Re: Mijn hobby

202
Hierbij dan de, door mij dan toch langverwachte Maiden Trip van de Calypso.

"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Mijn hobby

205
Henk22 schreef: 10 sep 2023, 20:49 Hartstikke mooi Menno.

Het is leuk om te zien dat je zoveel plezier van je hobby hebt.
Ik zal jullie agenda even in de gaten houden, dan kom ik nog eens kijken.

Groet, Henk
Niet teveel naar die van Vaargroep Nienoord kijken, hoor.
Die vereniging is op sterven na dood.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Mijn hobby

206
RuudJ schreef: 10 sep 2023, 20:59 Menno, prima vaart, is hij scheef van de helling gegaan ;) met een mini champagne fles :') 8)
Ik heb op de goede gok alle apparatuur in het bootje geplaatst en na het (met de hand 😀) een n het water leggen lag het bootje én gelijklastig, ên op de waterlijn, én recht.

Ik heb maar geen staatslot gekocht.
Mijn geluk voor deze maand was op 😅
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Mijn hobby

207
Even weer over treinspoorbaan. Die sommige leden hebben. Die van mij wordt opnieuw gelegd. Na ooit te zijn begonnen en niet wetend, waar uit te komen. Dat was te merken. Een centimeter niet waterpas betekend uitvlakken , ook bij een scheef randje. Nu een houtplaat uit 1 stuk als ondergrond in gebruik , die toch al op zolder stond. Scheelde een ritje bouwmarkt. En de tweedehands Fleischmann draaischijf eens goed bekeken en tekeningen aangevuld met schetsen en foto`s uit bladen. Schakelaars genummerd enz.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Mijn hobby

208
Ik ga wel weer nadenken over een spoorbaan nadat ik met pensioen en verhuisd (naar het oosten van het land) ben.
Bijna alles zat al in dozen en een paar jaar geleden ook het spul van pa er bij gekregen.
Het ziet er naar uit dat ik een baan met gescheiden sporen voor marklin en 2rail gelijkstroom moet maken.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Mijn hobby

209
Als je met HO rijdt, dan is de railbreedte van 1:87 hetzelfde als bij Fleischmann, Roco, Trix en andere gelijkstroom merken. Vraag me trouwens af, of Marklin ook spoor N heeft (gehad). Marklin gebruikt , gebruikte wisselstroom met een puls voor rijrichting verandering.
Sporen scheiden kan met zelf doorgeslepen rails op een bepaald punt. Die stukjes Zijn ook te koop.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Mijn hobby

210
Zo , het laminaat is gereed. Kan nu verder met de baan en verlichting, en extra stopcontacten daarvoor. Ga achteraan ver weg een gat houden, waar ik van onder af erbij kan bij een ontsporing.
Ideeën opgedaan bij Railz Miniworld in Rotterdam.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Mijn hobby

211
Probleem Marklin/2railDC is mij bekend. Vroeger al eens aan het prutsen geweest met sleepcontacten onder DC-loks te zetten en Selenium gelijkrichters en een relais. Dat was geen succes. later diodes in Marklin loks, werkte niet lekker. Sleepcontacten onder Roco werkte helemaal niet, een Sik kwam met alle wielen vrij op een wissel te staan. Ik denk aan een apart (dubbel)spoor voor Marklin (origineel AC, alles nog analoog) en aparte sporen voor DC (ook analoog). Bovendien wil ik de oude loks van Pa niet verbouwen, o.a. originele 1100's met voor en achter 1 as in een draaistel en de motor met 2 assen vast in het midden. Met dubbelspoor heb ik geen last van omkeerrelais die niet meer willen.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Mijn hobby

212
Ik heb voor de bediening van de draaischijf een keerlus module in gebruik. Een klein printje.
Voor ombouwen van oude spullen even nadenken. Door ouderdom kunnen er tandwielen van kunststof scheuren.

By the way , ik las , dat de Thalys weg gaat. Wordt Eurostar. Websites vervallen.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Mijn hobby

213
Nu stoomtrein dagen op het depot in Rotterdam van de SSN, zondag laatste dag.
Pendeltreinen vanaf Gouda. Met stoom.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Mijn hobby

214
Ik had voor m'n tandradbaan ook een keerlus gebouwd, aan gesloten in de lus, "stopwissel" en een relais voor het omschakelen van de spanning buiten de keerlus.
Treintje ging vanaf station via de keerlus en kwam weer terug bij het station. Daar stond een 2e lok (magneet 180 graden gedraaid) op een parallelspoor te wachten. Na de stop bij het station reed het treintje iets verder, de 2e lok reed naar het station en bekrachtigde de ontkoppelrail waardoor de wagentjes naar de 2e lok bij het station rolden en koppelden. Wanneer de 2e lok door de keerlus was, kreeg de 1e lok weer stroom en reed naar het parallel spoor.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Mijn hobby

215
Leuk gedaan RwK, je hebt er verstand van.
Ik wilde zoiets met rode rhaetische bahn rijtuigen in N, maar die zijn in NL niet te koop.
Is een niche markt.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Mijn hobby

216
Over grootbedrijf NS : Lees , dat er weer enkele koplopers zijn afgevoerd na 30 jaar dienst. De 4019, 4033, 4041 en 4050 staan terzijde op Arnhem goederen. Koploper is een trein met inmiddels dicht gelaste doorloopkop.
Van de ICR staan daar nu minstens 4 stammen zonder locs. De ICNG rijdt inmiddels met een 5 en 8 gekoppeld naar Eindhoven. Vanaf den haag over normaal spoor.
Hij is fijn.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.