krijg ik een foutmelding die overigens ook in de handleiding genoemd wordt. Namelijk dat het programma niet geopend kan worden omdat de ontwikkelaar niet geverifieerd kan worden. Vervolgens de keuze om te verplaatsen naar de prullenmand of te annuleren. De in de handleiding genoemde oplossing, namelijk stap 2 herhalen, werkt niet. Mijn Mac draait op de nieuwe versie Monterey. Op zoek maar weer naar een oplossing. Iemand een idee ?

Afgelopen nacht een AHI van 10. Geprobeerd te slapen met de Resmed Air Touch N20. De foam uitvoering. Maat M. Na 5 minuten afgedaan. Veel moeite met uitademen. Veel meer weerstand dan bij mijn bij het CPAp apparaat meegeleverde F & P Eson masker. Hiervan is de neuskap echt een stuk groter dan de Air Touch neuskap. Op zich zit het F & P masker niet verkeerd maar heb ik veel last van lekkage. Vooral als ik op mij zij lig. Zoals ik eerder schreef is het uitademen bij het F & P masker geen enkel probleem. Van alles al geprobeerd met de afstelling van de banden, maar de lekkage blijft een probleem. Overigens volgens het CPAp apparaat ruim binnen de norm.

Re: Apneu in relatie tot stress

9
Een AHI van 10 is aan de hoge kant. Hoeveel daarvan zijn CA's? (Is te vinden in het slaaprapport op het apparaat)

Misschien nog een tip voor de Eson: De voorhoofdsteun moet eigenlijk een stukje los blijven van het voorhoofd, zodat de siliconenseal een beetje kan meeveren. Deze wordt vaak te strak aangetrokken, waardoor hij niet meer kan meeveren. De band boven op je hoofd kan in twee wijdtes worden gezet, zodat het masker wat omhoog/omlaag gezet kan worden. Heb je dat geprobeerd?

Re: Apneu in relatie tot stress

10
Vanmorgen Oscar geïnstalleerd ….. en gaat er een wereld voor je open. Heel bijzonder. Gezien mijn of gebrekkige kennis hoe e.e.a. te interpreteren toch een paar dingen die mij opvielen. Hoog of laag AhI. De helft is ongeveer hypopneu, de andere helft, al vanaf het begin, is centraal en obstructief. Waarbij het erop lijkt dat centraal overheerst. Soms zelfs geen obstructief. Maar dan ineens weer een dag hoger dan centraal. Verder zie ik dat ik af en toe cheyne stokes ademhaling heb. Gemiddeld zo’n 4 x per maand. Duurt dan tussen de 15 en 25 minuten.
Wat mij dan opvalt is dat dit vaak gepaard gaat met een piek in de luchtlekkage. Overigens lijkt het er op dat ook centraal en/of obstructief hand in hand gaan met lekkage. Kan lekkage dus invloed hebben op het ontstaan van de apneus en de cheyne stokes ademhaling. Tot zover. Ik ga er verder studie van maken.

Re: Apneu in relatie tot stress

11
AppieSerriera schreef: 28 jan 2022, 15:25 Verder zie ik dat ik af en toe cheyne stokes ademhaling heb.
Waarschijnlijk slechts periodiek ademhalen van enige gradatie. Niet alle periodieke ademhaling is Cheyne-Stokes.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Apneu in relatie tot stress

13
Op mijn Resmed zie ik uiteraard alleen gemiddelde van ca. 13 liter lekkage. En een groene emoji ten teken van dat het goed is. Bij Vitalaire zeggen ze ook dat het ruim binnen de perken is. Alleen denk ik dus bij veel “incidenten” in Oscar een piek in de lekkage te zien. Inmiddels 3 maskers uitgeprobeerd. En gebruik ik nog steeds het oorspronkelijk meegeleverde masker van F&P type Eson. Ik vervloek het bij tijd en wijle door de lekkage. Maar bevalt uiteindelijk dan de andere 2. De andere 2 maskers konden mij om verschillende redenen al helemaal niet bekoren. Ik heb het dan over de Resmed Airfit N20 met zowel het siliconen als foam uitgevoerde neusmasker. Ik vond het neuskapje erg klein t.o.v. De Eson. zo klein dat ik het gevoel had er minder goed door te kunnen ademen. Helemaal het uitademen. Iets waar ik bij de Eson geen enkel probleem mee heb. Verder ook het neusdoppenmasker van Resmed, de N30i. Qua draagcomfort en de aansluiting boven top. De doppen irriteerden mij echter mateloos, gaven veel lekkage en na een paar uur pijn onder de neus. Alle lekkage vooral in zijligging. Daarom lig ik nu meer op mijn rug dan ik ooit gedaan heb. En dat schijnt niet bevorderlijk te zijn voor de aantallen AHI.
Laatst gewijzigd door AppieSerriera op 29 jan 2022, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Apneu in relatie tot stress

14
Oscar leest het apparaat alleen maar uit en bewerkt de output niet. Als de resmed zegt dat je 13 liter lekt mag je ervan uitgaan dat dit klopt.

Het is alleen de vraag of je lekt via het masker of door je mond.

Zelf verdraag ik geen enkel masker dat op enige wijze in de buurt komt van mijn neusgaten of neusvleugels. Daarom ben ik veroordeeld tot full face maskers die het gebied van onderkaak tot neusbrug afsluiten. Is trouwens helemaal geen straf hoor, alles went.

Verder nodig ik je uit om een dagrapport te plaatsen. Met F12 maak je een mooie afdruk. Als je die even post hebben we een veel beter inzicht

Re: Apneu in relatie tot stress

18
Het neusdoppen masker is de P30i van Resmed. De N30i heeft gaten die aansluiten op de neusgaten, maar geen doppen. Beiden passen in hetzelfde frame. Deze mogen niet te vast worden gezet en dit geldt eigenlijk voor alle maskers, hoe vaster hoe meer kans op lekkage. Je moet altijd het masker even oplichten van het gezicht als de cpap aanstaat. De lucht ontsnapt dan onder het masker vandaan, maar op het moment dat je het masker terugplaatst zal de siliconen rand zich vormen aan de vorm van je gezicht. Dan goed luisteren en voelen en even je neus op halen om te voelen of je lekkage ondervind. Je Resmed heeft ook in het menu Mijn Opties een maskerpas functie mogelijkheid. Hier wordt de hoogste druk waarop jouw apparaat staat ingesteld vrijgegeven zodat je kunt zien en voelen of er lekkage ontstaat. Dit wordt niet in je rapportage meegenomen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu in relatie tot stress

20
Er vallen me wel een aantal zaken op:

Ik zie dat jouw ademfrequentie nogal onregelmatig is. Ben je hart of longpatiënt toevallig?
Kun je eens flink inzoomen op 5:40 uur, daar is de ademhaling het meest onregelmatig. Inzoomen doe je door de tijd op te zoeken met je muiswijzer in het vak Incidentmarkeringen. Zoek daar de tijd en klik met de linkermuisknop net zo vaak tot je de verschillende ademhalingen in het vak luchtstroomsterkte goed vanelkaar kunt onderscheiden. Kun je daarvan een schermafdruk maken en posten? (probeer ongeveer 2 minuten in beeld te krijgen bij het zoomen)

Verder inderdaad best veel CA's en hypopneus. Hoe lang slaap je al met deze druk instellingen?

Ik zie dat je de aanloopdruk instelling gebruikt. Hij is deze nacht 3x gebruikt. Heb je het al eens zonder geprobeerd? Of eventueel op 6cm? De huidige 4cm is wel heel erg druk. Verder krijg je tijdens deze aanloopperiodes geen optimale therapie van het apparaat, gedurende 3 periodes. Als je de aanloopdruk uitzet zal hij vanaf het begin therapie geven mocht dat nodig zijn.