Re: Mijn hobby

221
Gisteren een cassettedeck van nieuwe snaren voorzien.
Het deck stond nog op zolder en is lang niet gebruikt.
Het heeft eigenlijk ook niet zoveel zin om hier nog energie in te steken nu alles digitaal gestreamd wordt.
Aan de andere kant is het soms leuk even met zo'n apparaat om te prutsen. Lang zal het niet duren denk ik want mijn interresse kan zomaar weer verdwijnen.
Maar afijn het deck. Het binnenwerk van het dubbeldeck.
Dit deck heeft autoreverse, dwz speelt automatisch kant twee af als één op zijn einde is.
Ook stelt het deck zich zelf in op het type bandje, ferro of chroomdioxide.
Het binnenwerk. Nu de cassettespelers demonteren en nieuwe snaren plaatsen. Snaren zijn nog per type te verkrijgen. Hierna de kop, capstan en aandrukrollen reinigen. De koppen poets ik met koperpoets en met spiritus.
Daarna alles weer afgemonteerd en getest, hij doet het.
Het deck kan nu weer even mee.

Re: Mijn hobby

222
goed gedaan, ik heb nog een oude Sony die niet wil (hoort bij een set) gelukkig heb ik nog een reportage recorder die wel werkt al speel ik zelden cassettes
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Mijn hobby

223
Het is zeker 25 jaar geleden dat ik voor het laatst een casettebandje gedraaid heb.
En toch kan ik ze niet wegdoen.
En ook het bijbehorende cassettedeck staat nog naast de tas met bandjes.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Mijn hobby

224
Dan kun je beter even controleren of die het nog doet, misschien zijn de snaren wel vergaan tot een zwarte plakzooi.
Ik hou de speler alleen omdat de lijn dan nog compleet is.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Mijn hobby

225
Hmm.
Mja.
Ik zie wel.
Heeft geen enkele prio bij me.

Het is namelijk nogal een klus bij mijn systeem.
Hij wordt gevoed met een flat cable vanaf de versterker.
En die staat, voorzien van heel veel kabeltjes, ingebouwd in het tv meubel.
Die moeten allemaal los om hem daar uit te halen.

Ik kom er wel achter als ik hem ooit nog eens mocht gebruiken.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Mijn hobby

226
Leuk om dit een beetje lezen. Ik ben ook liefhebber van HiFI. Ik heb Electronic Engineering gestudeerd dus heb een zwak voor alles wat met elektronica te maken heeft (ben Embedded Firmware Engineer).
Maar waar ik echt tijd in steek is motor rijden, en het maken van muziek met de computer en synthesizers/drumcomputers.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Mijn hobby

228
Doperwt schreef:Ik ben ook liefhebber van HiFI
Hifi is een leuke hobby maar kan ook flink uit de klauwen lopen als je gevoelig bent voor "input" van anderen. Al snel begin je met apparaten doorschuiven omdat het immers "altijd beter kan".
Toen ik jong was begon het met singletjes kopen van favoriete artiesten. Met het beetje zakgeld wat we hadden koste dat een klein kapitaal, het was al snel vijf gulden per single. Je platenspeler moest een goede naald hebben, die van mij had de Philips GP412 wat toen een dure was.
Later kwamen cassettedecks in de mode en wat deden we? Dezelfde singletjes en elpees copieëren naar cassette, leuk voor in de auto. :)
Een buurman die radio,s repareerde leerde mij ook repareren (vooral buizenspul) maar ook kreeg ik het zenderbouwen van hem mee. Wat zijn er een radio,s gesloopt voor onderdelen om een zendertje op een stukje dakgoot te bouwen.

Maar goed, kwa apparatuur is er heel wat geld verslonden en achteraf denk je "was het het waard?" Ik denk het niet maar de tijd was anders dan nu, er werd zoveel nieuws op audiogebied uitgebracht destijds, je wou niet achterblijven.
Mijn meetapparatuur heb ik bijna allemaal overgedaan aan een broer en zelf bouw ik hooguit nog eens een buizenversterker, deze staat niet in de woonkamer want onze Marantz AV receiver voldoet ons meer dan uitstekend. De laatste versterker is onderstaande. Momenteel is het dus weer rustig hier.

Re: Mijn hobby

232
Wat een leuke hobby's! Ik heb er zelf ook een aantal en ik zie dat ik hier mede-hobbyisten heb, erg leuk!

Mijn grootste hobby is mijn platenverzameling en bijbehorende apparatuur om het op af te spelen:
JBL 250ti Jubilee speakers, Accuphase P266 (en C222) versterking, Ecler Warm2 rotary mixer en 2x Technics SL1200 MkII draaitafels met Jico J44A 7 elementen. Maar het belangrijkste is de platencollectie, dat zijn met name 12" uit de jaren '80. Disco, House en Italo...

Een andere grote hobby is modelbouw van treinen, eigenlijk trammetjes. Ik ben liefhebber van de RTM (Rotterdamse Tramweg Maatschappij) en bouw zelf een aantal van hun locomotieven en bijbehorende wagens na. Op schaal 1/22,5 (LGB schaal) en dat rijdt dan lekker door de tuin.
Helaas heeft de laatste hobby weer een flinke achterstand opgebouwd... Af en toe kan ik me er heerlijk in uitleven.
Man (1967) - beginneling- ResMed AirSense 11 Elite - ResMed ClimateLineAir 11 - ResMed AirFit P30i

Re: Mijn hobby

233
Dat is een set om even stil van te worden....
Met meer dan 100 kilo aan speakers zet dat wel wat gewicht in de schaal. :-O
Die Technics platenspelers zijn ook schitterende apparaten, mijn broer heeft er ook ėėn.
Dat is echt 'old school' genieten, dikke :+1:

Re: Mijn hobby

234
Dank je Henk. Het zijn idd old school spullen, het meeste komt uit de jaren ‘80. Dat is de enige manier waarop ik ‘t nog een beetje kan betalen :-D
Man (1967) - beginneling- ResMed AirSense 11 Elite - ResMed ClimateLineAir 11 - ResMed AirFit P30i

Re: Mijn hobby

235
Tijdje geleden mijn Accuphase E-202 en T-101 weggedaan naar een liefhebber, gebruik nu iets nieuwer spul van Sony, op mijn leeftijd gaat het gehoor toch achteruit. Ik heb nog een test CD met tonen van 20Hz tot 20kHz, maar die hoge tonen hoor ik allang niet meer.
Afbeelding
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Mijn hobby

238
Naast elkaar nemen ze een strekkende meter in beslag op de plank.
Zo groot zijn ze niet.🙂
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Mijn hobby

239
Gisteren was een mooie dag om even de stalen rossen uit te laten.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Mijn hobby

240
Henk22 schreef: 08 feb 2024, 11:51 De laatste versterker is onderstaande.
Ziet er goed uit, beter dan mijn standaard buizenradio. Met alleen gaatjesboard aan achterzijde. Ik laat hem niet aan, als ik weg ben. Begin restauratie is de vervanging van de voedingstrafo door een moderne van 230 volt.
Later een 5 volt pc fan op de 6 volt roosterspanning, met gelijkrichter graetz brug. Een kleine ventilator.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.