Re: Apneu in relatie tot stress

61
Inmiddels 4 weken na een andere instelling op mijn CPAp. Druk op 9 en EPR op 1. Aanloopsnelheid 1 omhoog, nu dus op 5.
Zie eigenlijk de waardes weer oplopen. De afgelopen week zelfs weer een 19 gescoord. Ik meen nu ook te zien dat centraal nu echt omhoog gaat.
Zag ik eerder ongeveer de helft hypopneu en de andere helft centraal en obstructief met een vaak iets hogere centraal zie ik nu inmiddels vaak ongeveer de helft centraal, de andere helft hypopneu en een beetje obstructief. Zijn dan wel weer gemiddelden want soms is ineens 1 dag obstructief weer hoger. Hoewel ook niet iedere dag meen ik toch vaak vanaf een uur of 0500 oplopen waarden gezien. Vaak wordt ik dan ook heel licht benauwd wakker. Ik pretendeer niet veel verstand van deze materie te hebben maar ik kan er echt geen touw meer aan vastknopen. Behalve dan weer oplopende waarden.
Over 4 weken weer een telefonisch consult met de longarts. Iemand advies hoe nu verder ?

Re: Apneu in relatie tot stress

63
Bij mij was het met CPAP zo, hoe hoger de druk, des te meer centraal apneu.
Met andere woorden bij mij lokte drukverhoging overduidelijk meer centraal apneu uit.
Als drukverhoging echter onvermijdelijk is omdat obstructieve apneus anders niet verdwijnen dan is naar mijn mening een apparaat nodig welke actief op je ademritme reageert om de centraal apneus op te lossen.
Ik denk dat het dan richting ASV gaat.

Re: Apneu in relatie tot stress

64
Genoeg geschreven over het fors oplopen van mijn AHI. De longarts mag daar binnenkort iets over zeggen. Wat mij met name opvalt. Ik sta doordeweeks met oog op werk rond 0600 uur op. Standaard word ik rond 0500 uur wakker en heb ik het gevoel in een soort van sluimertoestand richting de wekker om 0600 uur te gaan. Bij dit uurtje sluimeren word ik vaak al heel licht benauwd wakker en houdt dat gevoel aan tot nadat ik ben opgestaan. Hoe ik mij ook concentreer op mijn ademhaling. En ondanks dat ik het gevoel heb dat ik sluimer heb ik vaak in dit uurtje behoorlijk wat centrale apneus. Is dit herkenbaar voor iemand op dit forum ? Het licht benauwd wakker worden lees ik sowieso wel vaker op dit forum.

Re: Apneu in relatie tot stress

65
Sluimeren is meestal remslaap en remslaap is droomslaap en veel apneu ontstaat vaak in de remslaap en wordt dan ook vaak aangeduid met aan remslaap gerelateerd apneu. Je kunt beter meteen uit bed stappen als je wakker wordt ipv nog een uur liggen snoozen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu in relatie tot stress

66
Niet sluimeren? Als je dit soort dingen moet gaan micro-managen, trek dan de conclusie dat je behandeling inadequaat is.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i